Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

GrÀvde fram mina gamla Tom Waits-plattor och satte igÄng att lyssna det första jag gjorde pÄ morgonen.

AlltsÄ, den mannen sÀtter ner mig pÄ jorden varenda gÄng jag gör sÄ. Hela min instÀllning till musik vÀnds uppochner och plötsligt vill man göra bra saker istÀllet för att tjÀna 1500:- pÄ ett taskigt covergig eller en plankning av nÄn sketen lÄt.

Ni som inte hört talas om gubben: ladda hem lite mp3, njut, spring o köp nÄgra av hans plattor (mÄnga av dom gamla hittar man för under hundralappen).

SÄ, tack Tom Waits för att du hÄller kvar mina fötter pÄ jorden!

EDIT: italic-fel

Redigerat av VacUm
Annons
Postat

VacUm, hÀr fÄr du minsann guida lite sÄ man hittar guldkornen...

Jag har plöjt igenom vÀldigt mycket av popÄrockhistorien genom Ären tycker jag sjÀlv, men aldrig hajat storheten med mr Waits. För mig Àr han ett sympatiskt fyllo som ligger i en soptunna och vrÄlar och ibland gör cameo-roller i skumma filmer. Visst Àr "Downtown Train" en höjdare men det Àr ungefÀr allt som har fastnat sÄ hÀr lÄngt.

Lite lÄttips tack, m a o!

Postat
VacUm, hÀr fÄr du minsann guida lite sÄ man hittar guldkornen...

Jag har plöjt igenom vÀldigt mycket av popÄrockhistorien genom Ären tycker jag sjÀlv, men aldrig hajat storheten med mr Waits. För mig Àr han ett sympatiskt fyllo som ligger i en soptunna och vrÄlar och ibland gör cameo-roller i skumma filmer. Visst Àr "Downtown Train" en höjdare men det Àr ungefÀr allt som har fastnat sÄ hÀr lÄngt.

Lite lÄttips tack, m a o!

😆 Ok...

Mule Variations-plattan Àr bra rakt igenom faktiskt. DÀr finns det bland annat en riktigt bra ballad (Take it with me), men hela plattan Àr bra rakt igenom.

Sitter just nu och lyssnar pÄ Heartattack and Vine som jag gillar. Den Àr ganska gammal (inspelad mitt pÄ 80-talet) sÄ ljudmÀssigt kan den va lite trÄkig, men lÄtarna Àr apbra rakt igenom.

En favvisplatta har försvunnit för mig, "The Black rider". Musik till teaterförestÀllningen med samma namn. Skruvad platta, men har riktiga guldkorn och Àr riktigt rolig om man lyssnar pÄ texterna lite extra.

Dom allra Àldsta plattorna Àr lite halvtrÄkiga ibland. För mycket vanligt-bluesband för min smak.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

LÀgg ner, Tom Waits Àr bajs.

Om du visste hur mÄnga rödvinspimplande studenskor som plÄgat mig med hans vedervÀrdiga prettolyrik...

"Men gud assÄ, han menar verkligen nÄt med sin musik..!"

Och sÄ den obligatortiska experiment-vinklingen:

"Ja tÀnk, han spelar ju pÄ kastruller..!"

😛

Postat
LÀgg ner, Tom Waits Àr bajs.

Om du visste hur mÄnga rödvinspimplande studenskor som plÄgat mig med hans vedervÀrdiga prettolyrik...

"Men gud assÄ, han menar verkligen nÄt med sin musik..!"

Och sÄ den obligatortiska experiment-vinklingen:

"Ja tÀnk, han spelar ju pÄ kastruller..!"

😛

Du fÄr vÀl mejla honom sÄ han slÀnger pÄ 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nÀsta platta ihop med röjjksÄpp i reason dÄ eller nÄt..

NÀ, Waits Àr bra.. Punkt slut!

Dessutom spelar han fan sÄ mycket bÀttre gitarr Àn Kebnekajse-gitarristen.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Du fÄr vÀl mejla honom sÄ han slÀnger pÄ 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nÀsta platta ihop med röjjksÄpp i reason dÄ eller nÄt..

Eller Ànnu bÀttre, hÄller sig till filmstudiofilmerna?

Postat

Eller Ànnu bÀttre, hÄller sig till filmstudiofilmerna?

Pfft. Filmerna han Àr med i Àr ju iofs aldrig dÄliga.

Musiken Àr bÀttre.

Postat

Vilka filmer Ă€r han med i dĂ„, minns bara att man ser honom dĂ„ och dĂ„ och att han alltid gĂ„r med böjd rygg, jobbar som chaufför och Ă€r aspackad... 😛

Postat

Dracula

Till vÀrldens Ànde

Down by Law

Fisher King

Cotton Club

Rumble Fish

Short Cuts

Mystery Men

The Outsiders

Mystery Train

The Two Jokes

JÀrngrÀs

Coffe and Cigarettes

Coffe and Cigarettes III

Paraside Alley

Postat

Jag gillade en gammal lÄt med honom som jag hörde i en film som heter Smoke...

En vacker dag stod jag i skivaffÀren och bestÀmde mig för att prova en skiva med gubben, och om man bortser ifrÄn en skiva med tyska schlagerhits som ingick i en presentförpackning, sÄ Àr nog Waitsskivan den som jag har lyssnat minst pÄ av alla skivor.

Postat

jag tycker ocksĂ„ att han Ă€r lite VÄL knepig...

jag kan tycka att dom gamla skivorna Àr underhÄllande och schyssta, pÄ ett speciellt vis, men ÀndÄ för knepiga för att man ska kunna uppskatta dem som man uppskattar annan musik.

Men sen köpte jag Alice (2003?) och den Àr fanimej helt jÀvla underbar! Ett riktigt guldkorn som inte fÄr missas... det Àr grym produktion och helt overkligt bra texter (poor edward!), riktiga lÄtar (!) och en fantastisk stÀmning.

Postat
jag tycker ocksĂ„ att han Ă€r lite VÄL knepig...

jag kan tycka att dom gamla skivorna Àr underhÄllande och schyssta, pÄ ett speciellt vis, men ÀndÄ för knepiga för att man ska kunna uppskatta dem som man uppskattar annan musik.

Men sen köpte jag Alice (2003?) och den Àr fanimej helt jÀvla underbar! Ett riktigt guldkorn som inte fÄr missas... det Àr grym produktion och helt overkligt bra texter (poor edward!), riktiga lÄtar (!) och en fantastisk stÀmning.

Skam att man inte har Alice Àn. Har skummat igenom den, men tyckte dÄ att den va ganska snarlik Mule Variations. FÄr köpa o lyssna lite mer ingÄende..

Postat
Dracula

Till vÀrldens Ànde

Down by Law

Fisher King

Cotton Club

Rumble Fish

Short Cuts

Mystery Men

The Outsiders

Mystery Train

The Two Jokes

JÀrngrÀs

Coffe and Cigarettes

Coffe and Cigarettes III

Paraside Alley

Hoppsan, det var mĂ„nga! Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? 😛

Postat
Dracula

Till vÀrldens Ànde

Down by Law

Fisher King

Cotton Club

Rumble Fish

Short Cuts

Mystery Men

The Outsiders

Mystery Train

The Two Jokes

JÀrngrÀs

Coffe and Cigarettes

Coffe and Cigarettes III

Paraside Alley

Hoppsan, det var mĂ„nga! Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? 😛

ja, typ..

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Swordfishtrombone Ă€r ett mĂ„ste i bĂ„de skivsamlingen och en kopia i bilen. Har man inte sett jĂ€rngrĂ€s har man gott miste om nĂ„t(inte bar för TW). 😄

Postat (redigerat)
Swordfishtrombone Ă€r ett mĂ„ste i bĂ„de skivsamlingen och en kopia i bilen. Har man inte sett jĂ€rngrĂ€s har man gott miste om nĂ„t(inte bar för TW). 😄

HÄller med oresererverat. Den Àr ett mÀsterverk.

Redigerat av Egghuvud
Postat (redigerat)

Tom Waits Ă€r en av mina favoriter och jag vill bli lika luffig som han nĂ€r jag blir stor 😆

De jag tycker Àr top5 Àr iaf

- Mule Variations

- Bone Machine

- Closing Time

- Blood Money

- Alice

Closing time Ă€r den mjuka och Bone machine den hĂ„rda, de andra tre Ă€r vĂ€l nĂ„gonstans dĂ€r mellan. Jag har lite svĂ„rt för hans jazzigare expriment-skivor och de Ă€r kanske inget man ska börja med rent allmĂ€nt. Hans produktioner Ă€r i mina öron helt perfekta och bara det Ă€r en anledning att skaffa skivorna, sen att musiken Ă€r briljant Ă€r ju ocksĂ„ roligt 🙂

Redigerat av Zamn
Postat

Förutom de givna mÀsterverken rekommenderar jag Nighthawks at the diner. Killen stÀller upp en bar i studion och spelar in vad jag antar fÄr klassas som en livekonsert, men hÀr om nÄgonstans Àr hans lyrik pÄ topp. Faktum Àr att det blir inte mycket bÀttre Àn sÄhÀr.

So she walks straight up to the counter and beats the shit out of my cup of coffee. I guess the coffee just wasn't strong enough to defend itself..

Postat
Hans produktioner Ă€r i mina öron helt perfekta och bara det Ă€r en anledning att skaffa skivorna, sen att musiken Ă€r briljant Ă€r ju ocksĂ„ roligt 😛

HÄller med. 100%iga och perfekta produktioner, rakt igenom.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Nya CDn har fÄtt vÀldans bra kritik av Aftonpressen och Exbladet.

Btw, rollen han gjorde i Dracula var inte som full schaffis. DĂ€r spelar han en gubbe som blivit sinnessjuk efter att ha tillbringat lite för mycket tid i greve Draculas slott... 😉

"What's he building in there...?"

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.