cza Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 (redigerat) Hejsan, Christian heter jag sÄ alla vet det! Jag har tÀnkt bygga en hemmastudio, dÀr jag redan har det mesta klart för mig, förutom just ljudkortet. HÀr Àr kraven pÄ vad det ska klara av: * Det ska klara av att spela in dessa saker samtidigt: 1st basgitarr 1st midisynth 2st gitarr 3st sÄng * Samtliga vid inspelningstillfÀllet skall kunna höra allt som spelas in, direkt via hörlurar. (detta kanske inte gÄr, men det borde gÄ pÄ nÄgot annat vis?!) *LÄg latency. (sÄ klart) *Firewire el. USB inte sÄ stor betydelse. helst Firewire dock. *FÄr inte kosta mer Àn ca 7-8000. (gÄr iofs att diskutera ) *Oj, kom pÄ det, klarar ett ljudkort av att spela in alla dessa instrument samtidigt i separata kanaler?! edit: AlltsÄ in till Sonar?! nej, det kanske var för svÄrt. _____________________________________________________________ Finns det ett kort som klarar av detta samtidigt, eller mÄste jag köpa ett mixerbord?! Tacksam för svar! //Christian Redigerat 22 januari 2007 av cza
rainydays Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Det finns mĂ€ngder med kort som klarar det samtidigt Ett bra "kort" som gĂ„tt ner ganska kraftigt i pris den senaste tiden Ă€r Presonus Firepod. Den har 8 analoga ingĂ„ngar med helt ok pre-amps, midi i/o. VĂ€ldigt stabilt kort. Rekommenderas varmt. Sedan behövs ju en hörlursförstĂ€rkare om ni ska vara flera som vill lyssna đ Hur mĂ„nga Ă€r ni? Fyra stycken? IsĂ„fall duger ju en Behringer HA400 alldeles utmĂ€rkt. Kostar bara 220kr. NĂ„gon mixer behövs inte, ljudnivĂ„er sköter du via datorn.
cza Postat 22 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 22 januari 2007 Det finns mĂ€ngder med kort som klarar det samtidigt đ Ett bra "kort" som gĂ„tt ner ganska kraftigt i pris den senaste tiden Ă€r Presonus Firepod. Den har 8 analoga ingĂ„ngar med helt ok pre-amps, midi i/o. VĂ€ldigt stabilt kort. Rekommenderas varmt. Sedan behövs ju en hörlursförstĂ€rkare om ni ska vara flera som vill lyssna đ Hur mĂ„nga Ă€r ni? Fyra stycken? IsĂ„fall duger ju en Behringer HA400 alldeles utmĂ€rkt. Kostar bara 220kr. NĂ„gon mixer behövs inte, ljudnivĂ„er sköter du via datorn. Tack för snabbt och bra svar! SĂ„ hĂ€r i ottan Ja, vi Ă€r 4st, oftast. Max 5. Sedan det hĂ€r med att spela in alla kanaler, frĂ„n kortet, till Sonar sĂ„ det blir olika kanaler för varje instrument, direkt, gĂ„r det?! Eller blir det bara en kanal?
rainydays Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Tack för snabbt och bra svar! SĂ„ hĂ€r i ottan Ja, vi Ă€r 4st, oftast. Max 5. Sedan det hĂ€r med att spela in alla kanaler, frĂ„n kortet, till Sonar sĂ„ det blir olika kanaler för varje instrument, direkt, gĂ„r det?! Eller blir det bara en kanal? Ja skulle ni behöva vara fem som lyssnar sĂ„ finns det ett hörlursuttag pĂ„ firepoden med đ Ja visst spelar man in alla kanalerna separat, det Ă€r hela poĂ€ngen med ett sĂ„dant ljudkort.
bearwolf Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 har inte kört sonar men jag gissar att det gÄr Àven dÀr. det Àr juh lite det som Àr grejjen med att ha en massa kanaler eller hur? plus en massa annat sÄklart men du fattar... jag kommer nog oxÄ inhandla ett stycke firepod innom den nÀrmaste framtiden, har hört mycket gott om det och det Àr fantastiskt prisvÀrt!
cza Postat 22 januari 2007 TrÄdstartare Postat 22 januari 2007 Ja, det ser onekligen bra ut detta kort. Vad kan man fÄ till för latency dÄ?
Jonnie Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Du har inte funderat pÄ ett mixerbord kopplat via ett ljudkort? OcksÄ en möjlighet. Personligen tycker jag det blir ganska grötigt och mixa med 5 kanaler samtidigt, jobbigare och Àndra om nÄgon spelar fel etc. Ni mickar upp stÀrkare ocksÄ antar jag?
rainydays Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Du har inte funderat pÄ ett mixerbord kopplat via ett ljudkort?OcksÄ en möjlighet. Personligen tycker jag det blir ganska grötigt och mixa med 5 kanaler samtidigt, jobbigare och Àndra om nÄgon spelar fel etc. Ni mickar upp stÀrkare ocksÄ antar jag? Han skrev ju att han ville ha kanalerna separat. Dessutom kostar ju mixer + ljudkort ungefÀr lika mycket som firepoden.
cza Postat 22 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 22 januari 2007 Du har inte funderat pĂ„ ett mixerbord kopplat via ett ljudkort?OcksĂ„ en möjlighet. Personligen tycker jag det blir ganska grötigt och mixa med 5 kanaler samtidigt, jobbigare och Ă€ndra om nĂ„gon spelar fel etc. Ni mickar upp stĂ€rkare ocksĂ„ antar jag? Han skrev ju att han ville ha kanalerna separat. Dessutom kostar ju mixer + ljudkort ungefĂ€r lika mycket som firepoden. Ja precis... Annars var det en mycket fin tanke đ Sedan mĂ„ste jag sĂ€ga att det inte Ă€r direkt svĂ„rt att fixa om nu sĂ„ngaren missar en rad, i Sonar. Tar ca 10 sek. Sedan fĂ„r sĂ„ngaren sjunga om đ
cza Postat 23 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2007 (redigerat) FirePod. och med det menar du att jag ska köpa det alltsĂ„? đ Jag funderar Ă€ven pĂ„ om jag mĂ„ste uppgradera min dator och det bara inte rĂ€cker med ett ljudkort? AlltsĂ„ jag har ett inbyggt skitkort pĂ„ moderkortet frĂ„n Nvidia, sĂ„ det kanske inte Ă€r vĂ€rt att nĂ€mna... Min dator Ă€r iaf denna: Amd 2600+ (1.9mhz) 1024Mb ram. Tycker att man borde ta sig en liten bit med detta iaf... Redigerat 23 januari 2007 av cza
rob.s Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Kolla upp Mackie Onyx400F, tyvĂ€rr har jag inte lyssnat pĂ„ varken det eller Firepoden, men den har vĂ€ldigt bra funktioner. T.ex. dubbla hörlursutgĂ„ngar och volymreglage för monitorer vilket inte Ă€r sĂ„ dumt. SjĂ€lv funderar jag pĂ„ att skaffa ett Onyx400F men jag hittar inte sĂ„ mycket i detta forum om kortet. EMU 1820m/1616m Ă€r nog inte sĂ„ dumma de heller. đ Lycka till
RoBERT Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Köp en FirePod! đ SjĂ€lv gĂ„r jag i tankar om att löpa en firepod TILL, hehe... 16 kanaler I/O Ă€r ju inte helt fel, det ger fler kunder och mindre krĂ„ngel nĂ€r man vill lĂ€gga trummor Ă„ sĂ„nt Ă„ vill lira samtidigt. Eftersom jag kör helt utan mixerbord đ /Robban
cza Postat 23 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2007 FirePod. och med det menar du att jag ska köpa det alltsĂ„? đ Jag funderar Ă€ven pĂ„ om jag mĂ„ste uppgradera min dator och det bara inte rĂ€cker med ett ljudkort? AlltsĂ„ jag har ett inbyggt skitkort pĂ„ moderkortet frĂ„n Nvidia, sĂ„ det kanske inte Ă€r vĂ€rt att nĂ€mna... Min dator Ă€r iaf denna: Amd 2600+ (1.9mhz) 1024Mb ram. Tycker att man borde ta sig en liten bit med detta iaf... Ja det ser onekligen ut som det blir en firepod. Det Ă€r dĂ„ nĂ„gra fler frĂ„gor jag funderar pĂ„ dock... *Jag mĂ„ste ha nĂ„got "rackstĂ€ll" förstĂ„r jag att stoppa kortet i?! *Sedan Ă€r det frĂ„gan, som sagt, om jag kan fĂ„ en riktigt lĂ„g latency med min dator och firepod? Kan jag fĂ„ det, köper jag det direkt... Tack sĂ„ lĂ€nge för alla svar!
Gilbert Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 FirePod klarar lÄga latencyvÀrden (64 samples med vissa datorer), men vilka vÀrden du fÄr beror mycket pÄ din datorkonfiguration. Att ditt moderkort Àr av mÀrket Nvidia kan stÀlla till det om du har otur. Vissa FW-kretsar (VIA & NEC) och grafikkort (Nvidia) Àr andra saker som kan orsaka problem.
gsol Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 FirePod. och med det menar du att jag ska köpa det alltsĂ„? đ Jag funderar Ă€ven pĂ„ om jag mĂ„ste uppgradera min dator och det bara inte rĂ€cker med ett ljudkort? AlltsĂ„ jag har ett inbyggt skitkort pĂ„ moderkortet frĂ„n Nvidia, sĂ„ det kanske inte Ă€r vĂ€rt att nĂ€mna... Min dator Ă€r iaf denna: Amd 2600+ (1.9mhz) 1024Mb ram. Tycker att man borde ta sig en liten bit med detta iaf... Ja det ser onekligen ut som det blir en firepod. Det Ă€r dĂ„ nĂ„gra fler frĂ„gor jag funderar pĂ„ dock... *Jag mĂ„ste ha nĂ„got "rackstĂ€ll" förstĂ„r jag att stoppa kortet i?! *Sedan Ă€r det frĂ„gan, som sagt, om jag kan fĂ„ en riktigt lĂ„g latency med min dator och firepod? Kan jag fĂ„ det, köper jag det direkt... Tack sĂ„ lĂ€nge för alla svar! Du mĂ„ste inte ha ett rackstĂ€ll. Du kan vĂ€l lika gĂ€rna stĂ€lla det pĂ„ ett fint bord, eller pĂ„ datorn eller nĂ„t. Beror pĂ„ om du Ă€r en föresprĂ„kare för naziperfektionism eller inte đ. Med din dator och Firepod kan du nog fĂ„ ner latencyn till ganska bra vĂ€rden, eftersom det Ă€r ett FireWire-interface. VĂ„gar inte sĂ€ga nĂ„t exakt, men jag skulle vĂ€l tippa pĂ„ att du kommer ner under 5 ms Ă„tminstone. Och det torde vĂ€l duga? Lycka till! Rapportera gĂ€rna om du köper Firepoden, Ă€r nĂ€mligen intresserad av att köpa en sjĂ€lv.
Gilbert Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Det Ànda sÀttet att veta sÀkert Àr att prova vilket borde kunna erbjudas av din nÀrmsta musikaffÀr.
RoBERT Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 *Jag mĂ„ste ha nĂ„got "rackstĂ€ll" förstĂ„r jag att stoppa kortet i?! *Sedan Ă€r det frĂ„gan, som sagt, om jag kan fĂ„ en riktigt lĂ„g latency med min dator och firepod? Kan jag fĂ„ det, köper jag det direkt... Tack sĂ„ lĂ€nge för alla svar! * RackstĂ€ll Ă€r inte supernödvĂ€ndigt, dock Ă€r det ju rĂ€tt smidigt.. đ Kan man hitta för ett par hundralappar om man inte mĂ„ste ha top-of-the-line mĂ€rkena.. * Latency har jag aldrig haft problem Ă„ fĂ„ ner. kör ibland alla kanaler inspelning samtidigt med 1,5 ms input latency. beroende pĂ„ dator och drivrutiner Ă„ annat jox sĂ„ borde det iaf inte bli över 4-5 ms totalt frĂ„n det att du trycker ner tangenten till att du hör signalen. Och det Ă€r sĂ„ lĂ„gt sĂ„ det mĂ€rker man ju liksom inte... /Robban
cza Postat 23 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2007 (redigerat) FirePod klarar lĂ„ga latencyvĂ€rden (64 samples med vissa datorer), men vilka vĂ€rden du fĂ„r beror mycket pĂ„ din datorkonfiguration. Att ditt moderkort Ă€r av mĂ€rket Nvidia kan stĂ€lla till det om du har otur. Vissa FW-kretsar (VIA & NEC) och grafikkort (Nvidia) Ă€r andra saker som kan orsaka problem. NejdĂ„, det Ă€r ett ABIT NF7-S V2.0, nForce2-Ultra 400, Socket-A, ATX, Firewire, AGP8X Var faktiskt ett vĂ€rstingkort en gĂ„ng i tiden đ Ser ju nu att jag har firewire för fean! Trodde jag skulle behöva köpa ett firewirekort. Ja, det Ă€r inte lĂ€tt ibland đ Redigerat 23 januari 2007 av cza
cza Postat 23 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2007 *Jag mĂ„ste ha nĂ„got "rackstĂ€ll" förstĂ„r jag att stoppa kortet i?! *Sedan Ă€r det frĂ„gan, som sagt, om jag kan fĂ„ en riktigt lĂ„g latency med min dator och firepod? Kan jag fĂ„ det, köper jag det direkt... Tack sĂ„ lĂ€nge för alla svar! * RackstĂ€ll Ă€r inte supernödvĂ€ndigt, dock Ă€r det ju rĂ€tt smidigt.. đ Kan man hitta för ett par hundralappar om man inte mĂ„ste ha top-of-the-line mĂ€rkena.. * Latency har jag aldrig haft problem Ă„ fĂ„ ner. kör ibland alla kanaler inspelning samtidigt med 1,5 ms input latency. beroende pĂ„ dator och drivrutiner Ă„ annat jox sĂ„ borde det iaf inte bli över 4-5 ms totalt frĂ„n det att du trycker ner tangenten till att du hör signalen. Och det Ă€r sĂ„ lĂ„gt sĂ„ det mĂ€rker man ju liksom inte... /Robban Det hörs ju mycket bra!
Gilbert Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 nForce2 Àr ett chipset som Nvidia utvecklat sÄ det kan tyvÀrr mycket vÀl innebÀra vissa problem. Vill inte göra dig besviken i onödan men det kan vara vÀrt att veta sÄ u inte sliter hÄr om det inte funkar tillfredstÀllande.
cza Postat 23 januari 2007 TrÄdstartare Postat 23 januari 2007 nForce2 Àr ett chipset som Nvidia utvecklat sÄ det kan tyvÀrr mycket vÀl innebÀra vissa problem. Vill inte göra dig besviken i onödan men det kan vara vÀrt att veta sÄ u inte sliter hÄr om det inte funkar tillfredstÀllande. aj aj ajdÄ. vad kan det vara för sorts problem dÄ?!
Gilbert Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Har inte i huvudet exakt vilka chipset som krÄnglar men om du inte kan köra lÄga latency-vÀrden utan knaster (eller om det skiter sig helt och hÄllet) sÄ vet du vart du skall rikta din uppmÀrksamhet.
IDF Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 RackstĂ€ll Ă€r inte supernödvĂ€ndigt, dock Ă€r det ju rĂ€tt smidigt..đKan man hitta för ett par hundralappar om man inte mĂ„ste ha top-of-the-line mĂ€rkena.. eller sĂ„ bygger man ett litet rack sjĂ€lv.. gĂ„r att knĂ„pa ihop pĂ„ en timme eller 2 om man har material och verktyg!!!! mitt stora rack tog cirka 3 veckor att bygga, men dĂ„ Ă€r det skitfint och skitvĂ€lbyggt med.. đ
cza Postat 23 januari 2007 TrÄdstartare Postat 23 januari 2007 hmm ok, sÄ Àr det ju nu, men det borde ju bli skillnad med firepod förstÄr ja? annars, kan man ha kvar CPU och flytta över det pÄ ett nytt moderkort, eller mÄste jag köpa ny CPU?!
Gilbert Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Om du mĂ„ste byta moderskepp sĂ„ skulle jag nog passa pĂ„ att byta professor ocksĂ„ đ Du köper en E6300 för under 1700 kr (och den Ă€r jĂ€..... mycket snabbare).
cza Postat 23 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2007 hmm, mjo, det ska erkĂ€nnas att jag har dragit pĂ„ tok för lĂ€nge med att uppgradera datorn. đ
RoBERT Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 jag har kört min firepod med bĂ„de FW-kretsar frĂ„n dĂ„liga (VIA) och bra (TI)tillverkare och har aldrig haft problem. kört med laptop med. inga problem dĂ€r heller. đ
cza Postat 24 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 januari 2007 jag har kört min firepod med bĂ„de FW-kretsar frĂ„n dĂ„liga (VIA) och bra (TI)tillverkare och har aldrig haft problem. kört med laptop med. inga problem dĂ€r heller. đ ja, det lĂ„ter ju iaf lite bĂ€ttre đ Ska iaf bröva med firepoden först och sedan fĂ„r vi se om jag uppgraderar datorn...
Majken Postat 24 januari 2007 Postat 24 januari 2007 Nforce2 Àr generellt sett inte ett chipset som dras med problem, tvÀrtom Àr det ett av de chipset man en gÄng i tiden rekommenderat till musikdatorer. SÄ det Àr bara att tuta och köra. Förutom Presonus finns Àven ljudkort frÄn Motu och Focusrite med Ätta mikrofoningÄngar som kan vara vÀrda att kolla upp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.