Jump to content
Annons

I can't find no peace of mind


hanna (oregistrerad)

Recommended Posts

hanna (oregistrerad)

Latmasken har äntligen läst reglerna och bifogar således följande information:

LÅTNAMN: No peace of mind

ARTIST/GRUPP: Abaday

GENRE: Reggae

LÅTLÄNGD: 4:35

KOMPOSITÖR: Hanna Cinthio

MEDVERKANDE: Hanna Cinthio - sång, David Cinthio - trummor, Mårten Cinthio - gitarr, Erik Strandh - rhodes, Edwin Walter - bas

INSPELNINGSÅR: 2006/11

MIXAD AV: Yllet

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.3 MB

STATUS: Replokalsinspelning

LÄNK: http://www.lsn.se/stackerlee/Abaday/PeaceOfMind2.mp3

UPDATE: Lagt på lite stämmor

Redigerat av hanna
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan absolut inget om den här typen av musik.

Vad jag kan säga att detta är en av de få demos jag hört som man helt plötsligt kommer på .."viist fanken, detta är inte p3".

Låter som en färdig låt helt klart! Skulle kanske vilja ha lite mer variationer i låten, lite körer kanske.

Kanske lägga en ljusare andrastämma eller dubba en oktav upp?

Spännande röst, anar lite Ardisvibrato nånstans....utnyttja det så blir det super! En redan egen och bra röst har du ju!

Som sagt, andra lyssningen....låter skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter snyggt. Kanske lite spretigt mixat (tror det är det brighta reverbet jag inte riktigt gillar). Jäkla bra sång emellanåt.

Blås? Man saknar det. I alla fall jag. Eller kanske lite kör eller nåt annat. Är lite väl ensamt med bara sång och komp tycker jag. Även om rhodeskillen gör ett kanonjobb så räcker det inte. Fast jag har usel koll på genren; det kanske ska låta som det gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra: gillar verkligen Rhodes-ljudet, knarrar till ibland. Och du sjunger lätt & ledigt - bra!

Dåligt: stör mig nåt otroligt på ditt Impact-typsnitt. Men sen är jag en typsnittsalkis också. 😆 :lol:

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)

Alltså, ni har ju båda så rätt. Detta är inspelat efter förutsättningarna, d v s en enda tagning med den sättning som fanns i ögonblicket: trummor (bror), gitarr (kusin), bas (kompis) & rhodes (kompis). Inget blås (som jag ständigt önskar mig) och inga körer (visst, jag skulle kunna lägga efteråt, men ville höra vad ni tyckte om grundförutsättningen s a s). Rösten är det, f. y. i, inte gjort mycket med.

Så - tipsen, som jag förstår det, är lite blås och lite kör....

Ok, jobbar vidare.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)

Ok, lägger av med att försöka verka intressant genom extrem layout. Anpassar mig efter Jante och håller mig till det gängse typsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lägger av med att försöka verka intressant genom extrem layout. Anpassar mig efter Jante och håller mig till det gängse typsnittet.

😆 Nej för f-n, det är just Impact som har en viss hatkärlek bland mig & vänner...och det hör egentligen inte alls hemma på ett musikforum. (men om nån är nyfiken se här)

För att återgå till ämnet, lyssnar igen nu, funderar jag om man kunde markera refrängen lite mer, t.ex. med körer el likn som diskuterats innan. Eller en fet räka innan så man känner att nu är det dags...här kommer refrängen.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)

Vad ni är fina som tar er tid med att svara!

Jo, alltså, det är ju precis som ni antyder: detta är mer en låtskiss än en låt: bara "stommen" är inspelad, inga extras. Skulle vara skitkul att få tillfälle till lite experimenterande både vad gäller "pålägg" (gitarr, rhodes = räkor) och körer/stämmor. Men eftersom jag är så nällad (som det heter i Skåne) på att höra era åsikter om mixen, så kunde jag inte hålla mig... Känner ni inte igen nybörjarsyndromet från Cubase? (Eller är det bara jag...?)

Tack

söger

Hanna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns nåt "sus" som inte borde vara där men helt OK för att vara en skiss med så lite byggstenar.

En annan sak som slog mig var att den kändes lång, är nog det låga tempot som

gör att det känns så.

Ser fram emot att höra låten igen med lite körer och påhitt !

Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)

Säkert har du rätt i att både lågt tempo och få variationer skapar känslan av en lång låt. Det finns massor kvar att jobba med och jag tar tacksamt emot alla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)

Förresten, bara för att komplicera det ytterligare tänker jag starta ännu en tråd. Men fortsätter mer än gärna diskussionerna här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar refrängen. Snyggt spelat. Mixen känns lite spretig. Behövs väl mixas lite allmänt. Separera och ge plats med eq och skapa lite tryck och närhet med kompressor, skita ner med lite dist här och var. ☺️

Måste ju som redan nämnts på med fetta blåsriff i stämmor och körer. Men väldigt enkelt och sparsmakat, mycket luft och tystnad. Kommer bli kalas då. 😉

edit: tycker inte den känns för lång, om du får in lite mer variationer så tror ja det blir bra

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tyckte jag om, saknade inte blås faktiskt. Mixen kändes behaglig och din röst är sanslöst bra. Kanske att polarna i kompet inte var 100% tighta, men det störde mig inte.. Hmm.. Gillar sån här musik så det kan hända att jag inte är fullkommligt objektiv.. 😏

MVH

Anderson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hanna, du var snabb med att slänga upp mixen 😉

----------------------------------------------------------------

Visst är detta riktigt bra och det var himla kul att mixa, lite annorlunda från det man vanligen håller på med. Mixade tillsammans med stackerlee som för övrigt spelar trummor på låten.

Mixen gjordes ganska hastigt och här e några tankar:

Jag försökte medvetet hålla mixen ganska ren utan för mycket effekter eller reverb (efter önskemål). När ni skriver spretig mix är jag lite sugen på att veta vad ni menar. Kompressorn (på mastringen) jobbar inte särskillt hårt, men det vill jag inte heller. Kanske att man kan lyfta fram basen lite mer (riktigt svårt dock då basisten spelar på ett väldigt speciellt och dämpat sätt) och trycka ihop trummorna ytterligare. Att komprimera rhodes har jag inga erfarneter av (kör den genom en twinreverb plugg och ökat lite runt 1000-1500hz för o få fram de göttiga). På gitarren har jag lagt ett svagt reverb samt vintage warmer, ganska vass (efter önskemål)

Har skurit ganska rejält i de olika instrumenten.

Tar tacksamt emot fler tankar dock, det e bara kul.

P.S Om det finns nån blåsare kanske ni kan kontakta Hanna om eventuella pålägg, vore ju kanon, annars plockar jag fram min kazoo D.S

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var verkligen kul att mixa med Yllet. Har precis gett mig in på detta för mig nya område. Är överlag nöjd med resultatet. Som Yllet sa var en del av instrumenten rätt svårjobbade. Trummorna hade knappt nån hörbar bastrumma som var lite knepig att plocka fram. Basisten spelar med väldigt korta toner och dessutom med dämpade strängar. Tyvärr var basspåret också distat på en del ställen - svårt att lyfta fram basen utan att också lyfta fram disten alltså.

Bandet har inga blåsare (eller jo, men de är upptagna på andra instrument) så förutsättningarna är ju utan blås men det är möjligt denna låten skulle lyftas med. Vet inte riktigt.

Kul med all respons och alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni skriver spretig mix är jag lite sugen på att veta vad ni menar.

Känns lite vasst på trummorna och i reverbet tycker jag. Skär diskant på reverb och kanske lite de-esser på cymbalerna.

Lite mer botten i bas och trummor skulle inte skada. För mig får sån här musik gärna vara rätt skitig dvs. hård bandkompression, dist och mycket bas. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni skriver spretig mix är jag lite sugen på att veta vad ni menar.

Känns lite vasst på trummorna och i reverbet tycker jag. Skär diskant på reverb och kanske lite de-esser på cymbalerna.

Lite mer botten i bas och trummor skulle inte skada. För mig får sån här musik gärna vara rätt skitig dvs. hård bandkompression, dist och mycket bas. 😄

Begriplig och befogad tanke. Det stämmer nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt bra faktiskt, men skulle så gärna hört en trumpet oxo...

Om jag funderar lite, blundar och tänker på ett möjligt scenario, så är det definitvt en trumpet med! Det känns som om låten skulle bli mer homogen då.

Bra sång, bra spelat, hyfsad mix, rätt ok text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt bra faktiskt, men skulle så gärna hört en trumpet oxo...

Om jag funderar lite, blundar och tänker på ett möjligt scenario, så är det definitvt en trumpet med! Det känns som om låten skulle bli mer homogen då.

Bra sång, bra spelat, hyfsad mix, rätt ok text.

Hmm. Gitarristen råkar vara trumpetare också. Ska nog få honom att göra ett pålägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt rätt så vitt jag förstår. Men sången stämmer inte överens med reaggaen tycker jag. Alltså själva reaggaen är bra, med dom rätta synkoperna osv

Låter som om sången skulle passa bättre till en annan typ av musik, alltså jag talar här om melodistämman. Jag vet inte. Kanske sången skulle ha typiska för genren upprepande ekon? är ingen expert på denna typ av musik tyvärr. Refrängen känner jag igen från nån låt men kan inte placera den riktigt, men det betyder inte så mycket.

Det låter ljudmässigt bra. Gillar rasslet i virveln i breaken. Sexig röst, om jag nu får säga så...

Visst vore blås coolt men också en orgel, en sån där ettrig sak. Kanske lite hårt ljud över det hela. Borde vara lite mulligare, typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...