Jump to content
Annons

Ljudisolering


Leifisten

Recommended Posts

Tjena!

Jag ska försöka ljudisolera ett musikrum. rummet är ca:7-8 kvm. Ändamålet är framförallt att störa omgivningen så lite som möjligt. Rummet använder jag till inspelning av gitarr och sång, så det är ju inte en hel orkester som dönar på, men lite tips på hur jag dämpar hade varit guld! Ska försöka med att hänga upp filtar på väggarna. Finns det andra bra knep?

Tack på förhand!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
börja med å sök på forumet

a

😱

Kollade lite innan jag lade upp denna tråd, men hittade inte så mycke om enklare isolering, utan mer om seriöst studiobygge...kanske kan hitta lite där ändå.får väl söka vidare. Hmmm annars hade det ju inte kostat mycket för dig att bara svara på frågan. 😉

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte till att bygga avlyssningsskyddade lokaler till COmmunicator Nexus (Byggde styrsystem till Jas bla tror jag) och då byggde vi väggar av stålregel innanför den "vanliga väggen. Väggen var helt fristående, och klädd med 2mm stål-gips-stål-gips.

Nu känns kanske stål svindyrt men en vägg innanför väggen bli inte så dyrt, lite reglar, gips och isolering. Mellan nya och gamla väggen skall det fyllas myd isolering så det inte blir ngn klanglåda.

Dubbelgips också, eller kanske ännu hellre tre lager, tungt och bra.

Görs detta mot en yttervägg finns lite anledning till försiktighet, om man flyttar den s.k daggpunkten (där det är nollgradigt vid + inne och - ute) till ett tokigt ställe kan det bli fuktskador...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med betr den fristående väggen, dock tror jag att stålplåten hade en annan funktion. Att avskärma rummet elektriskt, magnetiskt och radiovågmässigt.

Avståndet till den befintliga väggen har oxå betydelse.

De här åtgärderna syftar ändå mest till att skärma av rummet från omgivningen, vill du förbättra dämpningen inom rummet får du ta till lite andra knep.

För det första så ska väggarna helst inte vara parallella, det går lättast att ordna genom att ställa ena gaveln lite snett och göra ena långsidan som en plog. Sedan gäller det att ha ett ytskikt på väggen som inte reflekterar så mycket ljud.

Jag tror du gör enklast i att söka på nätet på ämnena Akustik, hemmabio, etc.

Det finns massor med artiklar och tips som kräver mer utrymme än det här forumet är lämpligt för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också massor av trådar i detta forumet, om både akustikbehandling (förbättring av ljudet i rummet) och ljudisolering (dämpning av ljudet mot omvärlden) - där bl a andreasb är en klippa som bidrar med mycket kunskap! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med betr den fristående väggen, dock tror jag att stålplåten hade en annan funktion. Att avskärma rummet elektriskt, magnetiskt och radiovågmässigt.

Avståndet till den befintliga väggen har oxå betydelse.

De här åtgärderna syftar ändå mest till att skärma av rummet från omgivningen, vill du förbättra dämpningen inom rummet får du ta till lite andra knep.

För det första så ska väggarna helst inte vara parallella, det går lättast att ordna genom att ställa ena gaveln lite snett och göra ena långsidan som en plog. Sedan gäller det att ha ett ytskikt på väggen som inte reflekterar så mycket ljud.

Jag tror du gör enklast i att söka på nätet på ämnena Akustik, hemmabio, etc.

Det finns massor med artiklar och tips som kräver mer utrymme än det här forumet är lämpligt för.

Ja, delvis avskärmning, men den dubbla plåten var enligt konstruktören till för att tillföra MYCKET massa också för energiupptagning. Specialförnster var det också, annar riktar man tyglien bara en laser mot rutan ock mäter vibrationer => mikrofon.

ok, erkänner, off topic 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte till att bygga avlyssningsskyddade lokaler till COmmunicator Nexus (Byggde styrsystem till Jas bla tror jag) och då byggde vi väggar av stålregel innanför den "vanliga väggen. Väggen var helt fristående, och klädd med 2mm stål-gips-stål-gips.

Nu känns kanske stål svindyrt men en vägg innanför väggen bli inte så dyrt, lite reglar, gips och isolering. Mellan nya och gamla väggen skall det fyllas myd isolering så det inte blir ngn klanglåda.

Dubbelgips också, eller kanske ännu hellre tre lager, tungt och bra.

Görs detta mot en yttervägg finns lite anledning till försiktighet, om man flyttar den s.k daggpunkten (där det är nollgradigt vid + inne och - ute) till ett tokigt ställe kan det bli fuktskador...

Tjena!

Fina tips du kommer med! 😳

Ska titta nämare på detta!

Hjärtligt tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med betr den fristående väggen, dock tror jag att stålplåten hade en annan funktion. Att avskärma rummet elektriskt, magnetiskt och radiovågmässigt.

Avståndet till den befintliga väggen har oxå betydelse.

De här åtgärderna syftar ändå mest till att skärma av rummet från omgivningen, vill du förbättra dämpningen inom rummet får du ta till lite andra knep.

För det första så ska väggarna helst inte vara parallella, det går lättast att ordna genom att ställa ena gaveln lite snett och göra ena långsidan som en plog. Sedan gäller det att ha ett ytskikt på väggen som inte reflekterar så mycket ljud.

Jag tror du gör enklast i att söka på nätet på ämnena Akustik, hemmabio, etc.

Det finns massor med artiklar och tips som kräver mer utrymme än det här forumet är lämpligt för.

Tjena du!

Jag ska kolla upp det du just skrev till mig. Märker att jag har mycket att lära mig vad gäller det här ämnet...Är mycket tacksam för ditt inlägg!

Ha de nice!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena alla som har svarat!

Vill tacka er för svaren! Tror att jag har fått ut det jag kan på den här frågan här...ska följa erat råd och söka vidare på forumet å nätet.

MVH/Leif :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...