Jump to content
Annons

Windows XP SP-2


spaceman

Recommended Posts

Är det någon som kör engelsk XP och installerat servicepack 2 som

är på G ?

Hur är det med SP2 ? Än så länge verkar det vara tyst från mjukvarutillverkarna

inom musik om rekomendationer om att installera SP2 eller inte.

Kommer tidningen Studio att göra en research betr detta ?

Såg på IDG sajten om att vissa program buggar ihop när man installerar SP2.

http://www.idg.se/ArticlePages/200408/16/2...128_SOS.dbp.asp

Det kanske får bli det klassiska ordvisan: Fungerar allt bra nu med SP1, pilla inte.

Synd bara för dom som kopplar upp musikburken mot internet framöver.

Själv kör jag bara W2k sp4, som jag är mycket nöjd med med musikprogramen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har sett lite blandade kommentarer.

Digidesign som gör ProTools rekommenderar just nu att man avvaktar tills de undersökt frågan. Verkar väl vara en bra rekommendation rent allmänt.

Svenska SP2 kommer väl rätt snart, och en del PC är uppsatta att uppgradera automatiskt.

Mitt tips är att köra en ordentlig backup nu - idag - så det finns något att gå tillbaka till om det strular till sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det itne är uppenbara problem och man bara har en "skarp" arbetsdator - vänta med alla typer av uppgraderingar tills dess att andra har bekräftat att det fungerar bra. Annars kommer du med Murphys lag initialt bli sittandes med problem som du inte alltid har lätt att hitta lösningar på.

Använd Windows Update och ladda ner endast säkerhetsfixar. Vänta med SP-2.

Däremot är det ju inget som hindrar att man drar hem SP-2 till en annan dator med liknande hård/mjukvara för att testa (om man är lagd åt det hållet, som undertecknad). När man har testat under en tid och alla eventuella fixar från underleverantörer/tredjepartstillverkare har hunnit ikapp - då är det dags att uppdatera den skarpa datorn.

Det tog mig 15 år att inse detta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande inte begripit vad XP skulle göra bättre än 98SE/Me, förutom att orsaka sina användare en massa bekymmer. I mina öron är NT-plattformen en nätverksgrund och inget annat.

För de allra flesta - stabilitet.

Min erfarenhet säger att man med Win98/98SE/Me måste ha en gnutta tur för att få en stabil burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande inte begripit vad XP skulle göra bättre än 98SE/Me, förutom att orsaka sina användare en massa bekymmer. I mina öron är NT-plattformen en nätverksgrund och inget annat.

För de allra flesta - stabilitet.

Min erfarenhet säger att man med Win98/98SE/Me måste ha en gnutta tur för att få en stabil burk.

Jag upplever oxå xp(pro) som det absolut stabilaste systemet hittills av MS, i synnerhet jämfört med 98an. Mitt krachar faktiskt aldrig (utom när dvd-brännaren pajade och låste hela datorn), det handlar nog bara om att se till att hålla systemet i trim, och inte ha en massa onödiga processer och dåligt crackade progs.

Men är det inte så att 95/98 bara stödjer upp till 512mb RAM? eller har jag hört fel? Det är ju i sådana fall inte oviktigt i dessa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag vill att detta inlägg ska bli något "vilket är det bästa operativet"

munhuggande. Men Mac osx har tydligen släppt en större uppgradering motsvarande SP2 för Win XP nyrligen. Brosan kör Mac och DP och ProTools, och där upptäckte han inga problem som helst med uppdateringen. Man börjar ju undra

om inte Mac ändå är bättre än XP när det gäller musik. Synd bara att det blir så dyrt med allt.

Betr win95/98/me, så kan man aldrig komma ifrån att DOS låg i botten och att

få till ett stabilt 32 bitars operativ med bakgrund av DOS botten är och blir aldrig en hit. Inte undra på att Cubase mfl gick från den platformen i SL/SX mm.

Mac osx är uppbyggt likt unix kärnan, vilket ger det operativet en bra stabilitet.

Betr SP2 för XP så kan man alltid ligga på tredjepartstillverkaren med mejl till supporten, så dom inte bara sitter och fikar hela dagarna... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande inte begripit vad XP skulle göra bättre än 98SE/Me, förutom att orsaka sina användare en massa bekymmer. I mina öron är NT-plattformen en nätverksgrund och inget annat.

För de allra flesta - stabilitet.

Min erfarenhet säger att man med Win98/98SE/Me måste ha en gnutta tur för att få en stabil burk.

Jag upplever oxå xp(pro) som det absolut stabilaste systemet hittills av MS, i synnerhet jämfört med 98an. Mitt krachar faktiskt aldrig (utom när dvd-brännaren pajade och låste hela datorn), det handlar nog bara om att se till att hålla systemet i trim, och inte ha en massa onödiga processer och dåligt crackade progs.

Men är det inte så att 95/98 bara stödjer upp till 512mb RAM? eller har jag hört fel? Det är ju i sådana fall inte oviktigt i dessa sammanhang.

Win 98SE stödjer 1GB RAM, Win Me stödjer 1,5GB RAM. Har själv en 3,2 GHz-maskin med 1,5 GB RAM och Win Me. Går kalas, spökar inte, men man får inte slarva med underhållet (scandisk, städa undan temp å avbrutna genvägar, defragmentera ofta etc). Å andra sidan så gäller det för alla OS. Eftersom det bara finns 17 (totalt) upgrades till Win Me (varav de flesta hör till webläsaren) så är det det mest buggfria operativet av alla från MS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande inte begripit vad XP skulle göra bättre än 98SE/Me, förutom att orsaka sina användare en massa bekymmer. I mina öron är NT-plattformen en nätverksgrund och inget annat.

WinXP är stabilare, är bättre strukturerat, är snabbare, stödjer mer och är säkrare än win98. MS har tom slutat fixa upptäckta buggar i Win98!

Jag har aldrig lyckats råhänga XP (blue screen). Win98 kan man ju tokloada och köra buggiga program och dra ner ganska enkelt.

Eftersom det bara finns 17 (totalt) upgrades till Win Me (varav de flesta hör till webläsaren) så är det det mest buggfria operativet av alla från MS.

Hahaha! Antalet patchar till ett operativsystem säger ju inte hur buggigt det är. XP är ju säkert med alla patchar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med "spaceman" om att det här ska inte bli en diskussion om bästa operativet. Men arbetssätt, övrig mjukvara, handhavande och krav bestämmer vad man väljer. Jag lyckades dock med det omöjliga, att "bluescreena" XP, och inte bara en version utan fyra olika, både home och pro (japp, polare fick ställa upp och låna ut sina OS), medan mitt gamla Win Me gapade och svalde alltihop utan att sätta i halsen en enda gång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Den som tycker Me är det bästa operativet har en förkärlek för blå skärmar!!! 🙂

Jag hade dagligen ett par tre tvärnitar och krascher med ME. Efter uppgradering till XP så fungerar det bara...

Så skall det vara!

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte tänkt fortsätta diskussionen om Me/XP, men jag vill tillägga att jag aldrig fått "blåskärm" på Me. Däremot verkar det finnas minst 2 olika versioner av Me, en stor liggandes på 2 cd (som jag aldrig använt, men en bekant har den och kommer aldrig mer att använda den) och en "snikvariant" på en halv cd (som jag använder). Kan mycket väl tänka mig att "Pro-versionen" av Win Me är orsak till en massa obehag. 😎

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...