Jump to content
Annons

HUR ska jag mixa?


pompe

Recommended Posts

Tjo! Innan jag tänker gå in på djupare mixar undrar jag lite grejjor:

*När man mixar, är det bara inserts som gäller, lr ska man trimma materialet (med t.ex. "audiosuite" i Pro tools ?

*Om någon inspelning skulle klippa, går det att rädda då, lr hur ska man göra det bästa av situationen.

Tacksam för snabba svar! //Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu... För att svara på den första frågan först. I regel är det bara realtidseffekter som gäller, om du inte är rätt säker på vad du håller på med. Ljudet blir ju detsamma, bara det att när du "bränner in" effekten (som audio suite i PT) har du ju ingen möjlighet att ändra inställningarna du valde i efterhand.

Har du däremot en lite klen dator, som inte orkar med att köra alla plugins, kan det vara bra att "bounca" spåren lite då och då, med andra ord "bränna in" effekterna.

Om det skulle klippa är det svårt att få det att låta bra. Det finns en del läsning i ämnet, men rent teoretiskt kan du rita om vågformen för att på så sätt ändra ljudet. Men du ska inte utgå ifrån att det "kan klippa" på inspelningen, för det ska det helt enkelt aldrig göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt o bra svar!

Nej, det visste jag redan, undviker det så mycket som möjligt (men när jag ber sångaren att sjunga så högt som hon max kommer göra låten, så gör hon inte det D:)

Inserts alltså, hur var ordningen, var det komprimering lr EQ först ?

Det varierar beroende vad man gör va ?,

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skulle klippa är det svårt att få det att låta bra. Det finns en del läsning i ämnet, men rent teoretiskt kan du rita om vågformen för att på så sätt ändra ljudet.

Jag har försökt rädda digitalt distade inspelningar några gånger men har aldrig lyckats. Jag sänker gain på spåret. Sen ritar om ljudvågen där den är avkapad så allt ser bra ut. Men det har inte funkat särskilt bra. Men det kanske går??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skulle klippa är det svårt att få det att låta bra. Det finns en del läsning i ämnet, men rent teoretiskt kan du rita om vågformen för att på så sätt ändra ljudet.

Jag har försökt rädda digitalt distade inspelningar några gånger men har aldrig lyckats. Jag sänker gain på spåret. Sen ritar om ljudvågen där den är avkapad så allt ser bra ut. Men det har inte funkat särskilt bra. Men det kanske går??

Nej, det blir inte särskilt bra. Det blir helt OK på för framträdande puffljud, men jag har inte hört om att man kan göra på något annat sätt än det du beskriver, och som du säger: Det låter inge vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inserts alltså, hur var ordningen, var det komprimering lr EQ först

Som tsmalmbe skrev, det beror på sammanhanget. Många har hipassfilter innan kompressor för att den inte ska behöva jobba med basfrekvenser som inte ska med, och EQ efter det. Det låter olika i olika kombinationer, så testa dig fram om det låter bättre eller sämre med EQ före kompressor.

Det oroar mig lite att du skriver "inserts" som en synonym till realtidseffekter. Glöm inte sends!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen! Kan tyvär inte lägga upp låten, då det är en cover D=

Det är endast för privat bruk, men det vore kul att få feedback =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...