Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej forumet!

Jag är übernoob på synthar och sådant men vill ändå börja för att lägga en musikalisk grund, jag och ett par polare vill börja jamma osv.

Jag vill lira någon form av synth men vet inte om jag ska ha ett midiklaviatur eller en Masterkeyboard eller ett digitalpiano mm.,, vad det nu är för skillnad.

Kan jag lägga in egna samplingar på en vanlig synth eller måste jag köra på de ljud som finns då man köpt den? Kan man skruva fram egna ljud med en synth?

Vad är skillnaden på en synth och ett midiklaviatur?

Kan jag koppla en förstärkare till ett midiklaviatur och sedan spela precis som jag gör med en synth?

Hjälp mig!

Annons
Postat

Ett Masterkeyboard och en Midiklaviatur är väl nästan samma sak? Masterkeyboardet är lite mer avancerat och är splitbart i flera zoner där varje zon kan tilldelas en egen midikanal. Jag vet inte...

Gemensamt för båda är iallafall att de INTE innehåller några egna ljud. Vilket däremot en SYNTH eller ett digitalpiano gör. Sedan finns det även Synthmoduler som är synthar utan klaviatur. Glasklart! 😉

Mitt tips om du ska använda grejerna live är att skaffa ett midiklaviatur/masterkeyboard och komplettera med synthmoduler.

Om mina svar verkar vaga och allmänt körkade beror det på att jag helt enkelt inte bryr mig om synthar.

Postat
  basshole sa:
Ett Masterkeyboard och en Midiklaviatur är väl nästan samma sak? Masterkeyboardet är lite mer avancerat och är splitbart i flera zoner där varje zon kan tilldelas en egen midikanal. Jag vet inte...

Gemensamt för båda är iallafall att de INTE innehåller några egna ljud. Vilket däremot en SYNTH eller ett digitalpiano gör. Sedan finns det även Synthmoduler som är synthar utan klaviatur. Glasklart! 🙂

Mitt tips om du ska använda grejerna live är att skaffa ett midiklaviatur/masterkeyboard och komplettera med synthmoduler.

Om mina svar verkar vaga och allmänt körkade beror det på att jag helt enkelt inte bryr mig om synthar.

Så enligt mina behov verkar ett midiklaviatur bäst?

Skulle du kunna säga en bra modell? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.