Jump to content
Annons

Att programera snygga virvel drags & rolls


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Jag använder för närvarande EZ Drummer med DFH expansionen och är relativt ny med att programera trummor. Jag skulle behöva lite hjälp med hur man på ett lyckat sätt tillverkar en virvel drag och en virvel roll.

Ös in era tips och trix så ska vi nog se till att få den här nyttiga frågan klistrad så att framtida nybörjare har en massa rolig läsning framför sig 🙁

Jag skulle också uppskatta ifall någon trumkunnig männska skulle ta sig tid och förklara lite lätt hur drags och rolls fungerar i praktiken...annat än att pinnen studsar mot skinnet då 😄 16/32:a delar? Baktakt? Anslag?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet inte jag hur EZ drummer funkar, men det viktigaste är att du har tillgång till olika virveljud. Använder du dig av samma sampling till varje slag låter det närmare som en kulspruta. Ha tre, fyra stycken olika samplingar (behöver inte ens vara av samma virveltrumma, dock nära besläktade) och sätt ut dessa slumpmässigt i ett 64dels eller 32dels tempo. Pröva vilket värde som passar bäst.

För att få ytterligare realism så kan du ändra velocityn på varje slag. Så att det går från svagt till starkt eller tvärtom, kanske från starkt till svagt till starkt igen. Vill du ha en virvel som är lika stark hela vägen så se ändå till att varje trumslag har olika velocity.

Pröva dig fram. Lycka till!

Angånde drags vet jag inte vad det är för nåt, men trumvirvlar går förenklat till så att man slår två slag per hand. LLRRLLRRLLRR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...