Jump to content
Annons

Ny lugn akustisk låt


Recommended Posts

LÅTNAMN: The child

ARTIST/GRUPP: Leif

GENRE: Lugn akustisk

LÅTLÄNGD: 4:12 min

KOMPOSITÖR: Leif

PRODUCENT: Leif

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006-2007

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,80 mb

STATUS: skiss

Har gjort ett par ändringar sen sist!

Vet att denna låten har en hel del brister vad gäller sången + att det finns en del andra missar här å där, men jag vill gärna veta hur den kan utvecklas till det bättre. har ännu inte lagt slutreffrängen, men det kommer inom kort. ska även förbättra sången framöver. Blev bara lite ivrig på att få synpunkter å råd på den här.

Tack på förhand!

MVH/Leif

The_child.mp3

Redigerat av Leifisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja! Du har bra sång, men det andra stycket (00.55 va?) kändes inte rätt, bättre med naturlig o varm känsla. Sedan skulle den andra stämman på 02.18 skulle kunna sänkas alt. flyttas bak i ljudbilden.

Gitarren är skön, skulle dock sitta bättre med mer klang.

Well, har nyss vaknat, så det där är den feedbacken du kan få av mig just nu

🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Du har bra sång, men det andra stycket (00.55 va?) kändes inte rätt, bättre med naturlig o varm känsla. Sedan skulle den andra stämman på 02.18 skulle kunna sänkas alt. flyttas bak i ljudbilden.

Gitarren är skön, skulle dock sitta bättre med mer klang.

Well, har nyss vaknat, så det där är den feedbacken du kan få av mig just nu

🙂

Lycka till!

Tack! :-)

Ska kolla upp det med sången där...tänkte att jag skulle göra lite ändringar ändå. nu fick jag lite svar på var. tack! Har också tänkt på det där med gitarren...den känns lite dåv...ska jag sänka basen, alt plocka fram mer diskant?

Tack för de goda råden! Det kändes gött! ska se över den inom kort!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt gitarrspel, bra låt.

Tycker inte att det är något fel på sången överhuvudtaget. Däremot så är gitarren lite dov och som skrevs tidigare lite klanglös. Vet inte om jag inbillar mig men det känns som att hela mixen "lutar" lite till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt gitarrspel, bra låt.

Tycker inte att det är något fel på sången överhuvudtaget. Däremot så är gitarren lite dov och som skrevs tidigare lite klanglös. Vet inte om jag inbillar mig men det känns som att hela mixen "lutar" lite till vänster.

Tackar tackar! 😎

Ja, gitarren saknar allt klang...har du några goda råd för att framhäva detta? ja, det kan hända att det luta lite...försökta justera detta innan jag la upp låten, men det kan hända att jag får gå på det lite till. gitarrerna ligger med olika effekter, som hörs olika mycke, så jag va tvungen att sänka den vänstra å framhäva den högra. ska kolla upp detta!

Tack för fina råd! Det va guld! 🙂

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag normalt inte lyssnar på denna typ av musik ska du inte ta

mig på för stort allvar. Men jag tyckte den lät välgjord och slapp men försök

förbättra det engelska uttalet lite i refrängen, hade svårt å höra vad du sjöng där.

Och kanske dra ner liiite på de andra stämmorna i refrängen. Bara vad ja tyckte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter precis som sångaren i Evergrey 🙂 Om än lite mindre förwhiskad.

Sicken grej! där ser man...har aldrig reflekterat över det...frågan är om det är bra eller dåligt isåfall? Tolkar det dock som ett plus från din sida(med tanke på den glada gubben). 🙂

Tack för synpunkten!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag normalt inte lyssnar på denna typ av musik ska du inte ta

mig på för stort allvar. Men jag tyckte den lät välgjord och slapp men försök

förbättra det engelska uttalet lite i refrängen, hade svårt å höra vad du sjöng där.

Och kanske dra ner liiite på de andra stämmorna i refrängen. Bara vad ja tyckte.

Ok, dina åsikter är lika välkomna ändå. är bara tacksam! :-)

Du har förmodligen rätt i det du säger...det går lite fort där. ska se om jag kan sätta det tydligare. även verserna kan tappa lite känns det som. stämmorna kommer att sänkas också sen. kommer att jobba vidare på detta.

Tack! Dina åsikter var dunder!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar nog inte detta Segovia köret eller vad man ska kalla det för, även om det är bra spelat. Stark röst helt klart. Ett hårdrockband som gör en ballad låter det nog som.

Sen går det lite för länge i slutet med gitarrerna.

Lite konstig dubbning av sången vid ca 1:00, andra stämman vid 2:20 ok i mina öron, fast kanske lite för mycket reverb.

Jag tycker dock inte melodin är nåt speciellt. Känns rätt så anonym.

Men bra röst för tusan 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar nog inte detta Segovia köret eller vad man ska kalla det för, även om det är bra spelat. Stark röst helt klart. Ett hårdrockband som gör en ballad låter det nog som.

Sen går det lite för länge i slutet med gitarrerna.

Lite konstig dubbning av sången vid ca 1:00, andra stämman vid 2:20 ok i mina öron, fast kanske lite för mycket reverb.

Jag tycker dock inte melodin är nåt speciellt. Känns rätt så anonym.

Men bra röst för tusan 😎

Jo, den kan gå en aning segt. viserligen så e den konstruerad på det viset, men jag funderar på om jag ska fylla ut den med lite mer sång sen...kanske kan påverka känslan av ett högre tempo. tycker själv när jag lyssnar på den att jag sitter å väntar på något...vet inte riktigt vad...(på att den ska ta slut kanske hehe) det behövs nog nåt mer iaf. kanske blir det sista partiet mindre segt när jag lagt sång där...ska se över det du just nämnde. Är tacksam för dina åsikter! lägger upp en mer finslipad version inom kort, som jag hade varit glad om du lade mer åsikter på!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar nog inte detta Segovia köret eller vad man ska kalla det för, även om det är bra spelat. Stark röst helt klart. Ett hårdrockband som gör en ballad låter det nog som.

Sen går det lite för länge i slutet med gitarrerna.

Lite konstig dubbning av sången vid ca 1:00, andra stämman vid 2:20 ok i mina öron, fast kanske lite för mycket reverb.

Jag tycker dock inte melodin är nåt speciellt. Känns rätt så anonym.

Men bra röst för tusan 😎

Jo, den kan gå en aning segt. viserligen så e den konstruerad på det viset, men jag funderar på om jag ska fylla ut den med lite mer sång sen...kanske kan påverka känslan av ett högre tempo. tycker själv när jag lyssnar på den att jag sitter å väntar på något...vet inte riktigt vad...(på att den ska ta slut kanske hehe) det behövs nog nåt mer iaf. kanske blir det sista partiet mindre segt när jag lagt sång där...ska se över det du just nämnde. Är tacksam för dina åsikter! lägger upp en mer finslipad version inom kort, som jag hade varit glad om du lade mer åsikter på!

MVH/Leif

Var detta svar på mitt inlägg? Jaha nu menar kanske slutet?

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar nog inte detta Segovia köret eller vad man ska kalla det för, även om det är bra spelat. Stark röst helt klart. Ett hårdrockband som gör en ballad låter det nog som.

Sen går det lite för länge i slutet med gitarrerna.

Lite konstig dubbning av sången vid ca 1:00, andra stämman vid 2:20 ok i mina öron, fast kanske lite för mycket reverb.

Jag tycker dock inte melodin är nåt speciellt. Känns rätt så anonym.

Men bra röst för tusan 😉

Jo, den kan gå en aning segt. viserligen så e den konstruerad på det viset, men jag funderar på om jag ska fylla ut den med lite mer sång sen...kanske kan påverka känslan av ett högre tempo. tycker själv när jag lyssnar på den att jag sitter å väntar på något...vet inte riktigt vad...(på att den ska ta slut kanske hehe) det behövs nog nåt mer iaf. kanske blir det sista partiet mindre segt när jag lagt sång där...ska se över det du just nämnde. Är tacksam för dina åsikter! lägger upp en mer finslipad version inom kort, som jag hade varit glad om du lade mer åsikter på!

MVH/Leif

Var detta svar på mitt inlägg?

Haha jajjemensan! 😎

...men du får ju gärna rätta till något som du inte håller med om!

Ha de nice!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena alla!

Nu har jag gjort följande ändringar:

Har försökt framhäva klangen i gitarrerna.

Försökt balansera höger och vänster gitarr.

Sänkt stämsången på reffrängerna.

Tyck gärna till!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter bra! Härligt upplägg av låten med alla gitarrslingorna och så har man ingen aning om när sången kommer in och hur länge. Rätt spännande men framför allt vackert. Tycker du sjunger jättebra. Har inget att klaga på förutom att vä kanal dör bort lite på slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan! Det värmde! :-)

Ja, det skiter sig där på slutet. hehe det håller hela vägen å så blir det på det viset. tuff skit, men om jag ska vara ärlig så har jag varit lat där. orkade inte göra en ny tagning då. ska göra det vid ett senare tillfälle.

Tack för att du tog dig tid att lyssna!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är jättebra, både komposition, sång och arrmässigt.

Dock, om man tänker lite längre, en skiva med fler låtar i den här andan går nog bort.

Det är nog som någon skrev, ett avbräck i en betydligt tuffare hårdrocksrepertoar, eller nåt.

Låten är skitbra som den är, inte ett till instrument behövs, men det blir ändå som ett mellanspel:

-Vad kommer sen?

Lyssnade en del på Noen Rose när det begav sig, dom hade några fina ballader, men dom var få i förhållande till de tyngre låtarna.

Edit: Neon Rose, förståss

Redigerat av McGreen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är jättebra, både komposition, sång och arrmässigt.

Dock, om man tänker lite längre, en skiva med fler låtar i den här andan går nog bort.

Det är nog som någon skrev, ett avbräck i en betydligt tuffare hårdrocksrepertoar, eller nåt.

Låten är skitbra som den är, inte ett till instrument behövs, men det blir ändå som ett mellanspel:

-Vad kommer sen?

Lyssnade en del på Noen Rose när det begav sig, dom hade några fina ballader, men dom var få i förhållande till de tyngre låtarna.

Tackar tackar! gött å höra! :-)

Jo, det e sant som du säger. hade det varit en skiva med bara såna här låter, så hade nog den här försvunnit bort en hel del. Kommer att försöka förstärka mellanspelat innan sista reffrängen. känns för min del som att jag inte märker när det kommer riktigt...vill att den som lyssnar ska haja till lite där. samt försöka lägga en ordentligt skön sång på sista reffrängen. Tror inte att jag har hört Noen Rose förut, men jag ska deffinitivt kolla upp dem!

Tack för responsen!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kommenterar något så lyssnar jag i första hand på känsla, färgklang och styrka i röst, plus låtämne och hur utvecklingsmöjligheterna ser ut...och du har ju allt..så himla bra röst och jättebra låtmaterial!

Lycka till..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Valdez! det värmer så attans gött! :-)

Ska se hur jag kan styra upp resten på den här låten. Det krävs lite finjusteringar här å där, men det ska nog gå i land sen. Kommer att lägga upp nya versioner allt eftersom. Tack för att du tog dig tid!

MVH/Leif

Redigerat av Leifisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...