Jump to content
Annons

Förslag på pluggar till Logic Express


Njerv

Recommended Posts

Jag har tänkte flytta över från PC (Cubase) till Mac. Efter hårdvaruinköpen finns inte nog med pengar till Logic Pro, så det får landa på Logic Express. Nu skulle jag vara väldigt tacksam om ni hade lite tips på pluggar till programet, här en lista på lite saker jag brukar köra, så det är pluggar i den stilen jag söker. Har inte köpt Express ännu, så vet inte vilka pluggar som ingår, någon som har koll på det?

- Något avsamplat/uppmätt (minns inte termen) reverb, i stil med wizoverb eller spacedesigner.

- Någon kompressor med lite analog touch, som Magneto i Cubase

- EZdrummer / DKFH superior, på intel mac (finns det än?)

- Någon mjukvaru amp, typ Guitar Rig, finns bättre alternativ?

- Någon bra EQ med inbyggd grafisk analyzer

- Limiter / mastringsverktyg

- Delay (vilket som typ, borde väl ingå ngt?)

- Övriga mod-effekter, kanske finns ngt paket, typ cameltone eller vad det hette.

Tacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ang reverb tänker du nog på konvolverande reverb.. 😄 man laddar in impulser av rum och får på så vis rumsklangen därifrån emulerad/uträknad.. e inte realverb de!?

jag skulle rekommendera att du skaffar UAD-kort.. finns även som pci-express.

om du inte tänkte skaffa iMac... då blir det svårt o få de o passa.. 😆

ez-drummer finns väl för iMac!? http://www.toontrack.com/ezdrummer.asp

guitarrig och ampeg svx är ju gött.. annars en hårdvarupedal, ex vox tonelab, boss gt8, pod 2 o xt

DSP-kort som sagt ang eq, där finns mycket att hämta!!!! liquidmix, tc powercore finns som firewire interface.. waves APA, kostar en slant, men de e det värt, för alla wavesgrejjer låter pissebra!!

tänk på dspkort..det är asbra!!! slipper du använda datorns processor för att använda pluggar..

edit: upptäckte att du skrivit logic express.. jag tycker de grejjer som följer med logic låter bra som fan!! sätt dig in i programmet och lär dig alla pluggar där först. de är underskattade!!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

"DSP-kort som sagt ang eq"

Har hört om Liquidmix tidigare, EQ och kompressor är vad det handlar om, right?

"ez-drummer finns väl för iMac!?"

Vet inte om de anpassat för mac med intel processor än.

"upptäckte att du skrivit logic express.. jag tycker de grejjer som följer med logic låter bra som fan!!"

Har bara testat Logic Pro tidigare, och där fanns det ju en hel del godis, men vet inte hur det är i express.

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en titt/lyss här http://www.apple.com/logicexpress/quicktour/index.html

ett bra råd är just som skrivs ovan; vänta tills du har programmet och testat det som finns. sen vet du vad du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

"DSP-kort som sagt ang eq"

Har hört om Liquidmix tidigare, EQ och kompressor är vad det handlar om, right?

"ez-drummer finns väl för iMac!?"

Vet inte om de anpassat för mac med intel processor än.

"upptäckte att du skrivit logic express.. jag tycker de grejjer som följer med logic låter bra som fan!!"

Har bara testat Logic Pro tidigare, och där fanns det ju en hel del godis, men vet inte hur det är i express.

liquidmix har ju eq limiters kompressorer etc. vet inte exakt.. men uad-korten har ju så man kan köra reverb, kanalstrippar, limiters, kompressorer filter/eq osv osv..

kolla länken jag skickade med!! står binary, om jag inte minns fel funakr de både på g5 o intelprocessorerna...!!!!

testa logic innan du köper nya prylar.. det finns mkt smått o gott som man bör lära sig först i logic.. jag tycker personligen att det kickar cubase inbyggda dynamikprocessorer och tonkontroler i hästlängder, gällande användarvänlighet och så..!!

Link to comment
Dela på andra sajter

- Något avsamplat/uppmätt (minns inte termen) reverb, i stil med wizoverb eller spacedesigner.

Det är värt att köpa Pro så du får Spacedesigner.

Andra alternativ är Waves IR1 , Altiverb

- Någon kompressor med lite analog touch, som Magneto i Cubase

Vintage Warmer , Blue Tubes , UAD kort

- EZdrummer / DKFH superior, på intel mac (finns det än?)

Den är nog redan kodad för Intel Mac

- Någon mjukvaru amp, typ Guitar Rig, finns bättre alternativ?

Amplitube 2 , Guitar Rig 2

- Någon bra EQ med inbyggd grafisk analyzer

MH Channelstrip , Sonalksis

- Limiter / mastringsverktyg

Ozone , T-racks , Waves L2/L3. Dom medföljade fungerar visserligen hyffsat oxå.

- Delay (vilket som typ, borde väl ingå ngt?)

PSP 84 , Fast dom medföljande är bra speciellt Tape Delay

- Övriga mod-effekter, kanske finns ngt paket, typ cameltone eller vad det hette.

Finns en uppsjö så det är mer upp till dig vad du är ute efter.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Javisst ska jag utforska Logic Express utan och innan när jag har köpt det, men ett av mina syften med tråden var ocskå att få reda på om jag klarar mig med det (+ en och annan extraplugg) eller borde ge mig på Pro direkt. Det vet jag fortfarande inte faktiskt, men jag kan väl mellanlanda på Express 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det kommer kosta betydligt mer än logic pro om du ska köpa allt det du har på din lista till logic express, dessutom sitter du kvar med dem strypta funktionerna i LE, men med massa bra pluggar. Visst, det finns ingen kompressor som låter analogt i logic pro heller, men det finns förstärkarsimulering, bra reverb, EQn har analys, du har ADlimiter som du kan mastra enkelt med. Det enda du skulle behöva köpa till är då vintage warmer, som man även med fördel kan använda som masterlimiter.

Trummorna är en annan femma, i logic pro kan du göra dina egna upplägg av mjukvaruinstrument och samplingar och det finns en hel del gratis där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda av det du listar som egentligen saknas i Pro är väl ordentligt kompetenta trumsamplingar... resten finns i olika former.

I Express är det värre. Delay och limiter och förenklad gitarrförstärkare finns, men resten saknas. Om du ska köpa både Express och alla dessa extra pluggar så tror jag att du landar över vad du får betala för Pro-versionen. Betänk även att du får 50% rabatt på Logic Pro om du kan köpa med studentrabatt (landar då alltså på ca fem papp)...

EDIT: Pah. Elof hann först. 😎

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Får verkligen sjukt olika svar beroende på vem jag frågar, i frågan huruvida Logic Express kan "do the trick". Har snackat med ett par stycken som införskaffat Pro men kommit fram till att express hade räckt fink, finns det någon här som gått motsatta vägen, införskaffat Express, men kommit fram till att det inte alls var nog för hans/hennes behov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får verkligen sjukt olika svar beroende på vem jag frågar, i frågan huruvida Logic Express kan "do the trick". Har snackat med ett par stycken som införskaffat Pro men kommit fram till att express hade räckt fink, finns det någon här som gått motsatta vägen, införskaffat Express, men kommit fram till att det inte alls var nog för hans/hennes behov?

Jag började med Express men uppdaterade senare till Pro och det har jag aldrig ångrat.

Köper du Logic Pro+Vintage Warmer och Addictive Drums så har du allt du behöver för högklassiga produktioner.

Det ryktas att Logic Pro 8 ska visas på Namm i dagarna så vänta ett par dagar innan du öppnar plånboken 😱 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hoppat upp till Logic pro från express och är helnöjd. Däremot tycker jag att bägge varianter är ett bra köp. Allt beroende på din ekonomi. För mig var det begränsningen till 12 fysiska kanaler I/O som fick mig att gå upp till pro. I Logic pro får man ganska mycket med på köpet som nämnts tidigare. Dessutom får du WaveBurner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Express nu och blir ofta frustrerad när jag ska sitta och jobba.

Det värsta är att man inte får med Spacedesigner.

Sidechain-funktionen saknar jag också.

Guitaramp i express funkar väl rätt okej dock.

Åh!

Extended region parameters!

Jäkla tur att jag har EZdrummer, annars skulle det inte finnas något sväng alls:P

(jag spelar in på tangentbordet)

Auxarna också, det är hemskt jobbigt om man vill köra fler än en plugg i Multi-läge.

Jag saknar även en fullt stridsduglig EXS24.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Altiverb är ju bra... sonalksis eq och kompressor

Logic pro har ju spacedesigner och det är ju svinbra reverb. Om du tänkt att uppgradera dig så behöver du inget annat reverb tycker jag.

däremot förljer det ju inte med några bättre kompressorer och eq i pro versionen heller.

Syntharna i logic pro är bra också... så om du tänker köpa lite synthar och ett reverb så tjänar du nog på att uppgradera.

Det jag saknar mest är riktigt bra eq, kompressor, limiter och en bra gitarrförstärkar simulator i proversionen.

Liquid mix är bra, fast jag tycker oxfordpluggarna, tror dom finns till intelmackarna nu, är dom bästa pluggarna jag har jobbat med. Men dom är inte billiga. dock värda sina pengar

UAD är grymma... speciellt på sång. Fast ett kopmilment till 1176 och la2a behövs som kompressor.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...