Jump to content
Annons

KORG MS-2000, 2000R


DarkActivities

Recommended Posts

Tja!

jag har funderat på att skaffa mig en KORG-MS 2000 eller 2000R Versionen! men vet dock inte om den synthen passar till min musik genre!? jag gör blandade saker, Psytrance / DarkPsy, Ambient / Chillout, House / Club. Hade varit bra om det är någon som har någon utav modellerna som kan förklara om dom är bra till det eller om det är mer till för annat! .. Just inom Psytrance genren så vet jag att Infected Mushroom har en sådan, så det borde ju fungera 😳

Tack på förhand // Magnus.

Redigerat av DarkActivities
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda sättet att verkligen få reda på om den passar dig är ju att besöka en butik som råkar ha en inne och testa själv. Finns ingen av dem kan du lyssna på hur microkorgen låter, sånna finns kanske mer ofta inne. Det är i princip samma synt fast med färre rattar och mindre tangenter. Tips är även att lyssna på korgs hemsida, där de lagt upp demoljud. Testa även att söka på MS 2000 mp3 med varierande tillägg av sounds eller demo eller liknande. Ibland kan man få upp lite sidor med folk som lagt upp demoexempel på hur syntar låter.

Har själv en microkorg stående, och visst kan den göra en hel del ljud, men jag tycker nog den känns mest House/klubbig snarare än trance kanske. Mja... testa om du har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar, jag har nu besökt deras hemsida och lyssnat på lite demosar! 😎 Blev hyffsat nöjd faktiskt! Men det är dock ännu ett problem! .. jag vet inte hur jag ska få ljud ur maskinen! 😎 ... jag har ingen vidare bra dator, kasst ljudkort, inget mixerbord som man kan koppla in den i .. eller MIDI interface osv osv .. Hur kan man koppla den till datorn? om jag t ex vill spela in ljuden i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Smidigast är att köpa ett vettigt, litet ljudkort. Om du inte har några större behov så räcker det med ett som har 2 teleingångar så du kan få stereo (om du nu anser att du behöver det). Det löser många av dina problem. Midi kin och utgångar får du via ljudkortet. Datorn behöver inte vara fet för att spela in en extern synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, teleingångar? Kan man t ex ha det här ljudkortet då?

maya44_mkii_gross_p1.jpg

Information om ljudkort!

AudioTrak Maya 44 Mk II. Det bekymmersfria Mayakortet i Mk II version. 4 in 4 ut analogt med stereo-tele-anslutningar, 1 & 2 dubblar som en balanserad mikingång med mikpreamp med ställbar gain och t o m 12V fantommatning - räcker till de flesta mikar. Inbyggd hörlursförstärkare. S/PDIF ut med både optisk och coax anslutning. Kortet låter väldigt bra och stöder 22, 32, 44.1, 48, 88.2 & 96KHz samplingsfrekvens, 16 och 24-bit. Fantastiskt bra drivrutiner (i princip samma som till ESI WaveTerminal korten med bl a DirectWire. Kortet har ultralåg latency plus direct monitoring - dvs du lyssnar i realtid på ingångarna när du spelar in och slipper irreterande ekoeffekter.

Skulle det funka då? 😎

Redigerat av DarkActivities
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu vill köra med inbyggt ljudkort så rekommenderar jag dig att fråga runt om kontakterna på just det kortet. En del PCI kort har haft problem med att kontakterna glappar eller sitter fästa direkt på kretskortet, vilket kan försvåra ett eventuellt byte. Ska du inte rycka kontakterna ofta, då är det troligen inget problem, men om du ska byta ofta, så kanske det är bra att fundera lite kring saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectre (oregistrerad)

Jag kör rack-versionen sedan ett par år tillbaks, och jag ångrar inte köpet en sekund. Har du ettt midi-keyboard så är det smart att köpa racken då du spar både plats och pengar, det är ju exakt samma maskin annars. Ljudet då?, du har ju hört den så du vet att du får de där riktigt feta analoga syntljuden som är som gjorda för den musikgenre du sysslar med. MS-2000 är verkligen gjord för ambient/trance/house men det går såklart att använda den till hiphop mm. Om jag idag skulle köpa EN hårdvarusynt så är mitt första val MS-2000. Inlärningskurvan må vara lite brant i början, speciellt om man förlitat sig på presets innan (och dessa är lite trista på MS-2000)...men när man väl fattat hur man modelerar till ljuden i denna maskin så ler man av lycka - i alla fall gjorde jag det :-)

Jag skulle nog säga att MS är betydligt mer trance-orienterad vad gäller ljuden än åt househållet. Visst går det att få till klockrena housemattor men lättast är helt klart att skapa tonvis med fläskiga tranceljud!

...är det ont i kassan så kan du ju alltid köpa ett sånt där usb-midi-interface för några hundralappar. Men som sagt - om du köper rackversionen skulle jag starkt rekomendera att du har någon form av midiklaviatur för att styra den...

Redigerat av Spectre
Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt - om du köper rackversionen skulle jag starkt rekomendera att du har någon form av midiklaviatur för att styra den...

Tackar tackar! Låter väldigt bra det där!! 😄 Ja en MIDI klaviatur har jag 🙁 en CME UF5, Men hur kopplar jag då in racket i MIDI klavven? jag har ju självklart MIDI kanaler i den .. plus massor med annat! 😄 Men racket ska kopplas in i MIDI misstänker jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus, jag har själv haft en Korg MS2000 och visst, den var jävligt roligt att leka med!

Dock så har den ju bara 4 röster så det blir ju inga feta pads man får till precis.

Den låter väldigt rå och mörk. Kan få till jävligt djupa och skrikiga basar. Det finns en massa roliga ljud på nätet att hämta hem också. Jävligt mycket ljud som använder arpeggiatorn och modsequencern.

Vocoder i synthen låter väldigt mycket "robot" vilket jag älskar..

Jag sålde min förra sommarn och jag saknar den lite faktiskt. Men det enda jag saknar är just modsequencern och vocodern.

Är det trance du ska ha den till så är den enbart bra för vissa typer av ljud och det är nog skumma leads, coola arpeggion, häftiga modsequencer ljud, djupa, tunga och råa basar.

Men vill du ha trance leads, trance basar, trance pads så ska du inte köpa en ms2000.

Den låter väldigt speciell, rolig att ratta på.

Men testa om du kan. Jag fick testa och fastnade med än gång! Och fick jag ett bra pris idag så skulle jag nog köpa en till mig själv just för att det är en MS2000.

😄

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar! Låter väldigt bra det där!! 🙂 Ja en MIDI klaviatur har jag 🙂 en CME UF5, Men hur kopplar jag då in racket i MIDI klavven? jag har ju självklart MIDI kanaler i den .. plus massor med annat! 🙂 Men racket ska kopplas in i MIDI misstänker jag?

Ja, du kopplar MIDI-out från klaviaturet till MIDI-in på MS2000-racket.

Eller, om du ska gå via datorn, så kopplar du klaviaturet till datorns MIDI-in (eller mha USBn) och sedan från datorns MIDI-ut till rackets MIDI-in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...