Jump to content
Annons

Fel på min förstärkare lr gitarr?


tightflesk

Recommended Posts

Hej!

Asså nånting med min gitarr/förstärkare krånglar asså min förstärkare är en marshall valvestate 8080 bara en 2år gammal men ibland(inte så ofta) så sänks ljud i en 10sec sen höjs det till det jag hade men beror det på? det kan vara min gitarr med för den e ganska gammal och nött fast det började hända bara nåra dar efter jag skaffat förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara rören i förstärkaren, skulle du ha haft el-fel i gitarren så borde du ha mera brus och knaster och glapp och sådant.

Men för att vara hundra procent säker, byt gitarkabel, låna en annan gitarr och testa i en annan förstärkare. Det är en ganska bra felsökning som eliminerar dom flesta frågetecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en valvestate är det med största säkerheten slutrören eller om det är slutröret! Det kan vara någon konding annars.

Händer detta bara när du spelar distat tro eller överhuvudtaget?

Men prova först med att spela med en annan gitarr och sen med en annan kabel.

Precis som föregående talare skrev.

Sen hoppas jag inte du har några pedaler inkopplade?

Lösning: Prova med att knacka och vrida lite på röret. Men inte när stärkaren är på. För då blir det varmt!

Det är inte farligt att göra men om du ändå känner dig osäker så ska du se till att någon som kan det kollar. Se bara till att du inte pillar någonstans i stärkaren för då kan du få en liten kick!

Annars måste man byta rör lite då och då i stärkare. Så är det bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööh, har valvestate rör i slutsteget???  😮

eller är det i försteget?

Det låter rimligare.

Som sagt, det kan vara rören som är kassa, så det är väl värt att kolla upp. Kan även vara någon trasig pott, eller många pottar i sjaskigt skick. Kostar väl förvisso omkring 500 spänn att göra en genomgång, även om det inte är något fel.

Jag vet inte hur en valvestate ser ut innuti, men något säger mig att den inte är så meckvänlig. Om det är möjligt kan du (trådskaparen) testa att försiktigt slå lite på förstegsrören (röret? 😆) och se om det är mikrofoniskt. Om det är det kommer det låta när du knackar på röret. Om det är mikrofoniskt bör du byta ut det, men även om det inte är det kan det vara röret som är problemet.

Jag är ganska kass på sånt här, jag hade nog sett till att få stärkare servad.

Det lär i alla fall inte vara gitarren, hehe. Om den nu inte har rostat invändigt, d.v.s. För säkerhets skull kan ju ju kolla att det inte är glapp i outputjacket eller nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nån gammal marshallcombo som hade samma problem.

På min var det effekt-loopen där brytjacket krånglade. Jag satte helt enkelt en kort kabel mellan send och receive så var problemet löst. Om du har en effektloop så är det värt o kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...