Jump to content
Annons

Mexico-tillverkad Martin

Recommended Posts

Hotspur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min fru funderar på att köpa en Martin. Vi testade först Martin DX1R på 4Sound, där den reas ut för 6000 kr. Säljaren visade så småningom oxå en DX1, för samma pris. Den förstnämnde hade Rosewood-laminat (HPL) i sidor och bakstycke, medan den senare hade Mahognay-finish. Inga andra skillnader fanns.

Nåväl. Döm om min förvåning då jag på etiketterna (inne i resp. låda) kunde utläsa att DX1R är USA-tillverkad, medan DX1 är tillverkad i Mexico! USA-gitarrens finish var dessutom inte den bästa (flera små skönhetsfel som inte kan härröra från annat än tillverkningen) medan Mexico-gitarren hade en absolut PERFEKT fit & finish!

Min undran är nu hur det kommer sig att dessa olika versioner kostar samma men tillverkas på varsin sida gränsen? Om man kan dra paralleller med Fender så borde ju Mexico-Martin:en bli billigare att köpa, även om dess finish verkar bättre? Någon som har koll på detta?

Redigerat av Hotspur
Annons
Hotspur (oregistrerad)
Postat

PS: Fann detta inlägg på Epinions.com;

Side note - To people stressing about whether the the guitar has a 'Made in USA/Mexico' sticker inside. Let me let you on to a little something. All of these guitars, along with taylors low end models are essentially made in mexico. It doesn't matter what sticker it has inside. So people arguing one over another are hearing things. If you visit the factories themselves you will see what I mean. Trade rules state that a certain percentage of work has to be done to something in order to state that its 'Made in -insert country here-' For example, a guitar could be assembled in one country, but the woods are cut and the instrument is packaged/finished/setup and shipped from another, satisfying trade rules to allow a 'Made in -whatever-' sticker. In other words, don;t stress over the tags, let your ears do the thinking for you they are all the same!!
Postat

Hej

Mitt tips är att skippa Martins lågpris modeller. Du betalar nämligen mycket för namnet och väldigt lite för ljudet och kvaliteten. Först när du kommer upp till standard serien hör du Martin ljudet och känner kvaliteten. För sex tusen kan du få en helsolid ak gitarr. kolla in takamine, seagull, ibanez eller en begagnad Martin 000-15.

mvh

Hotspur (oregistrerad)
Postat
Mitt tips är att skippa Martins lågpris modeller. kolla in takamine, seagull, ibanez eller en begagnad Martin 000-15.

Tack för rådet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.