Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okey.

Har nästan aldrig i mitt liv varit någon sångfågel, men nu när jag har skaffat mig seriösa prylar med möjlighet att spelain just sång så kommer lite frågor som jag hoppas få svar på.

Kan börja med detta:

När jag sjunger har jag en tendens att "tappabortmig" och börja staka mig eller sjunga helt fel ord, är det en träningssak eller fins det några knep?

När jag inproviserar sång till mina synthpopprojekt så blir det lixom ganska fåninga saker som kommerurmig, fins det några tips ox trix på det området?

Hur skall en text vaara uppdelad när man skriver den?

Hur mycket får man upprepas sig i texten utan att det blir tjatigt?

När sågen är laggd, vilka efekter bör man andvända? Givetvis är det olika till olika typer av musik men rent standard sådär?!

Slutligen: När jag börjar få kläm på detta kan ni vänta er ett antal fåninga spår med rätt seriösa idér 😎😎😄😉

Annons
Postat
Okey.

Har nästan aldrig i mitt liv varit någon sångfågel, men nu när jag har skaffat mig seriösa prylar med möjlighet att spelain just sång så kommer lite frågor som jag hoppas få svar på.

Kan börja med detta:

När jag sjunger har jag en tendens att "tappabortmig" och börja staka mig eller sjunga helt fel ord, är det en träningssak eller fins det några knep?

När jag inproviserar sång till mina synthpopprojekt så blir det lixom ganska fåninga saker som kommerurmig, fins det några tips ox trix på det området?

När sågen är laggd, vilka efekter bör man andvända? Givetvis är det olika till olika typer av musik men rent standard sådär?!

Slutligen: När jag börjar få kläm på detta kan ni vänta er ett antal fåninga spår med rätt seriösa idér 😎😎😉😎

Q1: tappabortmig

A1: Öva in texten tills den sitter bra, se till att den är följsam och inte blir osmidig att sjunga. Är den inte följsam så skriv hellre om än försök fixa det med att hålla toner längre, eftersom detta inte allt för ofta låter bra om man är ovan.

Q2: Improvisation

A2: Använd din improvisation till att hitta en sångmelodi till att börja med. Sjung bara och försök hitta en snygg sångmelodi till låten. När du gör detta kanske du hittar en snygg fras som du sedan kan bygga upp resten av texten runt.

Q3: Upprepning

A3: Det märker du nästan när du lyssnar på den. Finns inga generella regler, ibland passar det, ibland inte. Men man kan väl säga såhär. Är det inte meningen att det skall upprepas (för att förstärka eller förtydliga en del) så försök undvika det.

Q4: Effekter

A4: Som vanligt går det inte att säga ställ den effekten på 5 och där på 10, men man kan väl ge några riktlinjer. Undvik att lägga mycket reverb, vanligt "nybörjarfel" eftersom man kanske upplever att det döljer en sämre sånginsats. Ska du ha reverb, bör du se till att det är i samklang med resten av låten och mixen. Det går att ha både långa och korta, men se till att dry / wet regeln inte är allt för hög. Prova även att öka upp mängden predelay och fippla runt där.

Delay, samma här egentligen, överdriv inte om det inte SKA låta som effekt. Du kan ju få det att bli fylligt istället. Kort delay med liten feedback kan vara värt att testa. Långa delayer med hög feedback blir knepiga då det blir grötigt och ibland kan bli disharmoniskt

Hoppas det gav något.

Postat
Okey.

Kan börja med detta:

Slutligen: När jag börjar få kläm på detta kan ni vänta er ett antal fåninga spår med rätt seriösa idér  😱  😱  🙁  😄

Skriv en "dummy" text, som klang och fraseringsmässigt funkar till melodin. Innehållet är betydelselöst, men se till att du får rätt känsla på rimmen.

En "dummy" text hjälper ju oxå dig att bli av med de fåniga ord som poppar up i ditt huvud, men som du kanske inte vill ha med i låten 😱

Vad gäller effekter, så skulle jag rekomendera:

Lo Cut

Kompressor

Eq

Dessa lägger du som inserteffekter.

Som send effekter har du:

Reverb och/eller Delay

Om du vill ha lite fläskigare ljud så kan du testa att dubba din egen sång med en "identiskt" tagning. Det är superviktigt att du är super-tight på hårda konsonanter (typ "K" "P") annars sticker det ut ganska rejält.

Om du vill göra "balla" 😆 Ekon, så använd automatiseringen och sänd bara det ordet du vill ska "eka ut" till ett annat delay med längre feedback inställd.

Good Luck

/X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.