Jump to content
Annons

Ska köpa ny data.


Putte

Recommended Posts

Ja då var det dags att köpa en ny dator, vilket jag faktiskt är livrädd för att göra med tanke på att alla komponenter ska passa ihop och det faktum att jag är helt hjärndöd när det kommer till det tekniska. Har kollat era visa tips till andra undrande, men jag blir bara mer förvirrad... hehe

Jag hade tänkt att plocka ihop den på Inet då det blir billigare än att köpa en färdig musikdator. Den ska kosta runt 20 000, max 22 000kr. Skall användas till musikskapande, filmredigering samt "lite" spelande. Mjukvara som jag kommer att använda: Cubase SX 3, Reason 3 och till filmredigering vet jag inte än. Kommer att använda mycket Plug-ins och mjukvarusynthar. Sen vet jag inte heller vad jag ska köra för anti-virus program för att man säkert ska kunna vistas ute på nätet. Har hört att många av de kända programmen gärna styr och lägger sig i för mycket=komplikationer. Ljudkort har jag två stycken av: EMU 1212 och Alesis Multimix16 Firewire. Kan man ha båda i datorn eller krockar de då? Och i så fall vilket av de ska jag köra med?

För övrigt ska den vara så tyst som det går från burk till fläkt mm.

Och återigen, Windows XP Home eller Pro till detta? Två hårddiskar?

Tack på förhand, Putte!

OBS! Sorry alla mac älskare där ute men det kommer att bli en PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför en PC?????????????????????????????????????

Det är bara bekymmer med dem....

Nä, köp mac och om du tvunget måste köra windows så kan du ju göra det.... men OSX Tiger är ju så j*vla mkt bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför en PC?????????????????????????????????????

Det är bara bekymmer med dem....

Nä, köp mac och om du tvunget måste köra windows så kan du ju göra det.... men OSX Tiger är ju så j*vla mkt bättre

Fan första gången jag läser en komentar av detta slag 😄 ,,,,,,not,,,,,,

har en dell dual core 2 gig ram betalade med skärm 145000,, kör med en 002 ,,live o videoredigerar på den funkar ypperligt. har även två uad.1 kort i lägg pengarna på det o avlasta processorn o få en samling skit bra pluggar på köpet mitt råd..

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hit! Min herre borde definiera var han bor så blr det lättare att få hjälp...

Jag börjar bakifrån. Du vill surfa och en schysst antivirus. Var vänlig och göra maskinen dual-boot eller ännu bättre; köp en gammal skitdator som finns på blocket för mini-pengar. Då kan du surfa runt utan att riskera att få en massa skräp i den dator som du faktiskt vill göra något vettigt i. Mac? Visst! Men vill du köpa riktigt billgt så förslår jag Linux i allafall. Kan köra på gammalt och smittas inte lika lätt. Annars kan man alltid ominstallera och ominstallera och ominstallera... Windows...(Mac är "lite" lättare...)

Resten av hårdvaran till den "riktiga hårdvaran får jag återkomma till, men man kan ju börja med Studios lilla serie om att bygga en musikdator... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh. Kör surf och musik på samma dator. Låt bli att porrsurfa och fultanka. Ha antivirus och brandvägg (Windows egen räcker). Skaffa extern hårddisk som du gör en fullbackup på systemet till (eller ännu hellre en ghost eller liknande) och en backup på musikfilerna efter varje musiksession, med inbyggda Ntbackup. Om olyckan skulle vara framme så får du ändå tillbaka allt inom nån timme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...