Jump to content
Annons

D-drums


hammagrella

Recommended Posts

Jag har faktiskt allvarligt funderat på att tjacka mig ett beg. d-drumset, eller vad dom heter nuförtiden. Skulle vilja ha era erfarenheter vad som är bra/dåligt och vad man ska kolla efter.

Alltså tanken är att det vore schysst att ha riktig virvel (ev.) och cymbs. förstås men elektronisk baskagge o pukor, för att få riktigt bra klipp och dessutom enklare att fixa med framförallt baskaggens dynamik i konstiga lokaler + lite lättare att bära 😛 .

E man helt ute och cyklar eller? Jag hade ett Simmons-set en gång i tiden och det var fruktansvärt, men d-drums är ju mjuka pads och det kanske utvecklats ytterligare senare år... Risken är väl att det luktar dansband...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Jag hade ett Simmons-set en gång i tiden och det var fruktansvärt, men d-drums är ju mjuka pads och det kanske utvecklats ytterligare senare år... Risken är väl att det luktar dansband...

Vilket Simmons hade du?

Jag tycker SDS-5 och SDS-9 var riktigt lyckade, i all sin plastighet...

Och ja: D-drums är dansband, tyvärr. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog ett SDS-5 om jag inte minns fel. Lyssnade mycket på Al Jarreau och Jay Graydon och sånt på den tiden, men lirade PowerPop med bandet så simmonsdrumsen kom aldrig till sin rätt riktigt. Sen vande jag mig aldrig vid känslan att spela på plast, även om det var grymt lätt att göra virvlar 😛 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid varit grymt anti-ddrums tills för nån vecka sen när en kompis tipsade mig om att kolla in rolands nyare paket. Googla fram dom o kolla videos osv. Lät faktiskt riktigt riktigt bra och själva trummorna (dom man slår på) har ju utvecklats otroligt mycket. Å andra sidan kostar dom ju en slant..

Link to comment
Dela på andra sajter

D-drums får nog vänta tills man har Christer Sjögren på besök...

Om det bara handlar om att få ett sjysstare ljud på trummorna så finns det ju jäkligt bra samplade historier nu ex. BFD från FXpansion

Jag tycker att det funkar hur långt som helst (bortset från att man saknar vispar). I övrigt så kan inte har höra att dem låter fel på något sätt (med sina 9 GB samlingar...)

Link to comment
Dela på andra sajter

D-drums får nog vänta tills man har Christer Sjögren på besök...

Om det bara handlar om att få ett sjysstare ljud på trummorna så finns det ju jäkligt bra samplade historier nu ex. BFD från FXpansion

Jag tycker att det funkar hur långt som helst (bortset från att man saknar vispar). I övrigt så kan inte har höra att dem låter fel på något sätt (med sina 9 GB samlingar...)

Jomen jag ska ha till lavj-grejor. I studion kör jag nästan bara VST...

Link to comment
Dela på andra sajter

D-drums får nog vänta tills man har Christer Sjögren på besök...

Om det bara handlar om att få ett sjysstare ljud på trummorna så finns det ju jäkligt bra samplade historier nu ex. BFD från FXpansion

Jag tycker att det funkar hur långt som helst (bortset från att man saknar vispar). I övrigt så kan inte har höra att dem låter fel på något sätt (med sina 9 GB samlingar...)

Jomen jag ska ha till lavj-grejor. I studion kör jag nästan bara VST...

Ska du ut o spela live? Använd då för guds skull riktiga trummor. Hur mesigt är det inte med ddrums då?? Låter ju så illa när det bara går ut genom PA't oxo. Skäms på dig nästan!

Link to comment
Dela på andra sajter

D-drums får nog vänta tills man har Christer Sjögren på besök...

Om det bara handlar om att få ett sjysstare ljud på trummorna så finns det ju jäkligt bra samplade historier nu ex. BFD från FXpansion

Jag tycker att det funkar hur långt som helst (bortset från att man saknar vispar). I övrigt så kan inte har höra att dem låter fel på något sätt (med sina 9 GB samlingar...)

Jomen jag ska ha till lavj-grejor. I studion kör jag nästan bara VST...

Ah, ok... sorry, fattade inte det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar du någon av de nyare varianterna så tycker jag de flesta jag har lyssnat på låter bra. Man kan tjata hur mycket som hälst om att det är mesigt eller inte låter som riktiga trummor men det funkar så jvla mycket bättre vid tex små covergig på 50 års festen eller överhuvudtaget när man måste hålla nere volymen lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på prexis samma tanke..att skaffa ett elektroniskt set o ha hemma istället för att spela in trummorna via klaviatur..

Nyare elektroniska "trummor" har ju mesh-skinn...en nätvariant som ska likna ett vanligt trumskinn i spelkänsla t.ex D-drums och Rolands V-serie

Kolla D-drum pads

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, ska du börja lira lajv? Jag kommer! 

Ha! Bara fortsatt smör & bröd-jobb med halvtaskigt coverband, men det håller en i form.

Om/när det blir en Hammagrella-spelning så bjuder jag hela forumet! 😄

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, ska du börja lira lajv? Jag kommer! 

Ha! Bara fortsatt smör & bröd-jobb med halvtaskigt coverband, men det håller en i form.

Om/när det blir en Hammagrella-spelning så bjuder jag hela forumet! 😄

Det ser man ju fram emot! Vad är det för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser man ju fram emot! Vad är det för musik?

Coverbandet?

Äsh, det gamla vanliga, lirar på bröllop och fester, allt från U2, Springsteen, ABBA, Alice Cooper, Robbie Williams, Chic, Prince, Stones, ja ni vet.

Kul ibland med rätt publik men oftast....gäääääääsp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser man ju fram emot! Vad är det för musik?

Coverbandet?

Äsh, det gamla vanliga, lirar på bröllop och fester, allt från U2, Springsteen, ABBA, Alice Cooper, Robbie Williams, Chic, Prince, Stones, ja ni vet.

Kul ibland med rätt publik men oftast....gäääääääsp!!

Aha, nu hänger jag med lite bättre.. Men styr upp en hammagrella-spelning med dina egna låtar förfasen! Jag hakar gärna på o kompar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om/när det blir en Hammagrella-spelning så bjuder jag hela forumet!  😉

1500 pers ! nästan som en riktig fest 😄

glöm inte behöver du äggklyvare-komp

så kommer jag plingande i äggfull fart

(nja, äggligt fort ivarje fall)

😄

är det gott om Damer i publiken

så kan jag köra en Stå-Upp 😆😆

--edit--

tangentbordet stravade fel 😳

Redigerat av Rockfart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Rolands nya ekonomiversion

Roland TD3 komplett ME84 Komplett set, 11.495 Kr (på börsen)

JAg tyckte om det faktiskt. Bra pads, inte lika bra som med mjuka huvuden, men de duger helt klart. Och mycket bra ljud faktiskt. På Jams hemsida finns en avancerad manual om hur du bygger egna pads för en billig slant.

http://www.afriend.nu/trummor/

Då behöver du bara hjärtat så att säga. Men man måste nog vara lite händig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser man ju fram emot! Vad är det för musik?

Coverbandet?

Äsh, det gamla vanliga, lirar på bröllop och fester, allt från U2, Springsteen, ABBA, Alice Cooper, Robbie Williams, Chic, Prince, Stones, ja ni vet.

Kul ibland med rätt publik men oftast....gäääääääsp!!

Lirar du trummor då eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha nå't som låter o känns så mycket som trummor som möjligt till rimliga pengar, ska du köpa ett ddrum4-set.

Rolands burkar - åtminstånde dom äldre, typ TD8, TD10, finns det inte många ljud som låter trummor i. Massor med effekter o saker som låter allt annat än trummor, men hur kul är det egentligen? Ingen vidare känsla i padsen heller.

Ddrums'en har inte så många ljud, men dom låter bra och modulen är lättöverskådlig.

Nu har iofs Roland kommit med ett nytt set - TD20. Det låter mycket bättre än föregångarna, har funktioner för att undvika det klassiska maskingeväret, den triggar olika ljud ju närmare sarjen man kommer, rimshosts funkar osv, osv...

Känndes riktigt bra faktiskt, men å andra sidan kostade det runt 60 lax...det kanske är lite saftigt för ett trumset som trots allt låter bra mycket sämre än ett akustiskt för en bråkdel av pengarna...

Ett beggat ddrum4 kan du hitta för runt 20 loppor om du har tur - det är inte så mycket sämre än TD20-kitet, men för lite rimligare pengar.

Jag skulle undvika alla varianter av gummipads om jag vore dej. Spelkänslan far all världens väg, o det är lätt att få ont i handlederna.

Det var min åsikt iallafall.

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolands V-Drums är också ett bra alternativ, testade deras grejjor på börsen och det var otroligt bra känsla i dem men dyrt, mycket dyrt...

Redigerat av belial
Link to comment
Dela på andra sajter

Rolands V-Drums är också ett bra alternativ, testade deras grejjor på börsen och det var otroligt bra känsla i dem men dyrt, mycket dyrt...

Känns dom lika bra som alla säger? Går ju tillome spela me vispar på dom där så de låter bra har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolands V-Drums är också ett bra alternativ, testade deras grejjor på börsen och det var otroligt bra känsla i dem men dyrt, mycket dyrt...

Känns dom lika bra som alla säger? Går ju tillome spela me vispar på dom där så de låter bra har jag hört.

Ja jag tyckte faktiskt att det var som att spela på riktiga skin, det är ett slags skin i nylonväv som hade ruskigt bra anslags-känslighet, dock att betona så hänger det på vilken modul man väljer också, deras billigaste är inte riktigt lika bra som de dyrare, titta på t ex V-Pro Series:TD-20S-BK på deras site, http://www.rolandus.com/products/subcatego...D=5&SubCatID=22

önskar man var oförskämt rik.......... :/

Redigerat av belial
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag tyckte faktiskt att det var som att spela på riktiga skin, det är ett slags skin i nylonväv som hade ruskigt bra anslags-känslighet, dock att betona så hänger det på vilken modul man väljer också, deras billigaste är inte riktigt lika bra som de dyrare, titta på t ex V-Pro Series:TD-20S-BK på deras site, http://www.rolandus.com/products/subcatego...D=5&SubCatID=22

önskar man var oförskämt rik.......... :/

Drägel drägel flämt flås häää....

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag hade i mitt enfaldiga sinne hoppats på att d-drums var helt ute och att man skulle kunna komma över några hyfsade begagnade som man kunde ha som lajvskräp-attiraljer för bara några tusen.... Tänk bara att slippa släpa baskaggen och istället ha en liten "smäck"-platta, mumma.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Metalbandet "Manowar" har väl använt d-drums sen '87 om jag inte har fel.

Inte mycket dansband där....

Om jag inte var för full när jag såg dem så körde de dock med ordinärt trumset med triggmickar till en trummodul (vet ej vad de använder men har för mig att det var clavias röda "triggers")

Vem dansar inte till Manowar? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Manowar!!!

Kan man komma längra från jazz? ;-)

Manowar kör med mesh heads clavias ddrum4 både live och i studio.

Bättre live ljud får man leta efter men jag skulle dock inte vilja lira med mesh head live dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...