Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag stÄr i valet och kvalet att skaffa en liten förstÀrkare för att spela lite hemma pÄ kammaren. Utrymme och budget Àr begrÀnsade.

Jag har tittat pÄ Peavey Rage och Roland Minicube, men Vox AD5 Àr lockande liten och innehÄller fler effekter "pÄ köpet" Àn de andra.

Kommer jag att bli besviken med en AD5:a? Andra förslag i storleksklassen?

Annons
Postat

Provade en miniförstÀrkare pÄ Musikcenter hÀr i BorlÀnge. Tror det var en Roland Minicub. Blev faktiskt vÀldigt överaskad hur bra den lÀt.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har en liten Fender som trots sin litenhet Ă€r pĂ„ 70Watt. De flesta i den storleken brukar ligga pĂ„ ca 15-20W. Är nöjd med den men den har bara 1 "input" och inga andra anslutningsmöjligheter överhuvudtaget (för effekter/output etc).

Tycker att Vox Àr ett kanonmÀrke och skulle sjÀlv köpa Vox om jag var i behov av förstÀrkare. Den till en Gibson, Gretsch eller Hagström Àr kalas.

Jag har spelat pĂ„ en del olika Roland Cube-modeller. Ljudet Ă€r otroligt rent. Ett gediget mĂ€rke det ocksĂ„, men personligen tycker jag de passar frĂ€mst för Keyboards. Även om de har sĂ€rskilda dedikerade keyboardförstĂ€rkare ocksĂ„.

Randall Àr ett bra mÀrke som man kan testa om man hittar det nÄnstans! Och en Marshall Àr ju alltid en Marshall...

Det viktigaste Àr dock att det Àr rör - om man Àr rörfreak!

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Postat

Det blev en rosa(!) Vox AD5.

Fördelar: Den Àr pytteliten 10"x10", simulerar 11 olika förstÀrkartyper och 11 olika effekter sÄ man slipper pedaler osv.

Nackdel: Man kan inte fÄ byxorna att fladdra med 5W och en 6,5" högtalare, men Ä andra sidan var jag inte ute efter det. Those days are over.

Hur som helst Àr det roligt att botanisera bland alla ljudkombinationer som det hade krÀvts ett helt gÀng externa effekter för att Ästadkomma med en annan förstÀrkare i samma klass. Att effekterna Àr "pÄ lÄtsas" stör inte sÄ mycket. Priset borde kunna vara Ànnu lÀgre. I USA kostar den 700 kr och i England 1000 kr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.