Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Får inte riktigt till det med grafikkortet. Det blir knaster och elände i musiken om man t ex ändrar storleken på ett fönster när det spelas upp. Har kört en slags system-info program som heter Everest, och där fick jag reda på att mitt grafikkort, trots att det rent fysiskt är placerat på AGP-platsen, ändå ses som ett PCI-kort av Windows. Är ju inte helt otroligt att det är detta som ställer till det. Jätteproblemet är dock att jag verkligen inte kan lista ut hur jag ska göra för att aktivera AGP:n så att säga.

Har flashat BIOSen med senaste drivrutinen (1009). Har sökt och sökt i BIOS-menyn efter någon slags "enable AGP", utan framgång.

Såg här: http://list.driverguide.com/list/company122/index.html att det verkar finnas speciella AGP-drivrutiner till de nyare moderkorten. Men om det inte står något så borde de väl ingå i BIOS-rom-filen?

Tips någon?

Redigerat av JJRockford
Annons
Postat (redigerat)

Det står på AGP/PCI... Och det är också det enda jag hittar om AGP i själva BIOS-inställningarna i början, förutom en post där man kan ange spänningen till porten.

Kompletterande fråga; Om jag nu inte får igång den där eländiga AGP-porten, får jag då bättre prestanda (jämfört med nu...) om jag skaffar ett PCI-grafikkort och faktiskt installerar det på en PCI-plats?

Redigerat av JJRockford
Postat

Kolla i Enhetshanteraren, om det finns några konflikter (utropstecken, frågetecken e dyl...).

PCI-grafikkort blir segare och belastar dessutom PCI-bussen, där ljudkortet ju sitter. AGP har en egen buss, så det borde fungera bättre.

Har du förresten installerat chipset-drivrutinerna som följde med moderkortet? Har du inte gjort det, så får du garanterat problem...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.