Jump to content
Annons

Dålig akustik i rummet


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter för tillfället i ett rum med rätt kass akustik, framförallt i de nedre regionerna, det blir lätt ganska grumligt och otydligt i basen.

Jag har börjat mixa mer och mer i hörlurar nu pga detta problem, eftersom jag tröttnat på att försöka fixa till basen. Dock så är jag osäker på vilken mix jag ska lita mer på, monitorernas eller lurarnas. Det är sällen jag får till en mix som funkar i båda två.

Jag sitter med ett par Yamaha MSP10 samt ett par Ultrasone Proline 2500.

Vad är era spontana tankar?

(kanske att denna tråd ska till "monitorer" ist?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om jag är osäker på ett rum/högtalare/ (använder bara lurar för att höra panorering) så lägger jag in ett stereo spår med en referens låt (i samma genre) i den session jag jobbar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkfist (oregistrerad)

Jag har hade samma problem förut i studion...

Då gjorde jag som följer (kanske lite jobbigt sätt, men det funkar):

JAg mixade tills det lät bra i monitorerna, sen tog jag och brände ut en skiva och lyssnad eå mixen på olika spelare/högtalare i olika rum och även i data högtalare med och utan sub.

Jag hade ett papper med mig och drog ett medel om vad jag borde ändra för att anpassa för andra högtalare. Sean gick jag in och ändra det tills jag var nöjd.

Fattar du 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hade samma problem förut i studion...

Då gjorde jag som följer (kanske lite jobbigt sätt, men det funkar):

JAg mixade tills det lät bra i monitorerna, sen tog jag och brände ut en skiva och lyssnad eå mixen på olika spelare/högtalare i olika rum och även i data högtalare med och utan sub.

Jag hade ett papper med mig och drog ett medel om vad jag borde ändra för att anpassa för andra högtalare. Sean gick jag in och ändra det tills jag var nöjd.

Fattar du 😕

Visst är det så man får jobba. Så gjorde jag, men sen sålde jag mina Event 20/20BAS och köpte ett par ADAM A7 och vips så var det mycket mindre korrigeringar jag "alltid" behövde göra. Det kan hjälpa att bara byta lyssning också! En tanke bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...