Jump to content
Annons

Jazzman - Some Gospel


Jazzman

Va den bra?  

12 röster

  1. 1. Va den bra?

    • riktigt härlig!!!
      1
    • den va ball!
      1
    • jorå.. bra
      3
    • inte så.. kanske
      2
    • ehh.. näe
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Some Gospel

ARTIST/GRUPP: Björn Lindberg

GENRE: Gospel-pop

LÅTLÄNGD: 4:00

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE: jag

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.6 mb

LÅTLÄNK: här

Första mer genomarbetade låten jag lägger upp här.

Som 15-åring har jag inte hunnit med så mycket ljudteknik 😳 Så vad tycker ni om arr, mix och sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Eftersom du är noga med att berätta för oss hur gammal du är antar jag att du vill att vi ska ha din ringa ålder i åtanke när vi ger feedback på låten?

Klämmigt, låter som en skolorkester fast bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack nattvaktaren.

Eftersom du är noga med att berätta för oss hur gammal du är antar jag att du vill att vi ska ha din ringa ålder i åtanke när vi ger feedback på låten?

Det var inte tänkt som någon ursäkt, jag står gärna för det jag gör. Du får ha vad du vill i åtanke när du lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klämmigt, låter som en skolorkester fast bättre.

Japp... faktiskt väldigt bra beskrivning... låten är väldigt bra med en riktig orkester men jusst nu låter själva ljudet lite stelt, men jag vet hur det brukar bli, har själv samma problem. 😳 Men i det stora hela va den bra 🙂

/Viktor

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa... Det var väl inte så illa. Man hör ju tydligt att en del av ljuden låter syntiga. Jag tycker du skulle använda de ljuden som låter mest natrutroget om du eftersträvar att det skall låta riktigt. Orgeln och pianot t e x låter ju ok.

Arrangemanget skulle väl kunna beskrivas som Trad. Och det kan läsas på två sätt "traditionellt" eller "tradigt" Lite händelslöst helt enkelt. Våga ta ut svängarna lite mer. 🙂

Vad är det för program du använder? Har du funderat på någon tempoväxling eller stegring mot slutet av låten kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa... Det var väl inte så illa. Man hör ju tydligt att en del av ljuden låter syntiga. Jag tycker du skulle använda de ljuden som låter mest natrutroget om du eftersträvar att det skall låta riktigt. Orgeln och pianot t e x låter ju ok.

Arrangemanget skulle väl kunna beskrivas som Trad. Och det kan läsas på två sätt "traditionellt" eller "tradigt" Lite händelslöst helt enkelt. Våga ta ut svängarna lite mer.  🙂

Vad är det för program du använder? Har du funderat på någon tempoväxling eller stegring mot slutet av låten kanske?

Tack tack!

Jo, trumpeten är väl den som låter mest synt. 😄

Jag använder Cubase sx2, har faktiskt inte tänkt på någon tempoändring, men varför inte..

Ja, det var ju en snäll och trallvänlig gospellåt...men som Egghuvud sa; våga ta ut svängarna lite mer.

Lite sång a lá Frank Ådahl och så en fräsande sologura så...

Schyssta trummor och piano och orgeln är helt "Gospelrätt", men det är alldeles för snällt...

/Jan Olof

Okej, för snällt tycker ni.. tar åt mej kritiken. 🙂

Tack för lyssningen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att snaren drunknar lite bland alla andra instrument. Den försvinner ibland, så den kanske du skulle ge lite uppmärksamhet. Sen är det rätt mycket brus i så gott som hela låten, kanske svårt att göra något åt?

😲

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaa yamahan där hmmm... den borde ju vara bättre än soundfonts.

Soundfonts är ett ljudformat som bla går att importera i HAlion. Jag använde det mycket innan jag gick över till dyrare och mer sofistikerad mjukvara.

Det finns flera ställen på internet som du kan ladda hem soundfonts. Du måste ha ett upppackningsprogram men alla de länkar till grejor du behöver samt ett stort ljudbibliotek hittar du här:

http://www.hammersound.net/

Det finns fler länkar det är bara att Googla om detta är något för dig.

En del ljud är ren skit och en del låter mycket bra. Det gäller att sålla lite. Vanligtvis (som med det mesta inom ljud) är principen ju större detso bättre.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en svängig bit!

Låter lite som om det skulle vara ett ledmotiv till någon komedisåpa från tidigt 80-tal, det är nog enklaste sättet jag kan beskriva låten på.

Trummorna drunknar tyvärr (kanske lite mer ambience?), och reverbet på orgeln känns lite skumt. Känns som det är lite fladdrigt i takten ibland, men jag är osäker vilket instrument som gör det, har inte lyssnat så noga. Kul och svängig bas i början. Tycker nog bara att du behöver jobba mer med själva mixen och låta varje instrument hitta en mer egen plats, speciellt efter som du använder både piano, orgel etc. Känns som om de slåss om samma utrymme.

Fast det är en svängig bit!

(och ta bort de där crescendot på cymbalerna.. uääck!!) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, tack. Tror att det mesta ruset kommer från Yamahan, men det är fixat inför nästa inspelning med keyboarden 🙂

Egghuvud, tack för hjälpen. Ska kolla upp det!!

Andreas, tänkte experimentera lite mer med mixen så får jag se vad det blir av det hela. Jaså.. 😲 du gillade inte crecendot i cymbalen. Den får nog vara kvar där som nån slags övergång till sticket. 🙂

/Jazzman

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, tack. Tror att det mesta ruset kommer från Yamahan, men det är fixat inför nästa inspelning med keyboarden 🙂

Jo, det är inte bra att vara packad när man ska spela... blir lätt fel då 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså.. 😲 du gillade inte crecendot i cymbalen. Den får nog vara kvar där som nån slags övergång till sticket. 🙂

/Jazzman

Nja, det är inte crescendot i sig som jag är emot, utan att just det här låter så jäkla illa, rent ljudmässigt förståss! 🙂

Så... sätt dig och leta rätt på någon riktig sampling som du kan använda dig av och klipp in den i projektet på lämpliga ställen, då blir jag jätteglad! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså.. 😆 du gillade inte crecendot i cymbalen. Den får nog vara kvar där som nån slags övergång till sticket. 🙂

Nja, det är inte crescendot i sig som jag är emot, utan att just det här låter så jäkla illa, rent ljudmässigt förståss! 😆

Så... sätt dig och leta rätt på någon riktig sampling som du kan använda dig av och klipp in den i projektet på lämpliga ställen, då blir jag jätteglad! 🙂

aha.. tyckte du det. Exempel på var jag kan leta? 😉

Neko, tack. Tror att det mesta ruset kommer från Yamahan, men det är fixat inför nästa inspelning med keyboarden 🙂

Jo, det är inte bra att vara packad när man ska spela... blir lätt fel då 😉

hehe, det förstås, blir mycket att tänka på 😉

edit: Tack jokron 🙂

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en kul kontrast till allt annat på forumet! 😆 Det låter verkligen "orkester" om det hela, om man bortser från att vissa instrument inte låter äkta då förståss. Och GrooveAgent får du ratta upp lite, trummorna hörs knappt (i mina öron). Schysst arrat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en kul kontrast till allt annat på forumet! 😉 Det låter verkligen "orkester" om det hela, om man bortser från att vissa instrument inte låter äkta då förståss. Och GrooveAgent får du ratta upp lite, trummorna hörs knappt (i mina öron). Schysst arrat! 😄

Tack hacke 😠

hehe. detta var snällt. passande arr. hade kanske passat med något solo?

Jag tycker inte ljudet låter dåligt. Lite för tysta trummor bara. Trumpet är svårt att härma genom att spela på klaviatur.

mm.. tack för lyssningen 🙁 Fortsätter fundera på ett gitarrsolo 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra, men jag sitter här och funderar på varför jag inte tycker att det låter gospel...möjligen frikyrkopop 😄

Främsta anledningen är nog för att det inte finns nån gospelkör med, men du kanske inte hade nån sån hemma. 😄 Stämföringen och parallellförflyttandet av stämmor saknar jag.

Ett annat tips är, att när piano och orgel är med samtidigt kan orgeln ofta ligga på långa toner och variera mellan snabb och långsam rotaryeffekt.

(Undrar om det finns instrumental gospel. Har aldrig hört talas om det tidigare. Eller så har du just uppfunnit det 😉 )

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra, men jag sitter här och funderar på varför jag inte tycker att det låter gospel...möjligen frikyrkopop 😄

Främsta anledningen är nog för att det inte finns nån gospelkör med, men du kanske inte hade nån sån hemma. 🙂 Stämföringen och parallellförflyttandet av stämmor saknar jag.

Ett annat tips är, att när piano och orgel är med samtidigt kan orgeln ofta ligga på långa toner och variera mellan snabb och långsam rotaryeffekt.

// David

Väntade just på att gospelpianisten skulle ge sin åsikt, tack 😉 Tyvärr fick jag inte till nån sång eller kör 🙂 men tack för tipsen.

Det låter bra, men jag sitter här och funderar på varför jag inte tycker att det låter gospel...möjligen frikyrkopop 🙂

(Undrar om det finns instrumental gospel. Har aldrig hört talas om det tidigare. Eller så har du just uppfunnit det 🙂 )

// David

hehe, precis.. Gospel-pop som sagt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra, men jag sitter här och funderar på varför jag inte tycker att det låter gospel...möjligen frikyrkopop 😆

Nog tycker jag att det låter gospel, men det kanske beror på att jag är en gammal gubbe som var med på "Oh Happy Day"-tiden när Samuelssons åkte över och spelade in amrickansk gospelpop och Pelle Karlsson plågade större delen av svenska folket med "Han är min sång..."... 😎

Fortsätt Du på den inslagna vägen...15 år och skapar redan sån här musik...det är inte dåligt!!!

Bless!!!

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

diggar låten helt klart. Men som tidigare sagts tycker jag att det behövs jobba med trummorna. För mig är det ganska viktigt med "tydliga" trummor... hmm, klumpigt skrivet kanske? Svårt att beskriva. För mig får du gärna skita ner ljudet lite på trummorna samt höja virveln.

Och ja, jag tycker att åldern spelar roll... hade jag gjort en sådant här arr på en låt när jag var 15 hade jag varit glad!

Keep up the good work!

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...