Jump to content
Annons

Röde nt2-a vs Röde K2


herkules

Recommended Posts

Hej

Köpte ett par generis gc1 för några år sedan när jag var fattig och det var ju som att kasta pengar i sjön... Tycker dom på sin höjd duger till OH på trummor...

Så nu har jag tänkt mig att införskaffa en riktigt schysst stormembranare till hemstudiobruk. Främst sång, men även ack.gura och annat såklart. Som dom flesta andra vill man ju ha en bra allround-mic eftersom jag inte har råd å skaffa ett helt mic-stall.

Hur mkt måste jag lägga för att få en mick att va nöjd med i flera år framåt? vill inte kompromissa denna gång... Skulle väl palla med 4000:- som max kanske...

Funderar på en ny nt2-a alternativt en beggad K2, vilket ju hamnar i ungefär samma prisklass. Kan inte så mkt om mikrofoner, slits dom ut, d.v.s. är det dumt att köpa begagnat? Och hur mkt skiljer det mellan k2 och nt2-a, många på forumet verkar ju va helt lyriska över nt2-a, k2 är kanske inte så mkt bättre trots sitt dubbla pris?

och slutligen en följdfråga: Använder man stormembranare till att micka stärkare när man kör i studio eller ska jag satsa på en sm57 i sånt tillfälle?

Blev mkt svammel.... hoppas nån kan komma med ett givande svar ändå :-)

Och tack alla för ett bra forum! här kommer jag hänga mkt i fortsättningen misstänker jag ;-)

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skillnaden är att K2 är en rörmikrofon och nt2 är en vanlig kondensatormikrofon som drivs av 48v fantommatning. Skillnaden ljudmässigt mellan dessa båda har jag ingen egen erfarenhet av men i allmänhet så är rörmikrofoner lite "varmare" i tonen men man får inte glömma att mikrofonpreampens karaktär spelar in också för slutresultatet.

Jag kan informera om att de flesta "dyra" studios ofta har mikrofoner som används dagligen som är ifrån 50, 60 och 70-talet exempelvis Neuman U47/U47 fet, U49 , AKG C12, AKG C414 EB, Sennheiser MD 21, MD 421, MD 441 m.m. Jag har själv exempelvis Shure 315 bandmikrofon från 60-tal, Pearl DC73 konding från 70-talet och dom Sennheiser mickar jag räknade upp och dom är ifrån 60 och 70-tal. Det kallas populärt för vintage i musikvärlden och mycket sådana prylar är extremt eftertraktade. Att man måste serva vintage prylar då och då det är naturligt precis som med en bil för att förlänga livslängden. Att köpa begagnat är självklart alltid en risk eftersom ingen garanti finns men en Röde K2 med något år på nacken som tjänstgjort i någon hemstudio/projektstudio är ingen större risk anser jag. Det såldes en K2 i nyskick på Vendolin för 3750:- i dagarna exempelvis!

Gällande uppmickning av gitarrstärkare så finns inget rätt eller fel det är bara att pröva sig fram med kondingar , dynamiska, bandmickar och blanda går också bra. Det beror på vilket ljud du är ute efter, beroende på vad du har för stärkare, vilken genre du jobbar med o.s.v

Hoppas jag kunnat räta ut ngt frågetecken för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Hej

Köpte ett par generis gc1 för några år sedan när jag var fattig och det var ju som att kasta pengar i sjön... Tycker dom på sin höjd duger till OH på trummor...

Så nu har jag tänkt mig att införskaffa en riktigt schysst stormembranare till hemstudiobruk. Främst sång, men även ack.gura och annat såklart. Som dom flesta andra vill man ju ha en bra allround-mic eftersom jag inte har råd å skaffa ett helt mic-stall.

Hur mkt måste jag lägga för att få en mick att va nöjd med i flera år framåt? vill inte kompromissa denna gång... Skulle väl palla med 4000:- som max kanske...

Funderar på en ny nt2-a alternativt en beggad K2, vilket ju hamnar i ungefär samma prisklass. Kan inte så mkt om mikrofoner, slits dom ut, d.v.s. är det dumt att köpa begagnat? Och hur mkt skiljer det mellan k2 och nt2-a, många på forumet verkar ju va helt lyriska över nt2-a, k2 är kanske inte så mkt bättre trots sitt dubbla pris?

och slutligen en följdfråga: Använder man stormembranare till att micka stärkare när man kör i studio eller ska jag satsa på en sm57 i sånt tillfälle?

Blev mkt svammel.... hoppas nån kan komma med ett givande svar ändå :-)

Och tack alla för ett bra forum! här kommer jag hänga mkt i fortsättningen misstänker jag ;-)

Mvh

Martin

Jag såg också en annons på en beg K2 och gick hit, där man kan lyssna hur den låter både på ak gitarr och ståbas.

http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=K2

Ganska bra grejer för att provlyssna, resten av musiken i mixen kommer in efter ett tag. Men jag tyckte inte ak gitarren lät så roligt genom K2. Lite dammigt med dålig diskant. När effekter och resten av bandet kommer in hör man ju inte mycket av ak-gitarren.

Vad tycker ni? Överskattat med rör? Kanske då bättre att skaffa en bra preamp där man kan välja mellan rör och vanligt ljud.

Hur NT2-A låter kan man ju också höra här

http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Visserligen bara sång, men den låter bättre tycker jag, fast den är billigare.

Fan vad jag har börjat gilla den där korta låten, The Flood.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Fick mina två beställda Röde NT2-A igår. Har inte hunnit testa alls, men är så barnslig att jag måste lägga in en bild på den ena. De ser verkligen kanonfina ut. Shockmounts har jag inte fått tag på än...

Jag siktar bla på att använda mina till truminspelning model Glyn Johns, de här två plus en SM57 på virveln och en AKG D112 till kaggen. Kommer ju att använda dem till ak gitarr och allt möjligt annat också.

Har du skaffat nån mick än Hercules?

post-8284-1226242090_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Fick mina två beställda Röde NT2-A igår. Har inte hunnit testa alls, men är så barnslig att jag måste lägga in en bild på den ena. De ser verkligen kanonfina ut. Shockmounts har jag inte fått tag på än...

Jag siktar bla på att använda mina till truminspelning model Glyn Johns, de här två plus en SM57 på virveln och en AKG D112 till kaggen. Kommer ju att använda dem till ak gitarr och allt möjligt annat också.

Har du skaffat nån mick än Hercules?

Nå, höll NT2-A:orna för Glyn Johnsmetoden? Nyfiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina två beställda Röde NT2-A igår. Har inte hunnit testa alls, men är så barnslig att jag måste lägga in en bild på den ena. De ser verkligen kanonfina ut. Shockmounts har jag inte fått tag på än...

Jag siktar bla på att använda mina till truminspelning model Glyn Johns, de här två plus en SM57 på virveln och en AKG D112 till kaggen. Kommer ju att använda dem till ak gitarr och allt möjligt annat också.

Har du skaffat nån mick än Hercules?

Nå, höll NT2-A:orna för Glyn Johnsmetoden? Nyfiken!

Har inte provat alls än, men i morrn ska jag spela in ett band live. Kommer att ha NT2-A till över/bredvid-häng, SM57 på virveln och EV/ND868 till baskaggen, jag köpte både en sån och en AKGD112. Fast jag kommer nog att bli förtjust hur det än låter, jag har inte så stor vana av sånt här. D112an tänkte jag micka basriggen med.

Ska även försöka göra en jämförelse mellan EV/ND868 och AKGD112 på kaggen. AKGn har i långa tider ansetts som kanske den bästa på kagge, nu påstås den låte pappigt i jämförelse med EVn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag spelat in med NT2-A, hade mina två som Glyn Johnes överhäng på trummor. En sak som talar för att den verkligen är bra är att nu när jag lyssnat på inspelningen i både Eventmonitorer, stor bergsprängare, Sennheiser och Beyerdynamicslurar så låter det alltid bäst helt utan eq. Den här trummisen har en ganska fin och volymstark ride som han lirar mestadels på, ingen tendens till jobbig sk kinadiskant vad jag kan höra.

Röde NT2-A måste helt enkelt vara en kanonmick, man får riktigt skapligt tryck från kaggen med från overheaden om man helt stänger av kaggemicken. Så om man ska göra tex en live jazzinspelning med många solister och bara har 8 kanalers samtidig inspelning att tillgå kan man helt säkert få ett bra trumljud med endast en enda NT2-a placerad ovanför baskaggen, lite bakom bakkanten på kaggen så micken "ser" klubban och inte kommer för långt från golvpukan. Med sju kanaler till resten, kontra, piano, blås, gitarr osv kan man ju få en trivsam stereobild ändå utan att trummorna är i stereo. Med lite snyggt stereoreverb på trummicken så kan man säkert göra riktigt fina live jazzupptagningar på tex en jazzklubb.

Bara jag blir lite mer varm i kläderna ska jag försöka få göra lite jazzinspelningar här i Söderhamnstrakten.

Snart ska jag prova att skita till, värma upp, sångljud genom den också med en Art DPS ll rörpreamp. Jag vill inte att det alltid ska låta snyggt, det ska bli väldigt intressant att testa. Kanske jag kan lägga ut ett prov här med och utan rörpreamp. Det lilla jag själv testat den på min egen röst märker jag att det är väldigt bra att kunna skära bas vid 40 eller 80 hz för att ändra soundet. Vid 8-koppling märkte jag också att den faktiskt släcker ut ljud åt sidorna.

Att någon skulle bli besviken på en Röde NT2-A tror jag är omöjligt. Snyggt är den ju också, allt verkar väldigt solitt och rejält gjort.

post-8284-1232431853_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...