Jump to content
Annons

Ardour förlorar sin huvudsponsor!


EricS

Recommended Posts

Ardour har förlorat sin huvudsponsor SSL (Solid State Logic) som hittills gjort det möjligt för Paul Davis att jobba heltid med att utveckla Ardour.

SSL ska förstås ha all credit i världen för att de sponsrat överhuvudtaget. Men nu hoppar de tydligen av som sponsor och försätter Paul Davis i en konstig sits.

Samtidigt som Ardour 2.0 närmar sig med stormsteg, (första release candidate är snart här) så kan inte Paul Davis längre jobba för fullt med Ardour nu. Detta innebär antagligen att 2.0 kommer skjutas på framtiden....Eller om Du hjälper till att skänka en slant till "Ardour foundation"! (köpa en tröja eller donera direkt)

De behöver få in $8000 innan 28:e februari!

Har själv just donerat en hundring 😄 (inte mycket, jag vet...men vad gör man som student?)

Mer info på http://www.ardour.org

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, jag är lite delad till det hela. Även om jag tycker det är bra med kompetenta inspelningsprogram i opensource-världen så tycker jag inte om Ardour. Tycker faktiskt direkt illa om det.

Tror mina pengar skulle göra mer nytta på annat håll faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från hemsidan:

Ardour is looking for new project sponsors after our major contributor, Solid State Logic informed us that a conflict of interest prevents them from continuing the financial support they gave to Ardour during 2006.

Man kan undra var denna osagda intressekonflikt ligger i för SSL:s del. NAMM är i antågande, kanske får vi svar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag student med sjukt dålig ekonomi just nu, men så fort jag får jobb ska jag börja betala in pengar till projektet. Ardour är det bästa program jag jobbat med (för mina syften) och det ska stöttas! Jag hänger ju inte i Open Source-världen för att få gratisgrejer utan för att det är ett trevligt sätt att distribuera mjukvara. Och tack vara projekt som Ardour har jag kunnat spela in "skarpt" i Linux drygt ett halvår nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag är lite delad till det hela. Även om jag tycker det är bra med kompetenta inspelningsprogram i opensource-världen så tycker jag inte om Ardour. Tycker faktiskt direkt illa om det.

Tror mina pengar skulle göra mer nytta på annat håll faktiskt.

Inte för att starta en diskussion om vem som tycker rätt, men det skulle vara intressant att höra lite om varför du tycker direkt illa om Ardour.

Eftersom Ardour utvecklas helt öppet så är det väldigt intressant att höra vad folk vill ändra på så att vi (alla) kan göra Ardour bättre.

Redigerat av EricS
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att starta en diskussion om vem som tycker rätt, men det skulle vara intressant att höra lite om varför du tycker direkt illa om Ardour.

Eftersom Ardour utvecklas helt öppet så är det väldigt intressant att höra vad folk vill ändra på så att vi (alla) kan göra Ardour bättre.

Nej, det har verkligen inte med rätt eller fel att göra. Bara olika tycke och smak. Ardour är som sagt ett mycket kompetent program. Och gillar man pro tools, logic, samplitude etc. så är det ett tänktvärt alternativ, men jag har personligen aldrig varit nöjd med den sortens applikationer, till största delen pga gränssnittet som jag oftast tycker kommer ivägen.

Men det är en smaksak som sagt, vi har alla olika sätt att jobba.

Har inte tid att skriva ner allt jag skulle vilja ändra tyvärr, och det skulle förmodligen innebära en omskrivning från grunden. Jag har ett koncept för hur jag skulle vilja att en sequencer funkade, och jag började utveckla det för några år sedan, men lade ner det projektet pga att jag ville lägga tiden på annat. Jag nöjer mig med Tracktion.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Ardour är inte perfekt, men det är nog den linuxdaw som passar mig bäst. Jag hoppas verkligen de hittar en sponsor, jag minns sist utvecklingen stannade upp, jag tror det berodde på att projektledaren fick barn eller nåt och inte hade tid/råd/möjlighet att fortsätta. Jag övergav linux för musik då och nu har jag precis plockat upp det igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Whee! Redan uppe i $992!

På bara en dag 😄

@rainydays: Förstår precis vad du menar. Det finns mycket övrigt inom usability och workflow att önska.

Till min stora förtjusning dock så har GUI:t rensats upp en del sen flytten till GTK2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog mera ett förhållningssätt för de initierade än ett tankesätt för gemene mans uppfattning om Open Source i dagsläget.

Om vi kan ändra beteendet och framförallt uppfattningen om ägandeskapet av mjukvara, då kan vi komma längre.

Väldigt få ifrågasätter detta idag. Väldigt få inser vinsten av det.

Oden Eriksson, Mandriva

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...