Jump to content
Annons

Bärbar med stört bra upplösning?


AndyPandy

Recommended Posts

Jag har spanat in Zeptos bärbara datorer som tydligen har fått bra betyg i PC för alla (eller vilken tidning det nu var). Det jag gillar är framförallt att skärmupplösningen är fantastiska 1680 * 1050. Det jag inte gillar är att skärmen är larviga 15.4" stor, och man misstänker ju då att det kommer bli lite väl plottrigt.

Jag har letat och letat och letat efter en bärbar med samma upplösning (1680 * 1050) men med en 17" skärm, men inte hittat någon. Är det någon som känner till en sådan dator?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
fantastiska 1680 * 1050

Jag vet inte säkert om det här var sarkasm eller icke, men jag jobbar galant och gärna i flere timmar i sträck med 15.4" med 1920x1600.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför PC????

Mac spöar ju alla PC:s med hästlängder... och om du är tvugen att köra windows så kan du ju köra det på macen... då blir det bara ett fett snygg PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte säkert om det här var sarkasm eller icke, men jag jobbar galant och gärna i flere timmar i sträck med 15.4" med 1920x1600.

En bärbar dator med 1920*1600? Ge mig omedelbart namnet så köper jag den!

Varför PC????

Mac spöar ju alla PC:s med hästlängder... och om du är tvugen att köra windows så kan du ju köra det på macen... då blir det bara ett fett snygg PC.

Jag gillar när det går lite old school-sakta.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

En helt vanlig Dell D800.

Dell dras ju med notoriskt dåligt rykte vad gäller leveranstiden. Hur är det med den saken nu?

Förresten brukar Dell hamna lite sådär i tester. Finns det andra märken med samma upplösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat och letat och letat efter en bärbar med samma upplösning (1680 * 1050) men med en 17" skärm, men inte hittat någon. Är det någon som känner till en sådan dator?

denna skulle nog kunna uppfylla dina behov. det gör den hos mig.

jag var inne på mac ett tac men det går bara inte när man har suttit med pc i 13 år.

mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Dell med en upplösning på 1920 x 1200. Jag börjar dock bli så gammal och skruttig att jag har svårt att uppfatta texten på skärmen och därför kör jag den i en upplösning på 1280 x 768 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)
En helt vanlig Dell D800.

Dell dras ju med notoriskt dåligt rykte vad gäller leveranstiden. Hur är det med den saken nu?

Förresten brukar Dell hamna lite sådär i tester. Finns det andra märken med samma upplösning?

Jag kör själv en Dell Inspiron 9200 hemma. 17", 1920x1280, intern 7200rpm HD och en Dual Core-propp på 2.16 GHz. 2 GB Ram ovanpå det.

Var inga problem med leveranstider för min del - hade datorn redan samma vecka. Vad gäller tester så har jag inte gjort några benchmarks på den, men har inte märkt av någon form av tröghet i spel eller musikprogram. Överlag så "känns" den betydligt snabbare än min förra stationära som var en P4 på 3.4 GHz!

Enda neggiga är som vanligt gällande PC laptops att FW-kontakter med strömförsörjning lyser med sin frånvaro.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Enda neggiga är som vanligt gällande PC laptops att FW-kontakter med strömförsörjning lyser med sin frånvaro.

Dockstationen kan lösa det? I vanliga fall har man ju strömförsörjning till sina hårddiskar och ljudkort anyway - jag har aldrig saknat strömtillförsel - tvärtom, jag tycker det är det största gisslet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)
Enda neggiga är som vanligt gällande PC laptops att FW-kontakter med strömförsörjning lyser med sin frånvaro.

Dockstationen kan lösa det? I vanliga fall har man ju strömförsörjning till sina hårddiskar och ljudkort anyway - jag har aldrig saknat strömtillförsel - tvärtom, jag tycker det är det största gisslet!

Tyvärr så har just den här versionen av Inspiron ingen dockningsport. Enda alternativet man står inför är en variant av en portreplikator som går över USB och ger ett antal extra usb-portar samt ett extra ljudkort.

Jag är inte direkt förtjust i kabelhärvor och kan jag undvika en extra strömsladd genom att strömförsörjningen tas genom datakabeln så är min dag räddad. 😉 Man naturligtvis har du rätt i att det fungerar oavsett vilket. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte direkt förtjust i kabelhärvor och kan jag undvika en extra strömsladd genom att strömförsörjningen tas genom datakabeln så är min dag räddad. 😄 Man naturligtvis har du rätt i att det fungerar oavsett vilket. 😄

Kablar är Guds straff till människorna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Boatsman (oregistrerad)

Kolla in Racktones datorer som säljs på e-music. Ska vara anpassade till musikproduktion och har inte samma höga pris som frost datorerna. Hittar dock ingen info om skärmupplösningen på deras 15.4" skärmar, men man kan alltid ringa och fråga om man tycker det verkar som ett intressant alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Racktones datorer som säljs på e-music. Ska vara anpassade till musikproduktion och har inte samma höga pris som frost datorerna. Hittar dock ingen info om skärmupplösningen på deras 15.4" skärmar, men man kan alltid ringa och fråga om man tycker det verkar som ett intressant alternativ.

Var också inne på dem.. men upplösningen är 1280x800 och det finns bara 2 st USB portar .. känns ju inte helt anpassat för musikproduktion

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
MacBook Pro kanske...?

17" med 1680*1050

Tack, men det är en PC jag vill ha!

En MacBook kan också vara en PC iom att Windows går att köra på den utan emulering, men de flesta föredrar givetvis att köra Mac OS X...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... aldrig förstått var Dell´s dåliga rykte kommit ifrån. Har själv en latitude som rullar in på femte året med enbart ett hårddiskbyte gjort under tiden och då var det för att jag ville ha en 80Gb istället för den gamla trötta 30Gb toshiban.

det här är kompetenta postorderdatorer !!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Karlulf (oregistrerad)

Ingen som hört talas om Frost ACM?

Samtlig av deras laptops har 1920x1200...

Har ej testat själv men dom är ju byggda för musikproduktion och borde ju vara rätt så vassa!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Har ej testat själv men dom är ju byggda för musikproduktion och borde ju vara rätt så vassa!

Associerad på nåt vis med Frost?

Link to comment
Dela på andra sajter

Karlulf (oregistrerad)

Nej! Har funderat på att köpa en en Frost men lutar för tillfället åt Macbook Pro. Känns mer prisvärd. Är dock inbiten PC-änvändare...ja, den eviga frågan, PC/Mac ekar i mitt huvud hela dagarna Har just lånat en Powerbook G4 1,33 mhz men får ej mitt SX3 att lira i 48 khz med det interna ljudkortet. Skall det vara så? Någon som vet? Är lite ny på Mac...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej testat själv men dom är ju byggda för musikproduktion och borde ju vara rätt så vassa!

Associerad på nåt vis med Frost?

Jag har en Dell Inspiron 9400 och Frost´s bärbara är säkert jättebra, dock har jag svårt att föreställa mig att den är bättre... för Dell´n fungerar klockrent!

Min Dell har exakt samma processor, lika mycket RAM-minne, samma upplösning på skärmen (inte alls osannolikt exakt samma skärm), snarlikt grafikkort (ATI X1400

istället för som Frost ATI X1600), 60% större hårddisk (dock 5400 rpm, Frost´s HD kör i 7200 rpm) och är väldigt lik Frost´s bärbara rent utseendemässigt...

... och kostar en tusenlapp mindre än hälften av vad Frost´s bärbara kostar!

Det man betalar 15,500:- extra för är Frost Service och att en Frost-dator inte ska börja strula, som ju är helvetet på jorden att försöka fixa

utifall det händer - så har man råd är garanterat strulfri dator väl värt alla pengar i världen (... förutsatt det nu verkligen är somså

att en Frost-dator är såå bra och helt befriad ifrån strul... som alla dom på studioforum (som ej ens testat en Frost-dator) bedyrar att dom är :rolleyes:)

Så en fråga blir vilket är säkrast? 2 st Dell Inspiron 9400 + 1st Extern 500 GB FW backup-hårddisk eller 1st Frost ACM-D50?

(Dell Inspiron 9400 kostar 13,495:- inkl frakt och moms, Frost ACM-D50 kostar 28,995:- )

Nackdelen med Dell är att man måste installera om Operativsystemet om den ska funka för musikskapande, man behöver inte "trimma den" utan bara "trycka på YES"-installera om.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...