Jump to content
Annons

Lite bättre än "rgcAudio SFZ"


Kalle i Kalmar

Recommended Posts

Hej alla på forumet!!

Kalle och jag sitter i vår fina "Studio-tröjja" och önskar oss en lite mer avancerad plugg att spele upp vårt SF2-bibliotek med än rgc:audios gratisplugg.

Det borde väll finnas något mellan Kontakt och rgc:audio.

Har ni några bra erfarenheter? Tisa oss gärna!

Med vänlig hälsning

Två stiliga grabbar i Studio-tröjjor. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta av mer avancerade Samplers klarar även av soundfont formatet. T e x halion:

http://www.jam.se/halion.htm

Grejen är ju att om du investerar io en mjukvarusampler så får du oftast med en hel del andra ljud. Jag jobbade mycket med Sounfonts inledningsvis när jag gjorde musik, men efterhand har jag gått över till andra format, eftersom de oftast har större andra möjligheter. Frågan är hur du skall bygga för framtiden. Det finns andra soundfontsplayers än rcg:a, men frågan är vilken eller vilka funktioner ni saknar, och skall ni bygga för framtiden så är det väl frågan om ni inte skall satsa på en samplare. På det viset får ni tillgång både till en maskin som klarar av sounfontsljuden men också kan ta andra format, t e x wav, giga, kontakt, aiff osv osv.

HAlion är hyfsat enkel att jobba med. DEt finns mindre avancerade och mer avancerade och naturligtvis handlar allt om pengar i slutänden. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Framtiden..........framtida behov........Det verkar vara som om program och pluggar är relativt "färskvara". Det är i ständig förändring.

Jag har provat att köra en demoversion av Kontakt. Men det var i mastigaste laget, även om resultatet blev bra!

Vi har ganska mycket sf2 filer, som vi använder flitigt, men det är ofta som man behöver justera "atacken" i övrigt funkat det.

Jag har försökt att köra sf2 filer i Crystal men får det inte att funka!

Finns det inet mellan Kontakt och rgcaudio. Var hamnar vi om vi kliver ett "snäpp" upp från rgc:an?

Med vänlig hälsning

Gubben i Klamar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack! 🙂

concealed 😉

Jag har laddat ner din plugg. Och vist är det toppenbra. Men om du inte vill ha någon påverkan av ljudet, hur ska den "rattas" då? Någon typ av "by pass". Har du någon "print screen", "skärmdump" som visar du "spakarna" ska stå?

Egghuvud 😄

Jag har tankat ner en demo av "Direct Wave" men leta efter referense?!

Den laddar upp filerna i olika format och funkar väl, såhär långt. Ca: 750 spänn för en licens.

Jag upplever den som en "snik variant" till Kontakt. Vet du kanske ner om den?

Med vänlig hälsning

Gubben i Kalmar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Direct wave har jag ingen som helst erfarenhet av. Kanske någon annan vet?

Det finns egentligen en uppsjö olika samplers i olika prisklass. Halion ligger väl runt 3900, så det blir en del. Anledningen till att jag rekomenderade Halion är att jag tycker den är enkel att arbtea med samtidigt som den är väldigt kompetent. Men den finns säkert andra tipsare här som känner till likvärdiga men billigare program. En bra sampler är ju annars värt att ha, just för utveckligens skukll. Ju mer avancerad musik man gör desto bättre grejor behöver man. Det var nog därför jag inte använder soundfonts längre. Det kan låta bra, men det är mycket pillande med ljuden och ibland håller de helt enkelt inte.

Sedan är ju allt en kostnadsfråga.. 😉

Om man inte vill gå den vägen att man köper en mer avancerad sampler så kan man ju kolla in olika translators också. De översätter olika samplingsformat mellan varandra. Omvandlar du soundfonts till wav så kan du ju arbtea mer med ljuden i Cubase.

http://www.chickensys.com/products/sw_item...Translator+Free

Du kan ju också jobba mer med kompressor, eq, dist kanske o s v, alltså använda externa plugins för att få bättre attack i soundfontsljuden. Vilken sequencer arbtear ni med? Är det cubase? För här finns ju vekrligen en uppsjö ganska bra gratispluggar som går att jobba med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

concealed 😳

Jag har laddat ner din plugg. Och vist är det toppenbra. Men om du inte vill ha någon påverkan av ljudet, hur ska den "rattas" då? Någon typ av "by pass". Har du någon "print screen", "skärmdump" som visar du "spakarna" ska stå?

Ja har själv int hittat nån bypass knapp, men ja brukar bara dra ner allt till 0 så har de väl ingen effekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 Hej igen! 😄

En bra sampler eller en "translater". Bäst av allt, båda. Det tål at tänka på. Det känns som vi står i ett vägskäl. 😄

Köper man Halion kan man säkert skrota sf2-biblioteket. Då har man säkert det mesta av ljud man behöver.

Går man på en translater, finns det säkert ännu fler ljud-bibliotek än sf2 att konvertera. Det lär väl finnas en uppsjö av CD-skivor. Men det är en del pyssel med ljud-biblioteken också.

Du undrade vad vi kör för program. Cubase Studio 4 och en Direct Wave demo. Sen alla dessa gratis-syntar förstås. Många, i mina öron, riktigt bar.

Men kan man utnyttja gratis-syntarna till något vettigare än att bara köra "presets" vore det guld värt.

Jag ska väll säga att vi hadde ingen aning om att det gick att "konvertera" ljudfiler på det viset som "Translater" gör. Vi tittade på KVR och hittade "Extreme Sample Converter", som vi också har provkört. Våra ögon var stora som tekoppar och hakan ner vid knät. 😆 Åååååå tusan...............är det såhär "dom riktiga grabbarna" gör! 😛😄

Men det slog oss. HaloinOne, går det inte att konvertera filerna till HaloinOne-format?

Du nämnde en teknik med att använda valiga pluggar i insert. Offtast klagar Kalle på atacken. Saxar låter "sega" till exempel. Har du några bra tips? Vi slukar alla varianter.

Med vänlig hälsning

Gubben i Kalmar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla!

Kalle och jag får nog ta ett "omtag" på det hela. Egghuvuds förslag med "translater" ställer allt på sin spetts. Man får en större frihet att välja sampler med en "translater" och det är guld värt.

Jag undrar om inte den nya "Cubase Studio" gör många gratis-pluggar oanvändbara pga buggar. Det som funka i Cubase SL funkar inte eller dåligt i Studio 4.

Hälsar Er vänligt och tackar.

Gubben i Kalmar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...