Jump to content
Annons

Behövs nytt ljudkort?


zagabar

Recommended Posts

Hallå där.

När jag spelar in i cubase så får jag ha ca 100 ms latency för att det inte ska bli massa error och lagg när jag spelar in. Detta är enligt mig för mycket. man kan inte få det att låta bra 😉. Därför funderar jag på om det skulle hjälpa att köpa ett nytt ljudkort som är till för inspelning av just musik. Om det är det som är felet vill jag gärna ha tips om ett ljudkort (gärna externt) som ligger i prisklassen mindre än 2000 kr( om det finns alltså).

Det behöver inte vara världens bästa ljudkort, bara jag får bort latencyn så att säga.

Jag har en 3 Ghz processor och 1 gig ddr2 och mycket plats på hårddisken osv (vet inte om det spelar roll men ändå😮). Nuvarande ljudkort ---> Creative Soundblaster

Tack i förväg =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket sopundblasterkort är det? Och vilka drivrutiner kör du med? Det är värdefullt att det är rätt drivrutiner. Sök gärna på soundblaster här på forumnet så får du lite svar på dina frågor.

Soundblaster har inte världens bästa rykte. Speciellt inte de äldre korten. DE är frågan om de orkar med musikproduktion med SX3. De senare korten är bättre. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vilket sopundblasterkort är det? Och vilka drivrutiner kör du med? Det är värdefullt att det är rätt drivrutiner. Sök gärna på soundblaster här på forumnet så får du lite svar på dina frågor."

Creative soundblaster PCI

Drivrutin: (vet inte riktigt hur man kollar men jag tror jag lyckades) Creative AudioPCI (ES1371,ES1373)(WDM)

Jag skall söka runt lite...

" Anbefaler M-Audio Audiophile 2496 .. billig og bra"

Är det externt? Passar det till alla system?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju kolla i Cubase vilken drivrutin som är påkopplad. Gå till device manager - vst multitrack och kolla vad som står under Asio driver. Kan se lite olika ut beroende på vilken version av Cubase . (sitter på jobbet så jag ser inte)

Du kan ju testa Asio4all :

http://www.asio4all.com/

Det låter som att du har ett ganska simpelt och gammalt ljudkort

Förmodligen kommer inte ditt gamla soundblasterkort att orka med så mycket utan att det blir en del latency

För att få reda på vilket ljudkort du har så får du gå in på den här datorn - visa systeminformation - enhetshanteraren - osv.

När det gäller ljudkort så råder jag dig verkligen att titta i gamla trådar. Det finn shur många som helst som handla om vilket ljudkort du skall ha 😕

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...ghlite=Ljudkort

Esi Julia är t e x ett billligt och bra alternativ säger en del.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, hur får man reda på vad ens ljudkort heter exakt?

Start -> Kontrollpanelen -> System -> fliken Maskinvara -> Enhetshanteraren

Där kan du se alla komponenter i din dator. Nu förutsatte jag förstås att du kör Windows. Med andra system vet jag inte hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...