Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

jag har funderat pĂ„ att skaffa mig en KORG-MS 2000 eller 2000R Versionen! men vet dock inte om den synthen passar till min musik genre!? jag gör blandade saker, Psytrance / DarkPsy, Ambient / Chillout, House / Club. Hade varit bra om det Ă€r nĂ„gon som har nĂ„gon utav modellerna som kan förklara om dom Ă€r bra till det eller om det Ă€r mer till för annat! .. Just inom Psytrance genren sĂ„ vet jag att Infected Mushroom har en sĂ„dan, sĂ„ det borde ju fungera 😳

Tack pÄ förhand // Magnus.

Redigerat av DarkActivities
Annons
Postat

Det finns ju andra synthar som de flesta "transmusiker" brukar babbla om hela tiden (t.ex. virus och JP8000), men det skulle förvĂ„na mig om en MS2000 inte kommer att funka finfint. 😳

Postat

Enda sÀttet att verkligen fÄ reda pÄ om den passar dig Àr ju att besöka en butik som rÄkar ha en inne och testa sjÀlv. Finns ingen av dem kan du lyssna pÄ hur microkorgen lÄter, sÄnna finns kanske mer ofta inne. Det Àr i princip samma synt fast med fÀrre rattar och mindre tangenter. Tips Àr Àven att lyssna pÄ korgs hemsida, dÀr de lagt upp demoljud. Testa Àven att söka pÄ MS 2000 mp3 med varierande tillÀgg av sounds eller demo eller liknande. Ibland kan man fÄ upp lite sidor med folk som lagt upp demoexempel pÄ hur syntar lÄter.

Har sjÀlv en microkorg stÄende, och visst kan den göra en hel del ljud, men jag tycker nog den kÀnns mest House/klubbig snarare Àn trance kanske. Mja... testa om du har möjlighet.

Postat

Tackar för svar, jag har nu besökt deras hemsida och lyssnat pĂ„ lite demosar! 😎 Blev hyffsat nöjd faktiskt! Men det Ă€r dock Ă€nnu ett problem! .. jag vet inte hur jag ska fĂ„ ljud ur maskinen! 😎 ... jag har ingen vidare bra dator, kasst ljudkort, inget mixerbord som man kan koppla in den i .. eller MIDI interface osv osv .. Hur kan man koppla den till datorn? om jag t ex vill spela in ljuden i Cubase?

Postat

Smidigast Àr att köpa ett vettigt, litet ljudkort. Om du inte har nÄgra större behov sÄ rÀcker det med ett som har 2 teleingÄngar sÄ du kan fÄ stereo (om du nu anser att du behöver det). Det löser mÄnga av dina problem. Midi kin och utgÄngar fÄr du via ljudkortet. Datorn behöver inte vara fet för att spela in en extern synt.

Postat (redigerat)

Okej, teleingÄngar? Kan man t ex ha det hÀr ljudkortet dÄ?

maya44_mkii_gross_p1.jpg

Information om ljudkort!

AudioTrak Maya 44 Mk II. Det bekymmersfria Mayakortet i Mk II version. 4 in 4 ut analogt med stereo-tele-anslutningar, 1 & 2 dubblar som en balanserad mikingÄng med mikpreamp med stÀllbar gain och t o m 12V fantommatning - rÀcker till de flesta mikar. Inbyggd hörlursförstÀrkare. S/PDIF ut med bÄde optisk och coax anslutning. Kortet lÄter vÀldigt bra och stöder 22, 32, 44.1, 48, 88.2 & 96KHz samplingsfrekvens, 16 och 24-bit. Fantastiskt bra drivrutiner (i princip samma som till ESI WaveTerminal korten med bl a DirectWire. Kortet har ultralÄg latency plus direct monitoring - dvs du lyssnar i realtid pÄ ingÄngarna nÀr du spelar in och slipper irreterande ekoeffekter.

Skulle det funka dĂ„? 😎

Redigerat av DarkActivities
Postat

Japp, det funkar. Men jag tror dock inte att det har MIDI...?

Kolla t.ex. pÄ M-audio 2496 eller ESI Juli@ (fler tips finns hÀr pÄ forumet om du letar lite...).

Postat

Om du nu vill köra med inbyggt ljudkort sÄ rekommenderar jag dig att frÄga runt om kontakterna pÄ just det kortet. En del PCI kort har haft problem med att kontakterna glappar eller sitter fÀsta direkt pÄ kretskortet, vilket kan försvÄra ett eventuellt byte. Ska du inte rycka kontakterna ofta, dÄ Àr det troligen inget problem, men om du ska byta ofta, sÄ kanske det Àr bra att fundera lite kring saken.

Spectre (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör rack-versionen sedan ett par Är tillbaks, och jag Ängrar inte köpet en sekund. Har du ettt midi-keyboard sÄ Àr det smart att köpa racken dÄ du spar bÄde plats och pengar, det Àr ju exakt samma maskin annars. Ljudet dÄ?, du har ju hört den sÄ du vet att du fÄr de dÀr riktigt feta analoga syntljuden som Àr som gjorda för den musikgenre du sysslar med. MS-2000 Àr verkligen gjord för ambient/trance/house men det gÄr sÄklart att anvÀnda den till hiphop mm. Om jag idag skulle köpa EN hÄrdvarusynt sÄ Àr mitt första val MS-2000. InlÀrningskurvan mÄ vara lite brant i början, speciellt om man förlitat sig pÄ presets innan (och dessa Àr lite trista pÄ MS-2000)...men nÀr man vÀl fattat hur man modelerar till ljuden i denna maskin sÄ ler man av lycka - i alla fall gjorde jag det :-)

Jag skulle nog sÀga att MS Àr betydligt mer trance-orienterad vad gÀller ljuden Àn Ät househÄllet. Visst gÄr det att fÄ till klockrena housemattor men lÀttast Àr helt klart att skapa tonvis med flÀskiga tranceljud!

...Àr det ont i kassan sÄ kan du ju alltid köpa ett sÄnt dÀr usb-midi-interface för nÄgra hundralappar. Men som sagt - om du köper rackversionen skulle jag starkt rekomendera att du har nÄgon form av midiklaviatur för att styra den...

Redigerat av Spectre
Postat
Men som sagt - om du köper rackversionen skulle jag starkt rekomendera att du har nÄgon form av midiklaviatur för att styra den...

Tackar tackar! LĂ„ter vĂ€ldigt bra det dĂ€r!! 😄 Ja en MIDI klaviatur har jag 🙁 en CME UF5, Men hur kopplar jag dĂ„ in racket i MIDI klavven? jag har ju sjĂ€lvklart MIDI kanaler i den .. plus massor med annat! 😄 Men racket ska kopplas in i MIDI misstĂ€nker jag?

Postat (redigerat)

Magnus, jag har sjÀlv haft en Korg MS2000 och visst, den var jÀvligt roligt att leka med!

Dock sÄ har den ju bara 4 röster sÄ det blir ju inga feta pads man fÄr till precis.

Den lÄter vÀldigt rÄ och mörk. Kan fÄ till jÀvligt djupa och skrikiga basar. Det finns en massa roliga ljud pÄ nÀtet att hÀmta hem ocksÄ. JÀvligt mycket ljud som anvÀnder arpeggiatorn och modsequencern.

Vocoder i synthen lÄter vÀldigt mycket "robot" vilket jag Àlskar..

Jag sÄlde min förra sommarn och jag saknar den lite faktiskt. Men det enda jag saknar Àr just modsequencern och vocodern.

Är det trance du ska ha den till sĂ„ Ă€r den enbart bra för vissa typer av ljud och det Ă€r nog skumma leads, coola arpeggion, hĂ€ftiga modsequencer ljud, djupa, tunga och rĂ„a basar.

Men vill du ha trance leads, trance basar, trance pads sÄ ska du inte köpa en ms2000.

Den lÄter vÀldigt speciell, rolig att ratta pÄ.

Men testa om du kan. Jag fick testa och fastnade med Àn gÄng! Och fick jag ett bra pris idag sÄ skulle jag nog köpa en till mig sjÀlv just för att det Àr en MS2000.

😄

Redigerat av Soundborn
Postat
Tackar tackar! LĂ„ter vĂ€ldigt bra det dĂ€r!! 🙂 Ja en MIDI klaviatur har jag 🙂 en CME UF5, Men hur kopplar jag dĂ„ in racket i MIDI klavven? jag har ju sjĂ€lvklart MIDI kanaler i den .. plus massor med annat! 🙂 Men racket ska kopplas in i MIDI misstĂ€nker jag?

Ja, du kopplar MIDI-out frÄn klaviaturet till MIDI-in pÄ MS2000-racket.

Eller, om du ska gÄ via datorn, sÄ kopplar du klaviaturet till datorns MIDI-in (eller mha USBn) och sedan frÄn datorns MIDI-ut till rackets MIDI-in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.