Jump to content
Annons

Joel Andersson - Tystnad


Ekua

Recommended Posts

  • LÅTNAMN: Tystnad
  • ARTIST/GRUPP: Joel Andersson
  • GENRE: Akustiskt/visa
  • LÅTLÄNGD: 2:24
  • KOMPOSITÖR: Joel Andersson
  • INSPELNINGSÅR: 2007
  • FORMAT: Mp3
  • STORLEK: 2,20 MB
  • STATUS: Skiss/halvfärdig

Ett första försök till en färdig låt. Även mitt första försök att sjunga 😕

Skulle villa ha feedback på själva musiken, sången osv. Mixa och sånt har jag inte lärt mig ännu så det är som det är, har försökt att få nivåerna någelunda rätt i alla fall. Är mest intresserad av feedback på själva låtideén i sig.

Uppdaterar med lite mer info

Har använt följande utrustning:

Akustisk gitarr: Tanglewood tw15

Mick för sång och akustisk gitarr: AKG c1000III (tror jag den heter)

El-gura: Telecaster 52 reissue genom guitarrig 2

Joel___Tystnad.mp3

Redigerat av Ekua
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tsmalmbe: Det låter ju bra, då är jag inte helt ute och cycklar med andra ord.

Hamonica mike: Kul att du gilla den, när man håller på lite för länge med en låt är det väldigt svårt att veta om det är bra eller helt fel. Jag tar dina ord som om jag har lyckats någeluda i alla fall. Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin melodi och text.

Aningens livlöst sjunget, iofs låter du ju ledsen och det stämmer med karaktären i låten men lite mer artikulation kanske så blir det mindre entonigt.

Tycker ju inte du skall tona ut den!

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

stajo: Tack, jo jag måste helt klart jobba med rösten och sången. Men som sagt är väldigt grön på att "sjunga" men det är väl som med allt. Bara att träna, träna och träna. sen gäller det väl att våga ta ut svängarna också. Ska försöka mig på det. Tack för kritik!

Joelstromgren: Ja kanske det, får testa lite att höja upp den imorgon.

Som sagt får nog jobba en del på sången! Kul att du tyckte det va "Schyssta harmonier och melodi" tack tack. Och visst äre ett kul förnamn? man har inte alls blivit tråkad och jämnförd med ett visst barnprogram under uppväxten 😆

Redigerat av Ekua
Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt som skulle må bra av ett lyft i form av en tjejstämma

-------------------------------------------------------------------------

Gitarrerna är bra (använder själv en Tanglewood tw15ns), speciellt tremologuran. Dessutom fungerar den ståsträngande fingerplockarn´ förvånansvärt fint.

Personligen hade jag önskat lite mer "känsla" och smärta i sången. Det är helt klart godkänt nu, men sången går lite på halvfart. Några körer skulle göra susen, tex. en tjejstämma som ligger unisont under vissa partier skulle fungera utmärkt. Du ska dock ha beröm för fin mix av rösten, som känns naturlig i sammanhanget.

Snyggt jobbat helt klart.

P.S Det är aldrig fel att skaffa sig ett puffskydd 😮 (1:21 - eller du kanske stöter till micstativet) D.S

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet: Man får tacka så hemskt mycket för din tid och kritik.

Ger lust att forsätta och ge sig på fler projekt/låtar. En tjejstämma känns som ett bra verktyg att förbättra låten med,

får ta och leta reda på någon vid tillfälle. Tack för tipset.

För tillfället känns det som jag måste låta sången vila några dar/veckor då jag hållt på med denna under en längre tid och känner att de försök jag gör nu inte har rätt glöd pga.

uttjatning vilket förmodligen också märks på den sångversionen som ligger nu.

Va bra att rösten ligger bra i Mixen, något jag har lite svårt att få till då jag enbart har ett par hörlurar som monitorering.

Ska vid tillfälle införskaffa mig ett par mindre monitorer till min lägenhet.

Puffskydd, mja det ska skrivas upp på listan för kommande inköp. Återigen tack för tips/råd som med all säkerhet kommer att hjälpa mig i fortsättningen!

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj! Fin stämning i denna, ömsint och jag går igång på gitarrfiguren vänster

00:59-01:14, skitsnygg i sin enkelhet. Ljudbilden känns inte bra. För mycket och för hårt reverb på sången, ak gitarren låter som 20 m från micken. Sången dränks ibland. Du har fin röst men får inte ut resurserna riktigt. Skit i hur det låter, tänk bara på uttrycket. Nu låter jag gnällig och som om jag visste men den här låten är jättebra och gör att man blir engagerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte ner låten.... jag får upp en HTML sida med massa konstiga tecken.

Använder mej av FireFox webläsare, någon mer som har samma problem, eller är det webläsaren?

(har inte strulat innan, men kanske någon kodning på denna sidan?!?!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte ner låten.... jag får upp en HTML sida med massa konstiga tecken.

Använder mej av FireFox webläsare, någon mer som har samma problem, eller är det webläsaren?

(har inte strulat innan, men kanske någon kodning på denna sidan?!?!)

Högerklicka och spara som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra i sin enkelhet men som redan sagts: go för the uttryck i rösten och skit i annat ett tag.

Bara jag som blir lite yr av tremologitarrna ibland? Skulle de möjligen ligga lite lägre. Eftersom det inte är så mycket annat som bär upp så blir de så påtagliga. (Kan också vara att jag är trött).

Link to comment
Dela på andra sajter

schysst tänk på gitarrerna och låten skulle få en bättre närhet om du låg närmare med sången( inte så stort reverb) utan torrare och mer närhet...kanske gäller gitarrljudet också annars kalaslåt.... :rolleyes:😉

Link to comment
Dela på andra sajter

equality: Oj lite att tänka på! Men det är precis det jag behöver. Sparar all kritik och när jag känner att det är dags att ta låten till nästa steg ska jag plocka fram den och prova allt. Väldigt kul att du tycker låten är bra och att du blir engagerad det måste ju betyda att den når fram på någotsätt! Tack för din tid och råd!

Tilläggas ska att jag bor i stor öppen 1a där jag har "huvudgatan" i örebro utanför så lite begränsad är man när det gäller att spela in. Men oftast är det relativt tyst och lugnt. Framåt helgerna när man har mest tid att hållas så kan det vara ett ordentligt liv utanför då det är rusningstrafik till klubbar/discon mm :rolleyes: men man försöker göra det bästa av situationen!

DåligtGehör:

Jo ska träna lite mer på sången och få till mer personlighet och utryck i den. Är ingen sångare på något sätt och vist så det kan ta lite tid. Men det är bara bra för då får man ju mer träning! Tack för lyssningen!

karl:

Jo jag känner själv en distans på sången. Och jag har nog lite lätt att dra på lite för mycket reverb. Men tyvärr hanterar jag inte effekter så bra än, men jag vill ju lära mig och det är ju ett bra tillfälle att öva på! Tremolo gitarren kanske är lite hög har jag inte tänkt på. kanske eventuellt ska sänka Tremolo effekten en aning. Vet själv att när jag suttit och lyssnat på lite för många gånger så har jag upplevt lite snurr i huvudet 😉 Kul att du tyckte om låten och tack för lyssningen!

Redigerat av Ekua
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...