Jump to content
Annons

80tals virvel


noise

Recommended Posts

hur gör man den bäst, är det först dist o sen gatedreverb eller tvärt om? jag antar att man gejtar bort eventuellt hihat läck m.m först i båda fallen.

ska man tappa signal eller ska man ta det på insert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

som insert ska du köra kompressor EQ kompressor(gärna mixbusskompr. från SSL-borden, som numera finns att hitta i Duende)

Gate - Reverb - Gate

största reverbet med kortaste reverbtiden..

du kan även skaffa en sampling av en 80tals trummaskin ex. Korg DRM-1/DDD-1 (jag har den sistnämnde, den är rackmonterbar,o ja köpte den för en hundring, utan kort o fjärrkontroll.. finns att återfinnas på ebay)

Roland tr505 rythm composer, den har jag också.. 🙂 och den har perfekta åttitals virveln med sjukligt mkt kropp!!!

annars pitchar du ner virveln en bra bit och applicerar tidigare mixtips!! 😎

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att gatea virveln så gott det gick. Sedan kompressor och EQ, alternativt trigga med en fet 80s-virvel som jag adderar till den inspelade.

Sedan skulle jag tappa virveln/-arna till en effektkanal med ett gate'at reverb, eventuellt följt av lite dist eller kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gated reverb tar du givetvis via insert och reverbet i samma signalkedja innan ret.

På 80-talet hade man börjat blanda både en-två och tre olika virvlar för det feta smäcket (fick jag lära mig av den gode Rambo på den tiden på Polar 😉 ) så testa du med att trigga lite olika virvelsound med en äkta i tycker jag, eller så tar du en blöt handduk och lägger över virveln (ej piccolo) för ett större mer power-aktigt ljud, skär bort lagom (eq) utav de frekvenser i de olika virvlarna så de inte krockar för mycket, plocka ut olika karaktär som du vill ha ur dem!

bra 80-tals reverb om du inte har ett superlexicon är Alesis Quadraverb (varm karaktär) eller Peavey Ultraverb--jaa faktiskt så låter det så retro som det kan med sina metalliska och plonkiga reverb/delays+några fina chorusljud oxå...har ett till salu förresten...

Yamaha/Sony rev-7 eller spx-90 var halvpopulära men inte så bra i långa loppet!

😲

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

SPX-90 har ju fint gatereverb, lite susigt och dusigt förstås, men bra skit är det i varje fall. Quadraverbet kom ju senare om jag förnimmer mig rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...