Jump to content
Annons

Vad är bäst? Toppar+sub eller fullrange?


Dashboard

Recommended Posts

Vad är egentligen bäst? Att använda ett par större fullrange monitorer eller att använda toppar + en sub? Båda delarna återger ju hela frekvensbilden så att säga? Vad är skillnaden, hur ska man kunna bestämma sig? Om båda delarna går lika bra att mixa med, så vill jag ju ändå välja det som låter bäst.

Val 1: Event TR-5 + Event 8" sub

Val 2: Event 20/20 Bas

Rummet jag sitter i är 13 kvadrat stort.

Jag sitter med skrivbordet Jerker och ska ha monitorerna på hyllorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sorry för att jag kapar tråden.. e det din studio som du har där??

fullrange eller närfälts med subba är helt enkelt smaksak, ifall man väljer att skaffa en subbas o kalibrera denne, gör man om man själv vill och orkar.. skaffar man fullrange direkt, är inte kalibrering man behöver tänka på i första hand!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par 20/20 Bas och testade att köpa till en 8" sub (KRK) till dom men jag fick mycket bättre kontroll utan sub eftersom det är svårt att exakt kalibrera en sub i ett mindre rum som är obehandlat.

Jag skulle köra på ett par fullrangehögtalare iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Storlek har betydelse.

Lågbas kräva stora element och låda.

I ditt fall skulle jag kör med subbas, eftersom du verkar ha platsbrist.

Jag har kört med subbas snart ett år, omöjligt att gå tillbaka till bara närfältare.

Jag kan också säga att jag helt plötsligt hörde nya grejer i låtar som jag lyssnat på förut.

Mycket trevligt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

I ett litet rum är det svårt hur man än vänder kappan...att höra hela registret i rätt avstämd aukustik kräver sina ytor...att få ett par fullrangehögtalare att spela ut sin rätt kan man glömma på så små ytor liksom att kunna åtnjuta en välavstämd subwoofer vilket är lika knepigt eftersom det blir en massa stående vågor och annat flutterskit man får dras med såvida man inte död-dämpar rummet (i en ände åtminstone) kör du med det som vi pratade om istället så har du chans att få en någorlunda vettig lösning under omständigheterna! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...