Jump to content
Annons

Inspelning av C.O.D


Mutz

Recommended Posts

Tänkte göra en liten Elof och Sounden ripp, att göra en lite följetång av inspelning av mitt band C.O.D promo på 2 låtar. Hoppas det är ok för Elof och Sounden och att någon tycker det är lite rolig läsning.

Tanken är att ni kan komma med synpunkter, ris som ros. Vad är bra, vad är mindre bra?

Det som är färdig inspelat är trummorna. Allt görs i våran replokal som är ett gammalt skyddsrum helt i betong och dämpat efter bästa möjliga förmåga.

Lite fakt.

Trummorna är ett Tama superstar med dubblakaggar.

Virveln är mickad med 2st Sm 57or långt ut mot sargen för att få ett metaliskt och hårt sound.

Pukor mickade med 57or men triggas med DFH samplingar med hjälp av APtrigga pga. att Eriks skin på pukorna är helt slut och han hade icke råd att köpa nya.

Kaggarna är triggade i efterhand med APtrigga och DFH samplingar. För att kunna få ett riktigt fett och klickigt metal sound.

OH är 2 st Line audio CM3

Ljud ex:

Trummor orörda

Trummor mixade

Har eq lite och även lagt på en kompressor på virveln.

Vi har även börjat att lägga lite gitarrer. Lite info ang. det.

Stärkaren är en Marshall TPL 2000 som är mickad med en sm57. Gitarren en LTD Eclipse (ec-1000) med aktiva EMG mickar stämd i drop C. Har hållit tillbaka på bas och gain för att i slutändan få ett "renare" ljud.

Trummor och gitarr

Skurit lite bas på gitarrerna annars orörda.

Kom med frågor, tips och synpunkter!

Mvh Mats / Senseless Recordings

-------- Mer klipp i slutet på denna sidan --------

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Hur många separata kanaler alltså sammanlagt? Gillade tyvärr omixade bättre, men utan nånting annat inblandat är det ju helt omöjligt att veta vad som blir bra. Gillar tom-tomena också. Triggade eller mickade?

Tycker virveln nog är ganska hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dumt att vara efterklok kanske, men till den musiken de verkar lira (alltså rätt melodiskt!) tycker jag en mörkare stämd virvel skulle passa bättre. Det verkar ju inte vara frågan om några avancerade virvelfills, du skulle inte kunna byta ut ljudet mot ett fetare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Vad roligt att folk tar efter

Gitarrerna var lite fräna tycker jag (positivt alltså), inte nåt superköttigt ljud, men ganska coolt

Som någon annan sa så tycker jag du mixade bort dig i trummorna lite, det lät bättre rent.

Sen så har det hänt nåt med virveln i den mixade versionen, den är förskjuten i tid så man hör tillslaget i OH en gnutta tidigare, kolla om du har latencykompensationen på... 😉

Ska bli kul att följa 🙂

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer dagsläget på trummor och mix så kan vi ta det här ifrån då det har hänt lite.

Tycker själv att det har dragit sig åt rätt håll, men vad tycker ni? Vad är bra vad är dåligt. Ös ut er synpunkter!!

Bara trummor

Rubbet

En variant med trummorna ensamma och en med rubbet. Allt utan sången som är en slask sång är färdig inspelat.

Så ut med vad ni tycker ge mig tipps och hjälp!

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att folk tar efter

Gitarrerna var lite fräna tycker jag (positivt alltså), inte nåt superköttigt ljud, men ganska coolt

Som någon annan sa så tycker jag du mixade bort dig i trummorna lite, det lät bättre rent.

Sen så har det hänt nåt med virveln i den mixade versionen, den är förskjuten i tid så man hör tillslaget i OH en gnutta tidigare, kolla om du har latencykompensationen på... 😆

Ska bli kul att följa 🙂

Ja jag tyckter det är riktigt skoj den tråden ni gjorde. Tänkte att jag nog kan lära mig massor om jag ripper eran idé 🙂 Sedan får man följa en glad ammatör i hans arbete 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer dagsläget på trummor och mix så kan vi ta det här ifrån då det har hänt lite.

Tycker själv att det har dragit sig åt rätt håll, men vad tycker ni? Vad är bra vad är dåligt. Ös ut er synpunkter!!

Bara trummor

Rubbet

En variant med trummorna ensamma och en med rubbet. Allt utan sången som är en slask sång är färdig inspelat.

Så ut med vad ni tycker ge mig tipps och hjälp!

Dessa trummora lät mycket bättre. Den är den ena crashen, den som han kompar på nästan i början som låter sjukt skrälligt och jobbigt. Men förmobligen är det inte så mycket du kan göra till det i mixen. Antar att det är crashen som låter så. Men annars låter det mycket bättre här :rolleyes: Ursäkta mitt mycket tradiga och okonstruktiva inlägg innan 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer dagsläget på trummor och mix så kan vi ta det här ifrån då det har hänt lite.

Tycker själv att det har dragit sig åt rätt håll, men vad tycker ni? Vad är bra vad är dåligt. Ös ut er synpunkter!!

Bara trummor

Rubbet

En variant med trummorna ensamma och en med rubbet. Allt utan sången som är en slask sång är färdig inspelat.

Så ut med vad ni tycker ge mig tipps och hjälp!

Dessa trummora lät mycket bättre. Den är den ena crashen, den som han kompar på nästan i början som låter sjukt skrälligt och jobbigt. Men förmobligen är det inte så mycket du kan göra till det i mixen. Antar att det är crashen som låter så. Men annars låter det mycket bättre här 😉 Ursäkta mitt mycket tradiga och okonstruktiva inlägg innan 😆

Bara lugnt!! Roligt att du tycker det låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...