JJRockford Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 Hade ett par Phonic P6A innan, men den ena pajade efter 1.5 Ă„r, och garantin var sĂ„klart bara pĂ„ ett Ă„r. SnĂ„lt. Har ju reklamationsrĂ€tt i 2 Ă„r enligt konsumentköpslagen egentligen, men hur stor Ă€r chansen att nĂ„gon tillverkare frivilligt erkĂ€nner att det varit fel pĂ„ produkten dĂ„? KĂ€nner att jag sjĂ€lv saknar tillrĂ€ckliga elektronikkunskaper för att bevisa det i a f. Hursomhelst, köpte alltsĂ„ ett par Yamaha HS50M istĂ€llet (1500 kr/st pĂ„ Thomann!!). JĂ€mfört med P6A (som varit mina första monitorer, och sĂ„ledes de enda jag kan göra nĂ„gon nĂ€rmare jĂ€mförelse med) sĂ„ var det en klar förbĂ€ttring, mycket tydligare och öppnare ljud. Klarare och renare. De andra jag lyssnade pĂ„ var KRK (kommer ej ihĂ„g vilken modell, 4-5000 kronor nĂ„gonting); Lite för mycket hĂ€ngmatta om ljudet, lĂ€t mer som en hĂ€ftig stereo Ă€n nĂ„got man vill mixa i. Event (samma prisklass som KRKn): VĂ€ldigt tydliga i diskanten, sĂ„ till den grad att dom kĂ€ndes direkt skrikiga och utan bas (dom hade sĂ€kert bas ocksĂ„, men detta Ă€r det minne dom framkallar sĂ„ att sĂ€ga đ). Ja, och sĂ„ Phonic:en dĂ„. Det var vad dom hade hemma. Den tyckte jag Ă€ndĂ„ var bĂ€ttre Ă€n de bĂ„da ovanstĂ„ende (KRK och Event), men nĂ„got "burkiga" och instĂ€ngda.
IDF Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 schysst att du har skaffat ett par yamaha.. đ du kanske skulle kört pĂ„ 8"arna istĂ€llet.. lyssnade pĂ„ dem hemma hos Polpotkin ,hĂ€r pĂ„ forumet, för ngra dagar sen, och jĂ€drar vad tryck det var i dom. kanske inte optimalt för m ina öron, men dom lĂ€t bra!!!
Hellpig Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 Ăr du nöjd med dina Yamaha? Jag har sjĂ€lv samma och Ă€r nöjd bortsett frĂ„n att det inte blir mycket bas i dem, man behöver nog en sub för en 'fullrange' lyssning. JĂ€mförde ocksĂ„ med ett antal andra i butiken innan jag gick pĂ„ Yamaha, tyckte de gav bĂ€st ljud i den prisklassen. Men som sagt svagheten Ă€r basen men det fĂ„r man vĂ€l rĂ€kna med nĂ€r de inte Ă€r större Ă€n vad de Ă€r.
JJRockford Postat 20 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 januari 2007 Ăr jĂ€ttenöjd sĂ„hĂ€r lĂ„ngt, fast jag har bara spelat upp lite skivor i dem Ă€n sĂ„ lĂ€nge. VĂ„gar inte uttala mig om basen Ă€n. Enligt Yamaha ska dom gĂ„ ner till 55 Hz. Vilket sĂ„klart inte Ă€r tillrĂ€ckligt (ens om man skulle höra bra dĂ€r...) alla gĂ„nger. Men jag brukar lyssna pĂ„ sĂ„nt i lurar istĂ€llet. Har sĂ„pass litet rum (2.5*2.5) att större högtalare nog Ă€ndĂ„ inte varit till nĂ„gon nytta.
Hellpig Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Ăr jĂ€ttenöjd sĂ„hĂ€r lĂ„ngt, fast jag har bara spelat upp lite skivor i dem Ă€n sĂ„ lĂ€nge. VĂ„gar inte uttala mig om basen Ă€n. Enligt Yamaha ska dom gĂ„ ner till 55 Hz. Vilket sĂ„klart inte Ă€r tillrĂ€ckligt (ens om man skulle höra bra dĂ€r...) alla gĂ„nger. Men jag brukar lyssna pĂ„ sĂ„nt i lurar istĂ€llet. Har sĂ„pass litet rum (2.5*2.5) att större högtalare nog Ă€ndĂ„ inte varit till nĂ„gon nytta. Men en fet sub hade nog gett ett skönt tryck i basen... har sjĂ€lv inte haft tillfĂ€lle att testa dem med en sub inkopplad tyvĂ€rr.
Zyan Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 schysst att du har skaffat ett par yamaha.. đdu kanske skulle kört pĂ„ 8"arna istĂ€llet.. lyssnade pĂ„ dem hemma hos Polpotkin ,hĂ€r pĂ„ forumet, för ngra dagar sen, och jĂ€drar vad tryck det var i dom. kanske inte optimalt för m ina öron, men dom lĂ€t bra!!! Dom har jag och Ă€r riktigt nöjd. Ska skaffa vibrationsdĂ€mpare dock för att de stĂ„r pĂ„ trĂ€bord. Lite spökresonans kommer ibland. Dom mindre var för basfattiga sĂ„ det kĂ€nndes tomt utan sub. De stora utan tillhörande sub Ă€r billigare Ă€n de smĂ„ med sub. Men klart de inte Ă€r optimala för dina öron, för de borde vara ett steg tillbaka frĂ„n NS10 utvecklingen đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.