Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade ett par Phonic P6A innan, men den ena pajade efter 1.5 Är, och garantin var sÄklart bara pÄ ett Är. SnÄlt. Har ju reklamationsrÀtt i 2 Är enligt konsumentköpslagen egentligen, men hur stor Àr chansen att nÄgon tillverkare frivilligt erkÀnner att det varit fel pÄ produkten dÄ? KÀnner att jag sjÀlv saknar tillrÀckliga elektronikkunskaper för att bevisa det i a f.

Hursomhelst, köpte alltsÄ ett par Yamaha HS50M istÀllet (1500 kr/st pÄ Thomann!!). JÀmfört med P6A (som varit mina första monitorer, och sÄledes de enda jag kan göra nÄgon nÀrmare jÀmförelse med) sÄ var det en klar förbÀttring, mycket tydligare och öppnare ljud. Klarare och renare.

De andra jag lyssnade pÄ var

KRK (kommer ej ihÄg vilken modell, 4-5000 kronor nÄgonting); Lite för mycket hÀngmatta om ljudet, lÀt mer som en hÀftig stereo Àn nÄgot man vill mixa i.

Event (samma prisklass som KRKn): VĂ€ldigt tydliga i diskanten, sĂ„ till den grad att dom kĂ€ndes direkt skrikiga och utan bas (dom hade sĂ€kert bas ocksĂ„, men detta Ă€r det minne dom framkallar sĂ„ att sĂ€ga 😆).

Ja, och sÄ Phonic:en dÄ. Det var vad dom hade hemma. Den tyckte jag ÀndÄ var bÀttre Àn de bÄda ovanstÄende (KRK och Event), men nÄgot "burkiga" och instÀngda.

Annons
Postat

schysst att du har skaffat ett par yamaha.. 😆

du kanske skulle kört pÄ 8"arna istÀllet.. lyssnade pÄ dem hemma hos Polpotkin ,hÀr pÄ forumet, för ngra dagar sen, och jÀdrar vad tryck det var i dom. kanske inte optimalt för m ina öron, men dom lÀt bra!!!

Postat

Är du nöjd med dina Yamaha? Jag har sjĂ€lv samma och Ă€r nöjd bortsett frĂ„n att det inte blir mycket bas i dem, man behöver nog en sub för en 'fullrange' lyssning. JĂ€mförde ocksĂ„ med ett antal andra i butiken innan jag gick pĂ„ Yamaha, tyckte de gav bĂ€st ljud i den prisklassen. Men som sagt svagheten Ă€r basen men det fĂ„r man vĂ€l rĂ€kna med nĂ€r de inte Ă€r större Ă€n vad de Ă€r.

Postat

Är jĂ€ttenöjd sĂ„hĂ€r lĂ„ngt, fast jag har bara spelat upp lite skivor i dem Ă€n sĂ„ lĂ€nge.

VÄgar inte uttala mig om basen Àn. Enligt Yamaha ska dom gÄ ner till 55 Hz. Vilket sÄklart inte Àr tillrÀckligt (ens om man skulle höra bra dÀr...) alla gÄnger. Men jag brukar lyssna pÄ sÄnt i lurar istÀllet. Har sÄpass litet rum (2.5*2.5) att större högtalare nog ÀndÄ inte varit till nÄgon nytta.

Postat
Är jĂ€ttenöjd sĂ„hĂ€r lĂ„ngt, fast jag har bara spelat upp lite skivor i dem Ă€n sĂ„ lĂ€nge.

VÄgar inte uttala mig om basen Àn. Enligt Yamaha ska dom gÄ ner till 55 Hz. Vilket sÄklart inte Àr tillrÀckligt (ens om man skulle höra bra dÀr...) alla gÄnger. Men jag brukar lyssna pÄ sÄnt i lurar istÀllet. Har sÄpass litet rum (2.5*2.5) att större högtalare nog ÀndÄ inte varit till nÄgon nytta.

Men en fet sub hade nog gett ett skönt tryck i basen... har sjÀlv inte haft tillfÀlle att testa dem med en sub inkopplad tyvÀrr.

Postat
schysst att du har skaffat ett par yamaha.. 😆

du kanske skulle kört pÄ 8"arna istÀllet.. lyssnade pÄ dem hemma hos Polpotkin ,hÀr pÄ forumet, för ngra dagar sen, och jÀdrar vad tryck det var i dom. kanske inte optimalt för m ina öron, men dom lÀt bra!!!

Dom har jag och Àr riktigt nöjd. Ska skaffa vibrationsdÀmpare dock för att de stÄr pÄ trÀbord. Lite spökresonans kommer ibland. Dom mindre var för basfattiga sÄ det kÀnndes tomt utan sub. De stora utan tillhörande sub Àr billigare Àn de smÄ med sub.

Men klart de inte Ă€r optimala för dina öron, för de borde vara ett steg tillbaka frĂ„n NS10 utvecklingen 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.