Jump to content
Annons

Cubase-inställningar


mmikael

Recommended Posts

Hej på er allihopa!

Jag har precis börjat försöka sätta mig in i Cubase, och började igår kolla instruktionsdvd's osv.

Det gav mig några frågor som jag tänkte att nån snäll själ skulle kunna förklara för mig. Håll till godo;

Jag kör Cubase SX på min dator och använder mig av Line6 Toneport som ljudkort, alltså ett externt ljudkort.

Jag håller på å kollar en instruktionsvideo nu om Cubase SX och dom säger då att ifall ens Latency (jag vet inte om dom menar input eller output) är över 6 millisekunder så borde man kryssa för "Direct monitoring".

Min input latency är på ca. 5 ms och min output är på ca. 10 ms, funkar det eller? Och varför är värdena olika?

Dessutom kan jag inte kryssa för Direct monitoring av nån anledning.

Jag ställde in Default buffer size på mitt ljudkort till 128 och bit dephten till 16 bit och valde extra liten buffersize, det tog ner latencyn till det jag angav nyss.

Låter detta som rimliga inställningar som jag valt? För jag fattar inget av det 😄

Mkt tacksam för svar!

Och en sak till, Release asio driver in background, är det ifall man vill köra Rewire mellan Cubase och tex Reason? Eller vad är det? Jag valde inte att realeasa den, tänkte att det skulle ta ner latencyn om inte fler maskiner använder min cpu samtidigt.

Hehe, jag kanske förklarar som en kratta men det är för att detta är grekiska förmig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...