Jump to content
Annons

Hur fungerar en rullbandare?


Apetass

Recommended Posts

Är ett stort fan av bra dåligt ljud á la 60-tals garage, 77-punk och annat lo-fi skrän. Har fått för mig att det är en rullbandare man ska ha för att få fram det rätta grötiga knastret. Men hur f*n fungerar en rullbandare och vilka märken/modeller är bra? Det låter alltid "för nytt" när vi lirar in med bandet, med digitalporta och dator. Andra tips på "antik" utrustning skulle också sitta fint. Om det finns en liknande tråd så kan ni väl säga till, så kikar jag där istället, reggade mig här idag och har ingen koll än. Tack på förhund.

Redigerat av Apetass
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En rullbandare överför ljudsignaler via tonhuvudet till magnetbandet, som beroende på hur mycket du trycker in i nivå kan tillföra antingen brus (för låg nivå) eller bandmättnad/tape saturation/distortion...(vid högre nivåer)...det är det som är rock´n roll!

Skall ni spela in på 2 eller flera kanaler? (alltså kör ni in era låtar live i replokalen etc så kan det ju räcka med en 2-kanalig bandare typ Revox eller Tandberg etc, vill ni kunna mixa efteråt med reverb/delay etc så skaffa en Teac 80-8 eller Tascam 38, båda mkt bra 8-kan maskiner på halvtumstape som idag fås för en spottstyver ca 3000:-...Fostex är bara smäck...))

Jag har en Revox till salu om det är intressant...pm/mail please... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En rullbandare överför ljudsignaler via tonhuvudet till magnetbandet, som beroende på hur mycket du trycker in i nivå kan tillföra antingen brus (för låg nivå) eller bandmättnad/tape saturation/distortion...(vid högre nivåer)...det är det som är rock´n roll!

Skall ni spela in på 2 eller flera kanaler? (alltså kör ni in era låtar live i replokalen etc så kan det ju räcka med en 2-kanalig bandare typ Revox eller Tandberg etc, vill ni kunna mixa efteråt med reverb/delay etc så skaffa en Teac 80-8 eller Tascam 38, båda mkt bra 8-kan maskiner på halvtumstape som idag fås för en spottstyver ca 3000:-...Fostex är bara smäck...))

Jag har en Revox till salu om det är intressant...pm/mail please... 😠

Tack för svaret! Ska kolla upp Teac 80-8 och Tascam 38, bra att ha någonting att gå efter i antikdjungeln ;-) 3000 spänn är ju ingenting i sammanhanget. Tänkte mig väl en budget på runt 6000:- för bandare + tillbehör. Har några praktiska frågor också. Jag inser att nivån på frågorna är en 2-årings, men tänkte att det är lika bra att fråga ordentligt så att jag slipper undra sedan;-)

1. Hur fungerar själva inspelningen? Kör man in en mic per kanal och bara trycker rec/play? Några speciella micar som i sådana fall rekommenderas?

2. Kan man spola tillbaka bandet och spela in igen utan att försämra kvaliteten allt för mycket? Finns det återförsäljare som tillhandahåller nya rullband i dagsläget?

3. Hur redigerar man och för över ljud från rullbandaren till datorn? Du pratade om att mixa efteråt med reverb/delay, hur menar du då, att man använder analoga grejer och lägger på efteråt då på separata kanaler?

Vi vill nog ha 8 kanaler att lira in på. Vi tänkte köra nästa inspelning live i replokalen, men vi kommer säkert vilja göra några pålägg med gitarrsolo och körsång. Tvärtemot senaste inspelningen där vi spelade in en åt gången och gjorde tusen pålägg och använde digitala effekter och annat. Kändes som att det blev lite platt och oäkta på nått vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, du behöver en mixer, några mikrofoner, leta i andra trådar eller sök på forumet, en bra o billig mikrofon är SP B1 straxt under 1000-lappen, Shure sm57 skall ni ha ett par st av minst och sedan kolla lite på beg marknaden Vendolin/Blocket osv efter andra mickar till trummor osv!

Man skickar en miksignal genom bordet till en kanal på bandaren osv, orkar inte förklara hela tänket här men köp en bok om inspelning/gå en nybörjarkurs etc om du inte vet något alls...det är inte så svårt när man väl kommer igång, ni har väl en som skött de andra inspelningarna som borde veta!

Man kan spela in ett flertal ggr på samma band utan att det förstörs, men kanske inte flera hundra ggr utan av avnagnetisera det=steka bandet...

Finns vissa återförsäljare ja...

När du mixar alltihop efter att ha gjort pålägg osv så gör du som vanligt via bordet,sen kan du dunka in stereomiuxen i datorn eller trummor-gittarre osv var för sig om du vill mixa i datorn,men det var ju det som du sa att du inte gillade?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helst inte använda dator, men eftersom jag inte har något mixerbord än, så skulle det ändå bli tvunget. Menade väl mest hur man transporterade ljudet från bandaren och vidare så att säga. Ska hur som helst tjacka lite utrustning och leka och läsa mig fram. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ett stort fan av bra dåligt ljud á la 60-tals garage, 77-punk och annat lo-fi skrän. Har fått för mig att det är en rullbandare man ska ha för att få fram det rätta grötiga knastret. Men hur f*n fungerar en rullbandare och vilka märken/modeller är bra? Det låter alltid "för nytt" när vi lirar in med bandet, med digitalporta och dator. Andra tips på "antik" utrustning skulle också sitta fint. Om det finns en liknande tråd så kan ni väl säga till, så kikar jag där istället, reggade mig här idag och har ingen koll än. Tack på förhund.

du kan komma långt med dina nya digitala prylar.

om det är ett mer skitigt retrosound du är ute efter som försök även att begränsa antalet kanaler när du spelar in. du kan också prova att använda färre mikrofoner när du mickar trummor. utnyttja mer av rummens naturliga akustik, istället för att bara närmicka och sedan lägga på digitala effekter.

detta är något som präglar den tidens inspelningar.

bandare användes som standard långt in på 90-talet och kan producera väldigt kliniska inspelningar; det är alltså inte någon gyllene väg att gå till skitigt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandarna på bilden verkar vara 2-kan resp. 4-kanals på kvart-tumstape...den är väl ok, försök att få tag på en 4 eller 8 kan med DBX brusreducering är mitt tips!

Mixern är rena skiten ärligt talat men duger kanske till att kasta pil på 😳 ev som ren lineingång för syntar etc men skippa den och satsa hellre på något annat modernare budgetmärke för ett par-tre tusen om ni inte tänker lägga från 10.000:- och uppåt för en schysstare analogmixer.

Precis som itzhak säger går det alldeles utmärk att göra kliniska inspelningar med dessa bandare, allt handlar om hur man jobbar/tänker!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Håller med föregående talare, bandspelare är inte det som gör soundet.

Dem absolut skitigaste inspelningarna jag har gjort, och då menar jag nog sämsta ljudmässigt, är med en gammal moddad HH 12 kanalsmixer.

Denna mixer var nog mer punk än en bandspelare.

Maken till brusgenerator har aldrig skådats varken förr eller senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandarna på bilden verkar vara 2-kan resp. 4-kanals på kvart-tumstape...den är väl ok, försök att få tag på en 4 eller 8 kan med DBX brusreducering är mitt tips!

Mixern är rena skiten ärligt talat men duger kanske till att kasta pil på 🙂 ev som ren lineingång för syntar etc men skippa den och satsa hellre på något annat modernare budgetmärke för ett par-tre tusen om ni inte tänker lägga från 10.000:- och uppåt för en schysstare analogmixer.

Precis som itzhak säger går det alldeles utmärk att göra kliniska inspelningar med dessa bandare, allt handlar om hur man jobbar/tänker!

😕

En 2 kanals och en 8-kanals var det, visste jag ju, men glömde skriva 😎

Hehe, jävla tur att jag frågade! Killen som säljer vill ha 10 papp för bandarna och mixern, men om mixern är skit och jag egentligen bara har användning för ena bandaren så vore det ju ganska dumt att lägga ner dom pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandarna på bilden verkar vara 2-kan resp. 4-kanals på kvart-tumstape...den är väl ok, försök att få tag på en 4 eller 8 kan med DBX brusreducering är mitt tips!

Mixern är rena skiten ärligt talat men duger kanske till att kasta pil på 🙂  ev som ren lineingång för syntar etc men skippa den och satsa hellre på något annat modernare budgetmärke för ett par-tre tusen om ni inte tänker lägga från 10.000:- och uppåt för en schysstare analogmixer.

Precis som itzhak säger går det alldeles utmärk att göra kliniska inspelningar med dessa bandare, allt handlar om hur man jobbar/tänker!

😕

En 2 kanals och en 8-kanals var det, visste jag ju, men glömde skriva 😎

Hehe, jävla tur att jag frågade! Killen som säljer vill ha 10 papp för bandarna och mixern, men om mixern är skit och jag egentligen bara har användning för ena bandaren så vore det ju ganska dumt att lägga ner dom pengarna.

Du gör helt rätt !

Hade en tascam TRS-8 (Efterföljaren till bandaren på bilden) Den är förresten också nere på 3-4 k strecket.

En grej jag inte tänkte när jag skaffade den : Det undelättar om mixern har "Direct Out" till varsin kanal på bandaren. Mitt Mixerbord hade inte det, och jag tänkte ett tag på att *Fan , nu måste jag sälja den * Men det gick genom insertutgången från mixern också.

Du måste alltså skaffa insertkablar ( Y-kabel = Stereotele till 2 mono , där den ena är den hotta kontakten som ska in i bandaren via adapter) Tascams rullbandare kör tyvär med RCA kontakter och nästan alla mixer jobbar med telekabel, adapter nödvändig.

Den skaffar du i musikaffären.

Eller så gör du inte det och skaffar ett mixerbord ur t.ex. Soundcrafts serie som har direct out (Prisvärda) och då börjar vi närma oss 8-9 k för ett nytt mixerbord av den kalibern

Se till att få ett Rullband på köpet ! Nya kostar en 600-800 pix (För ca. 35 minuter)

Quentegy 456 eller 499 gäller för tascam. Hör med förre ägaren hur han har kalibrerat bandaren för vilken sorts band.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...