Jump to content
Annons

En lucka i studioväggen?


coverman

Recommended Posts

Håller på att bygga rum två i vår lilla ministudio och i det rummet finns ett gammalt hederligt proppskåp som man givetvis måste kunna komma åt.

Eftersom det är ett rum-i-rummet som vi bygger, så hade jag fundering på att låta elektrikern plocka bort det skåpet och ersätta med ett automatsäkringsskåp, men han avrådde mig till det.

Han tyckte det var en onödig kostnad och föreslog istället att man bygger en lucka i studion, så man kan komma åt skåpet.

Nu ska vi regla upp rummet och sedan blir det mineralull och dubbla gips med dämplim osv på väggarna och jag vet inte riktigt hur man på ett smidigt sätt ska få till en lucka.

Är det någon som har lite tips om hur man ska göra en sådan lucka? Jag är ju ingen snickare och har halva tummen mitt i handen, men har ändå lyckats bygga rätt bra än så länge.

Så några tips till en som verkligen vill få till det på ett bra sätt, så inte trumsetet läcker ut allt för mycket när det en dag ska börja bankas i rummet.

En lucka man pressar in med någon form av gummidämpningslist runt eller gångjärn eller hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker elektrikern skall ha smisk för sin lathet. (Och det tycker min elektriker också som undervisar blivande elektriker på gymnasiet :rolleyes:)

Att bygga en låda som Andreas föreslår är helt rätt. Om man inte har tummen mitt i handen....

Det är faktiskt inte så lätt att göra, framför allt inte om man skall göra om luckan lite för att öka tyngden med gips. Man kan köpa brandklassade luckor också men det är dyrt. (Kom på att det var detta AndreasB menade. Men luckarna har inte större tyngd de är bara fyllda med mer Rockwool och har olika anslutningar beroende på antalet lager gips.) Dessutom är det så att man vinner en del med ett nytt proppskåp. Man kan gruppera faserna som man vill och inte låta värme eller belysning gå på samma grupp som ljudutrustningen, man kan sätta dit jordfelsbrytare, och att slippa byta säkringar är kanon. Kostnaden är inte så stor faktiskt.

I mitt fall så satte jag om samtliga grupper för att kunna hantera dem på det sätt som jag ville. (Jo, jag är behörig nog till att rita om Barsebäck, men jag får inte dra en ny kabel i mitt hus om jag inte ringer polaren.) Jag har alltså helt separerat de olika uttagen i studion så att jag vet vilka som har "smutsig el" och vilka som inte har någon belastning alls.

Edit. Förtydligande i texten. (Drick inte grogg, snacka med polare och svara på forum samtidigt...! ....Men jag har ju kul, ju!)

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, faserna ligger separat när elektrikern drar den nya elen, så den biten behöver jag inte oroa mig för.

Dessutom sitter proppskåpet nu med en inspektionslucka på, så man kanske t.o.m. skulle kunna bygga sig runt den istället och bara försöka dämpa lite mellan reglarna och skåpet?

Då skulle jag ju kunna regla upp runtom skåpet istället och på så sätt få en lucka som tittar in i rummet bara.

Ska se om jag kan rita upp vad jag menar inom kort... typ imorgon kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en väldigt snabb skiss på hur det ser ut.

Skåpet sitter där jag ritat in det och sedan tänkte jag kanske regla upp runtomkring, så att skåpet kommer in i rummet.

Givetvis kommer reglarna att hamna typ 5 centimeter från befintliga väggen.

Det är var en grymt snabb skiss, så det stämmer ju inte riktigt...

elskap.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

så, ör det här in mot det isolerade rummet? ska du dubbelgipsa på reglarna? Isåfall kommer du ju att stort hål i väggen där skåpet går in, dvs. du kan lika gärna strunta i gips, allt ljud kommer gå rakt genom skåpet. Nej du måste täcka för med en ytterligare lucka i din nya gipsvägg.

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm, det var det jag tänkte. Att man måste väl täcka ytterligare en plats.

Men om jag gör så att jag bygger reglarna runt det befintliga skåpet och tätar ordentligt runt plåten. Sedan sätter jag en till lucka i mina dubbla gips (med dämplim osv). Frågan är bara hur man på ett bra sätt kan dämpa en sådan inspektionslucka eller ska man bygga någon form av box som man kan pressa in i hålet och som man sedan kan lyfta ur om man ska byta säkring, genom inspektionsluckan? Vad är smidigaste lösningen som är lätt att tillverka också förstås.

Är det ingen som gjort något liknande på smart sätt?

Det befintliga skåpet sitter mott ytterväggen idag, så det är ju bra om man kan isolera ljudet från att färdas alltför mycket ut den vägen. Annars lär man ju ha en massa publik som samlas och vill höra alla nya hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej nej, inspektionsluckan ska in i det dubbla gipset ÖVER det befintliga skåpet... om det nu är ett skåp som på bilden med svänglucka så tar du av luckan och har propparna öppna mot inspektionsluckan. Den nya luckan dubbelgipsas på insidan etc. för att bli lika tjock och tät som väggen, sen kan man även feta på luckan på utsidan med mer gips som överfalsar dubbelgipset om man så vill.

och ja, om man inte vill ha en lucka med gångjärn så finns det varianter utan som man klickar fast.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, givetvis menade jag att luckan hamnar utanför i mitt dubbla gips.

Tänkte bara låta luckan på gamla skåpet också vara kvar.

det bökiga är väl att få till det riktigt med en ny lucka, så det blir tätt men ändå öppningsbart.

Det är där jag inte riktigt vet hur jag ska lyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm vänta lite nu, dte är ju det jag pratar om, den NYA luckan alltså Inspektionsluckan! Det finns inga som helst konstigheter med att installera en sådan, bara att såga ut ett hål i gipsen och trycka in den, låsa dit den med de medföljande låsbrickorna, akustikfoga och biffa upp dörren med mer gips. Och VARFÖR ska du ha kvar denbefintliga luckan? det gör ju att du behöver en ny lucka som är minst lika stor som den gammla... du behöver ju bara komma åt propparna.

a

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt. Som vanligt.

Behåller jag gamla luckan, så kommer jag ju inte att kunna öppna den. Ibland tänker jag inte efter före.

Hur biffar man upp dörren på rätt sätt?

Det går ju inte att bygga för tjockt bakom dörren om jag tänker mig hur den där dörren ser ut.

Då kommer det ju inte att gå att öppna den. För själva vridningen när dörren öppnas gör ju att det inte blir ett alltför tjockt lager gips nära luckans kanter. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

luckan byggs på inuti. Om du ska bygga på utsidan så mpste det antingen vara en lucka av klickmodell som du trycker in i hålet eller så ska du kunna avlägsna det yttre lagret gips för att "svänga" upp dörren... jag rekommenderar det förstnämnda.

a

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...