Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har gjort ett ljud spår i Cubase SX i 24 Bit, 48 Khz. Gjorde sedan en audio mixdown och öppnade upp filen i WaveLab och mastrade mitt ljudspår. Men när jag gjort om filen till 16 bit 41khz (audio properties) så är farten på ljudspåret mycket långsammare och ljudet lägre. Varför? 😆

Annons
Posted
Har gjort ett ljud spår i Cubase SX i 24 Bit, 48 Khz. Gjorde sedan en audio mixdown och öppnade upp filen i WaveLab och mastrade mitt ljudspår. Men när jag gjort om filen till 16 bit 41khz (audio properties) så är farten på ljudspåret mycket långsammare och ljudet lägre. Varför? 😆

Låter som nåt resamplings problem? 😆 eh.. låter någon annan svara som kan bättre 😆

Mvh / Starion.

Posted (edited)

Jag äro ingen expert på området men vid konvertering från högre till lägre kvalité (både när det gäller bit omvandling och frekvensomvandling) så krävs det väl dithering (längst ned till höger i Wavelab - alternativt så finns denna funktion i din limiter-plugg). Detta för att man ska undvika otrevliga överraskningar (såsom distade toner, pop/clicks etc) ... det KANSKE löser ditt problem.

Välj 16-bit som utgående upplösning.

Kör en Render på filen och sedan så sparar du om den i 16-bit 44kHz

Hoppas det löser ditt problem.

Edited by Frescomannen
Posted

Eller så här:

Process-->Convert sample rate

Följ sen Fresco´s anvisningar med utgående bitupplösning, godtycklig inställning på dither, och sen render. Men i detta fallet behöver du inte ange att filen är 16bit när du sparar.

Hepp!