Jump to content
Annons

Studiodatorbygge...


caktusaurus (oregistrerad)

Recommended Posts

caktusaurus (oregistrerad)

Hejsan allihopa på Studio forum!

Detta är mitt första inlägg så hej på er alla! Jag heter Martin och är musikberoende 😉. Keyboardist i Out of Time, ett progressivt funk/rock-band från Trollhättan. Och i stort behov av en studiodator... Kan ingenting om att bygga datorer, men försöker lära mig så gott det går...

Vad jag ville ha var:

- ett stabilt och någorlunda tyst system. Är trött på att hämmas i mitt arbete på grund av tekniskt strul, plus att min gamla dator låter som en höfläkt genom en megafon...

- att kunna ta med datorn ut på spelningar och spela mjukvarusynthar. Naturligtvis skulle den se snygg ut på scen, helst inte alls som en dator. Hade gärna vilja haft ett handtag på caset, men det enda som hade det såg ut som en billig radio (Apevia nåt...)

Nu har jag läst på rätt mycket (utgått från vad som verkar vara populärt och läst recensioner) och här är vad jag har kommit fram till:

Studiodatorn

Låda: Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Nätaggregat: Corsair Powersupply 520W, 120mm Fan, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Minnen: 2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's (totalt 4 GB)

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Grafikkort: MSI GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,stödjer 512MB,Tv-Out/DVI

Hårddiskar: 3x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Inköpslistan på komplett.se

Hela kalaset kostar drygt 15000 kr...

Frågor

- Är det något mer jag behöver? Eller är det något som behövs ändras?

- Hur är det med kylning? Vad jag vet är att grafikkortet och moderkortet är fläktlösa, samt att processorn och nätaggregatet har en fläkt vardera. Behöver man fler?

- Hårddiskarna hade jag tänkt mig så här: en för Windows, alla program och skolarbeten m.m., en för låtmaterial och en för samples till mjukvarusynthar. Smart?

- Och det här med RAID som jag har läst om - är det något som är värt att satsa på i en musikdator? Isåfall, vad vore ett bra sätt att sätta upp det på (vilka hårddiskar osv.)? T.ex. samplesdisken och audiodisken i RAID?

- Är det någon annan som kör en liknande maskin hemma och kan ge lite kommentarer?

Nu blev det typ tusen frågor... men hoppas också att få tusen svar av alla hemstudiomästare där ute 😄

Take care!

// M

Källor:

silentpcreview.com

komplett.se

prisjakt.nu

sweclockers.com

01xray.com

motifator.com

Redigerat av caktusaurus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

1. Byt CPU-fläkten.

2. Köp ett nätaggregat som har _tyst_ namn över sig.

3. Läs tidigare trådar, det postas 5 per vecka med en komponentlista och frågan "är det bra det här".

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en racklåda för datorn, o ett schysst holmbergcase, så har du en portabel uppsättning.. 😄

edit: förtydligande!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

caktusaurus (oregistrerad)
1. Byt CPU-fläkten.

Yess, tack så mycket. Tydligen så är standardfläktarna väldigt högljudda. Har tittat på en Scythe Ninja Plus på Komplett. Någon som har den?

2. Köp ett nätaggregat som har _tyst_ namn över sig.

Här förstår jag inte riktigt vad du menar? Bara för att nätagget heter "super silent" behöver det ju inte vara sant (om det var det du menade?) Corsair-agget ligger i topp på Silent PC Reviews lista över rekommenderade nätagg så jag känner mig ganska säker på den punkten. 😄

3. Läs tidigare trådar, det postas 5 per vecka med en komponentlista och frågan "är det bra det här".

Jag har redan läst andra trådar om musikdatorer, utan att hitta någon som handlar om RAID (sökte på bl.a. på "raid" också) och hur det är med fläktar och kylning i datorer. Tänkte att det vore cool om någon som har byggt en "jättetyst" dator kunde tipsa mig litegrann. Jag var inte egentligen ute efter att få veta om det "var bra eller inte", jag är rätt säker på det här är grymma grejer...

skaffa en racklåda för datorn, o ett schysst holmbergcase

Kollade upp rack och holmberg rackcase, och är lite tveksam till detta. Det verkar inte som om racken har handtag heller? Och eftersom man måste ha något att sätta racket i så blir det ju minst lika klumpigt att flytta runt som en vanlig dator.

Här är det frågor som jag skulle vilja ha svar på 😄

- Hur är det med kylning? Vad jag vet är att grafikkortet och moderkortet är fläktlösa, samt att processorn (en Scythe Ninja Plus då) och nätaggregatet (Corsair) har en fläkt vardera. Behöver man fler än så? Jag hade tänkt beställa ett Antec P180 chassi om det spelar någon roll.

- Hårddiskarna hade jag tänkt mig så här: en för Windows, alla program och skolarbeten m.m., en för låtmaterial och en för samples till mjukvarusynthar. Smart?

- Och det här med RAID som jag har läst om - är det något som är värt att satsa på i en musikdator? Isåfall, vad vore ett bra sätt att sätta upp det på (vilka hårddiskar osv.)? T.ex. samplesdisken och audiodisken i RAID?

- Är det någon som vet något annat case än detta som har handtag?

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nätagg: Köp Antec Phantom 500w. Fläkten går bara igång när det behövs, och den har inte startat en enda gång i min P180-låda = knäpptyst.

Kylning: Noctuas fläktar är mycket tysta (läs test på silent pc review).

CPUkylning: Zalman vet jag inte. Ninjan som du nämner kyler mycket väl, men den passar inte så bra på P5W, den kommer förmodligen ta i ett par kondensatorer på moderkortet, vilket gör att du måste slipa ner 'monteringsplattan' för att få bra kontakt. Jag körde på Noctua NH-U12F och processorn går mycket tyst, och kyler mycket bra. Den är gigantisk, men den passar fint i P180.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg har precis byggt en PC på samma moderkort.

Jag kan rekommendera en låda som heter Nexus Breeze. Den ÄR tyst! Inte jättedyr och du behöver inte byta ut den "boxade" fläkten (den som följer med CPU'n)

Kan vara bra att tänka på, Windows XP kan inte hantera mer än 3gb ram!!

Du kan nog lugna dig lite med diskarna. Kanske om du kör Raid 0..

Tror också att det är lite bortkastat med det grafikkortet. Köp ett enklare och billigare som klarar den upplösning som du behöver och två skärmar. Det finns flera grafikkort som inte har fläkt! (=tystare, men något varmare, dock normalt inga problem)

Ang lådan,, Jag köpte först ett annat kabinett,, bytte alla fläktar, och nätagg, och ljuddämpade lådan, vilket blev rätt dyrt, men det blev inte direkt mycket tystare.

Breeze är förmodligen inte den låda som man älskar om man vill ha gott om utrymme när man meckar, men hur ofta skall man mecka med den när den står i studion?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nexus Breeze är inte en bra låda för musikdatorer. Med flera hårddiskar som jobbar i chassit blir lådan på tok för varm. Speciellt om du har ett fläktlöst grafikkort och moderkort.

Antec P180 är däremot förmodligen det bästa chassit du hittar på marknaden, håll dig till det. Det levereras med tre stycken 120mm fläktar som går att köra på lågt varvtal direkt ur lådan. Hårddiskarna är upphängda i gummidämpare och har en egen luftkanal vilket gör dem svala och driftsäkra.

Vad gäller grafikkortet så ska du göra tvärtom, köpp ett dyrare kort som inte är märkt med turbocache. D.v.s. ett grafikkort som har eget dedikerat minne och inte stjäl från systemet. Jag tror att det ska finnas fläktlösa Geforce 7300-modeller för runt 600kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nexus Breeze är inte en bra låda för musikdatorer. Med flera hårddiskar som jobbar i chassit blir lådan på tok för varm. Speciellt om du har ett fläktlöst grafikkort och moderkort.

Antec P180 är däremot förmodligen det bästa chassit du hittar på marknaden, håll dig till det. Det levereras med tre stycken 120mm fläktar som går att köra på lågt varvtal direkt ur lådan. Hårddiskarna är upphängda i gummidämpare och har en egen luftkanal vilket gör dem svala och driftsäkra.

Vad gäller grafikkortet så ska du göra tvärtom, köpp ett dyrare kort som inte är märkt med turbocache. D.v.s. ett grafikkort som har eget dedikerat minne och inte stjäl från systemet. Jag tror att det ska finnas fläktlösa Geforce 7300-modeller för runt 600kr.

Hur mycket är "på tok för varmt"? Jag har iofs "bara" 2 diskar i mitt Breeze som inte blir speciellt varm. (Tror att temp i chassit ligger kring 35grader)

Men oki,, jag har ju personligen inte testat P180. Majken, hur står sig P180 mot Breeze när det gäller ljudvolym?? Är P180 tystare eller inte?

Vad det verkade så planerade Cactusaurus att ha 3 diskar, men jag mfl. tyckte han skulle nöja sig med 2, eller i vilket fall inte köra Raid.

Min egna filosofi när det gäller hårddiskar:

Man fyller undan för undan vilken hårddisk som helst med saker som man INTE tagit backup på. Så det är inte bättre med 320GB än 160GB om man INTE tar backup. Skall man ha backup på 320GB så krävs det en rätt dyr bandstation med tillhörande band och program.

Cactus, vad är tanken att ni skall ha på diskarna?? Om det är musik så får det plats rätt många låtar på en ynka 160gb disk! (exempel: 10spår a 5 minuter i stereo = ca 500mb)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket är "på tok för varmt"? Jag har iofs "bara" 2 diskar i mitt Breeze som inte blir speciellt varm. (Tror att temp i chassit ligger kring 35grader)

Är det 35 grader i chassit eller på moderkortet? Och är det vid belastning eller i idle-läge? Ett bra test är att ladda hem 3dmark eller aquamark som sätter stor belastning på processorn och grafikkortet. Låt datorn köra testen ett par gånger och övervaka temperaturen med program som SpeedFan eller HD Tune.

Problemet jag upplevde med Nexus-chassit är att det snabbt blir varmt vid belastning och att den enda fläkten för utblås inte klarar att tömma chassit på varmluft. Vid hårddiskarna stod luften stilla och risken är att de går onödigt varma. Något som halverar livslängden på dem.

Men oki,, jag har ju personligen inte testat P180. Majken, hur står sig P180 mot Breeze när det gäller ljudvolym?? Är P180 tystare eller inte?

Vid samma temperatur så är P180 betydligt tystare. Det som gör att Nexus Breeze är förhållandevid tyst är de tjocka dämpmattorna. Dessa sänker dock inte ljudnivån med mer än omkring 3dB jämfört med ett odämpat chassi.

Receptet för en tyst datorlåda är många stora fläktar som snurrar på lågt varvtal. Skillnaden i ljudnivå mellan enskilda fläktar är ganska överskattad och det man ska titta på är istället varvtalet och hur mycket luft de förflyttar. Två stora fläktar på ett lägre varvtal låter mindre och förflyttar mer luft en en ensam fläkt på högre varvtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nätagget han har valt är etta på topplistan av SPCR (silent pc review). Om det är ett Corsair 520hx. Det är tyst och kyler mer än antec phantom (blir alltid varmare i burken med dem).

Jag beställde ett sånt för en timme sedan efter att ha läst på hela nätet.

Här har ni ett bra test. Obs. att det är 5sidor.

http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

caktusaurus (oregistrerad)

WOW vad kul att den här tråden tog fart!

Tack för tipsen om Noctuas fläktar. Hade faktiskt sneglat på NH-U12F lite innan 😕. En fråga bara, jag läste att om man har en för tung kylare på processorn (Noctuan och Ninjan ligger båda runt 0,8 kg) så finns det risk att man knäcker moderkortet när man flyttar datorn, är det något man behöver oroa sig för? Hade tänkt använda datorn både på repen, i studion hemma och på giggen för att spela mjukissynthar. Så det blir kanske en del flyttande... 😕

Apropå flyttandet förresten: P180 är utan tvekan riktigt bra, men det är också riktigt stort och känns som om det kommer bli lite klumpigt att flytta runt. Plus att det fortfarande ser ut som en dator på scen... Vad jag skulle behöva är ett case med handtag eller liknande. Det börjar luta åt ett rack, närmare bestämt Antecs Take3 eller Take4. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Eller av rack i allmänhet?

Förresten, hur stort avstånd bör det minst vara mellan CPU-fläkten och chassiväggen? Märkte att jag kanske kommer att få problem i Antecs rack i värsta fall...

Apropå diskarna så tänkte jag en för systemet, en för Cubase-audio och en med samplebibliotek för mjukvarusyntharna. Systemdisken hade jag tänkt partitionera upp i tre delar: en 40GB med Windows XP 64-bit Edition (där alla musikprogrammen får ligga - btw är det bättre att man lägger hela vstpluginsmappen på sampledisken måntro?), en 40GB med Fedora (där jag grejar med skolarbete, surfar o lyssnar på musik) och en 240GB där jag kan lägga sånt som jag laddat hem. På så sätt så kan jag använda datorn till annat också, utan att behöva få in en massa virus och annat skräp i Windows-delen av datorn. Eller tänker jag fel? Kan man stänga av internetåtkomsten i Windows men fortfarande ha den på i Fedora?

Space på hårddiskarna är nästan ett måste, eftersom jag tänkte syssla mest med mitt bands musik (progressiv rock) samt egna symfoniska verk, och dom låtarna kan ju lätt bli en 15 minuter minst 😄 Seagate-disken verkade vara billigast per GB, så det var så jag tänkte. Plus att den hade gott om cache, vilket skulle vara bra av någon anledning 🙂

Och så blir grafikkortet ett Asus GeForce 7300LE, 256MB DDR2 för 550 spänn, tack Majken för det tipset!

Tjao!

EDIT: lade till några grejer som jag glömde skriva igår

Redigerat av caktusaurus
Link to comment
Dela på andra sajter

caktusaurus (oregistrerad)

Tja! Info om P180 /B hittar du här. (titta på den sista halvan av recensionen, där kommer en massa jämförelse och mätningar och t.o.m. ljudupptagningar - dom här killarna är seriösa 😄). Förresten, vad räknas som ohörbart respektive acceptabelt vad gäller ljudnivån i dB från en dator, på säg en halvmeters avstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Info om P180 /B hittar du här. (titta på den sista halvan av recensionen, där kommer en massa jämförelse och mätningar och t.o.m. ljudupptagningar - dom här killarna är seriösa 😄). Förresten, vad räknas som ohörbart respektive acceptabelt vad gäller ljudnivån i dB från en dator, på säg en halvmeters avstånd?

Beror ju lite var lådan står och vilken frekvens det är på ljudet. Men för min del så är det helt acceptabelt med mina 19db...

Har kikat lite på testerna och läst lite i texten, och det verkar ju som om Nexus ligger bra/bättre till än P180 när det gäller ljudnivån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudnivån hänger ihop med kylningen. Du kan stänga av en eller flera av fläktarna om du vill använda lika få fläktar som Breeze chassit. Men poängen är att Breeze-burkarna går så pass varma att du riskerar att skada hårdvaran. Så vid samma ljudnivå är P180 betydligt svalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut håller med Majken. Bara för att P180 har tre stora fläktar behöver man inte köra alla på full fart. Man kan köra alla på lägsta fart och ändå ha tillräcklig kylning för dom flesta konfigurationer och i synnerhet om man har bytt ut processorfläkten till en både tystare och effektivare.

Ser man dessutom till att monitorera temperaturerna vid hög belastning brukar man kunna stänga av åtminstone en fläkt. Resultatet blir en väldigt tyst och sval låda.

Många stora fläktar ger inte per automatik mer ljud utan större valfrihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

vad tror ni om detta..

Studio Dator

Chassi: Antec Case Perfomance One P180B BLACK/SVART without PSU/utan nätagg.

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...Product=ANP180B

Power Supply: Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=CAPSUHX-520W

Moderkort: MSI 975X Platinum PowerUp Edition i975X 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=MSI975XPLPUE

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...Product=IE6600R

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...uct=2GBTWXD2800

HDD1: Seagate NL35.2 ST3250824NS 250GB 7200rpm 8MB SATA2

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...uct=SGBNL-250S2

HDD2: Seagate NL35.2 ST3250824NS 250GB 7200rpm 8MB SATA2

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...uct=SGBNL-250S2

CD1: NEC ND-3570 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 5X

DVD-RAM 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk IDE

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...uct=NECND3570BL

CD2: Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...duct=SAMDVD16BL

Grafik kort: Asus Extreme GeForce 7300GS 256Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...t=ASN7300GS-256

11648kr inkl moms på datorbutiken.com

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

vill inte använda asus moderkort pga av att man hört en hel del att dom är väldigt känsliga för värme och kan hänga sig lätt. + att dom är lite krångligare för icke pc kunniga att konfigurera...

Link to comment
Dela på andra sajter

caktusaurus (oregistrerad)

Snart blir det köpa av... 😄

Det blir samma setup som i första inlägget, fast med vissa ändringar:

Grafikkort: Asus GeForce Extreme N7300GT Silent/HTD 256MB

Chassi: Silverstone LC17 med rackmounthandtag

Processorkylning: Zalman 9500LED (eftersom Scythe Ninja inte passar varken på moderkortet eller i chassit, och Noctua NH-U12 inte passar i chassit)

By the way, MSI-moderkortet har inte Texas Instruments firewire (om det nu spelar någon roll för dig). Det har något VIA-chip...

Det står och väger lite på moderkortsfronten... antingen Asus P5W DH Deluxe eller Intel BadAxe2.... det sistnämnda låter coolast 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

caktusaurus (oregistrerad)

Det beror på vad du har för ljudkort (om du nu har ett firewire-ljudkort överhuvudtaget). Vissa ljudkort funkar bättre med vissa firewire-kretsar, och t.o.m så att ljudkortstillverkaren ibland rekommenderar en viss krets. I mitt fall (Yamaha mLan16e) var det Texas Instruments (TI) som gällde. Har fattat det som att den rekommenderas ganska ofta. De flesta musikdatorer jag har sett (Frost, Forss, Racktone) har TI chipset - det brukar också stå väldigt tydligt i specifikationen. När man köper moderkort "löst" brukar det vara svårare att få tag på, hos vissa moderkortstillverkare (läs: Intel 🙂)

Om det spelar någon roll för dig, det beror helt och hållet på ditt val av ljudkort. Jag gjorde så att jag började "bakifrån" - bestämde ljudkortet först och valde sedan datorkomponenter utifrån detta med avseende på kompatibilitet. Sen går det ju naturligtvis att köra med firewire PCI-kort eller liknande också, men jag tänkte att det vore bra att lämna så många kortplatser lediga som möjligt...

Men detta betyder ju inte att VIA-chipet inte kommer att funka - lönar sig kanske dock att kolla in eventuella problem med detta chip och ditt ljudkort ...

Hade MSI-kortet i min "moderkortslista" till den nya datorn, tillsammans med Asus-kortet och Intels BadAxe2. MSI-kortet föll bort på firewire-chipet plus att det legat snäppet bakom P5W och BadAxe2 i tester jag läst. De tre korten kostar ungefär lika mycket, med Intel-kortet för en extra hundralapp...

Redigerat av caktusaurus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Det där lc17 chassit ser ju riktigt bra ut, och skulle passa fint i mitt mobila rack. Är det någon som vet var man kan få tag på rackmonteringsvinklarna till den lådan i sverige? Jag har sökt runt lite, men kan inte hitta det på någons hemsida och det följer inte med som standard tydligen...

Tacksam för tips!

/J

Snart blir det köpa av... 😄

Det blir samma setup som i första inlägget, fast med vissa ändringar:

Grafikkort: Asus GeForce Extreme N7300GT Silent/HTD 256MB

Chassi: Silverstone LC17 med rackmounthandtag

Processorkylning: Zalman 9500LED (eftersom Scythe Ninja inte passar varken på moderkortet eller i chassit, och Noctua NH-U12 inte passar i chassit)

By the way, MSI-moderkortet har inte Texas Instruments firewire (om det nu spelar någon roll för dig). Det har något VIA-chip...

Det står och väger lite på moderkortsfronten... antingen Asus P5W DH Deluxe eller Intel BadAxe2.... det sistnämnda låter coolast 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...