VacUm Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 (redigerat) GrÀvde fram mina gamla Tom Waits-plattor och satte igÄng att lyssna det första jag gjorde pÄ morgonen. AlltsÄ, den mannen sÀtter ner mig pÄ jorden varenda gÄng jag gör sÄ. Hela min instÀllning till musik vÀnds uppochner och plötsligt vill man göra bra saker istÀllet för att tjÀna 1500:- pÄ ett taskigt covergig eller en plankning av nÄn sketen lÄt. Ni som inte hört talas om gubben: ladda hem lite mp3, njut, spring o köp nÄgra av hans plattor (mÄnga av dom gamla hittar man för under hundralappen). SÄ, tack Tom Waits för att du hÄller kvar mina fötter pÄ jorden! EDIT: italic-fel Redigerat 11 augusti 2004 av VacUm
hammagrella Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 VacUm, hÀr fÄr du minsann guida lite sÄ man hittar guldkornen... Jag har plöjt igenom vÀldigt mycket av popÄrockhistorien genom Ären tycker jag sjÀlv, men aldrig hajat storheten med mr Waits. För mig Àr han ett sympatiskt fyllo som ligger i en soptunna och vrÄlar och ibland gör cameo-roller i skumma filmer. Visst Àr "Downtown Train" en höjdare men det Àr ungefÀr allt som har fastnat sÄ hÀr lÄngt. Lite lÄttips tack, m a o!
VacUm Postat 11 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 augusti 2004 VacUm, hĂ€r fĂ„r du minsann guida lite sĂ„ man hittar guldkornen...Jag har plöjt igenom vĂ€ldigt mycket av popĂ„rockhistorien genom Ă„ren tycker jag sjĂ€lv, men aldrig hajat storheten med mr Waits. För mig Ă€r han ett sympatiskt fyllo som ligger i en soptunna och vrĂ„lar och ibland gör cameo-roller i skumma filmer. Visst Ă€r "Downtown Train" en höjdare men det Ă€r ungefĂ€r allt som har fastnat sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. Lite lĂ„ttips tack, m a o! đ Ok... Mule Variations-plattan Ă€r bra rakt igenom faktiskt. DĂ€r finns det bland annat en riktigt bra ballad (Take it with me), men hela plattan Ă€r bra rakt igenom. Sitter just nu och lyssnar pĂ„ Heartattack and Vine som jag gillar. Den Ă€r ganska gammal (inspelad mitt pĂ„ 80-talet) sĂ„ ljudmĂ€ssigt kan den va lite trĂ„kig, men lĂ„tarna Ă€r apbra rakt igenom. En favvisplatta har försvunnit för mig, "The Black rider". Musik till teaterförestĂ€llningen med samma namn. Skruvad platta, men har riktiga guldkorn och Ă€r riktigt rolig om man lyssnar pĂ„ texterna lite extra. Dom allra Ă€ldsta plattorna Ă€r lite halvtrĂ„kiga ibland. För mycket vanligt-bluesband för min smak.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 LĂ€gg ner, Tom Waits Ă€r bajs. Om du visste hur mĂ„nga rödvinspimplande studenskor som plĂ„gat mig med hans vedervĂ€rdiga prettolyrik... "Men gud assĂ„, han menar verkligen nĂ„t med sin musik..!" Och sĂ„ den obligatortiska experiment-vinklingen: "Ja tĂ€nk, han spelar ju pĂ„ kastruller..!" đ
VacUm Postat 11 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 augusti 2004 LĂ€gg ner, Tom Waits Ă€r bajs.Om du visste hur mĂ„nga rödvinspimplande studenskor som plĂ„gat mig med hans vedervĂ€rdiga prettolyrik... "Men gud assĂ„, han menar verkligen nĂ„t med sin musik..!" Och sĂ„ den obligatortiska experiment-vinklingen: "Ja tĂ€nk, han spelar ju pĂ„ kastruller..!" đ Du fĂ„r vĂ€l mejla honom sĂ„ han slĂ€nger pĂ„ 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nĂ€sta platta ihop med röjjksĂ„pp i reason dĂ„ eller nĂ„t.. NĂ€, Waits Ă€r bra.. Punkt slut! Dessutom spelar han fan sĂ„ mycket bĂ€ttre gitarr Ă€n Kebnekajse-gitarristen.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Du fÄr vÀl mejla honom sÄ han slÀnger pÄ 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nÀsta platta ihop med röjjksÄpp i reason dÄ eller nÄt.. Eller Ànnu bÀttre, hÄller sig till filmstudiofilmerna?
VacUm Postat 11 augusti 2004 TrÄdstartare Postat 11 augusti 2004 Du fÄr vÀl mejla honom sÄ han slÀnger pÄ 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nÀsta platta ihop med röjjksÄpp i reason dÄ eller nÄt.. Eller Ànnu bÀttre, hÄller sig till filmstudiofilmerna? Pfft. Filmerna han Àr med i Àr ju iofs aldrig dÄliga. Musiken Àr bÀttre.
hammagrella Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Vilka filmer Ă€r han med i dĂ„, minns bara att man ser honom dĂ„ och dĂ„ och att han alltid gĂ„r med böjd rygg, jobbar som chaufför och Ă€r aspackad... đ
VacUm Postat 11 augusti 2004 TrÄdstartare Postat 11 augusti 2004 Dracula Till vÀrldens Ànde Down by Law Fisher King Cotton Club Rumble Fish Short Cuts Mystery Men The Outsiders Mystery Train The Two Jokes JÀrngrÀs Coffe and Cigarettes Coffe and Cigarettes III Paraside Alley
Andreas L Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Jag gillade en gammal lÄt med honom som jag hörde i en film som heter Smoke... En vacker dag stod jag i skivaffÀren och bestÀmde mig för att prova en skiva med gubben, och om man bortser ifrÄn en skiva med tyska schlagerhits som ingick i en presentförpackning, sÄ Àr nog Waitsskivan den som jag har lyssnat minst pÄ av alla skivor.
Wintermute Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 jag tycker ocksĂ„ att han Ă€r lite VĂL knepig... jag kan tycka att dom gamla skivorna Ă€r underhĂ„llande och schyssta, pĂ„ ett speciellt vis, men Ă€ndĂ„ för knepiga för att man ska kunna uppskatta dem som man uppskattar annan musik. Men sen köpte jag Alice (2003?) och den Ă€r fanimej helt jĂ€vla underbar! Ett riktigt guldkorn som inte fĂ„r missas... det Ă€r grym produktion och helt overkligt bra texter (poor edward!), riktiga lĂ„tar (!) och en fantastisk stĂ€mning.
VacUm Postat 11 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 augusti 2004 jag tycker ocksĂ„ att han Ă€r lite VĂL knepig... jag kan tycka att dom gamla skivorna Ă€r underhĂ„llande och schyssta, pĂ„ ett speciellt vis, men Ă€ndĂ„ för knepiga för att man ska kunna uppskatta dem som man uppskattar annan musik. Men sen köpte jag Alice (2003?) och den Ă€r fanimej helt jĂ€vla underbar! Ett riktigt guldkorn som inte fĂ„r missas... det Ă€r grym produktion och helt overkligt bra texter (poor edward!), riktiga lĂ„tar (!) och en fantastisk stĂ€mning. Skam att man inte har Alice Ă€n. Har skummat igenom den, men tyckte dĂ„ att den va ganska snarlik Mule Variations. FĂ„r köpa o lyssna lite mer ingĂ„ende..
hammagrella Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 DraculaTill vĂ€rldens Ă€nde Down by Law Fisher King Cotton Club Rumble Fish Short Cuts Mystery Men The Outsiders Mystery Train The Two Jokes JĂ€rngrĂ€s Coffe and Cigarettes Coffe and Cigarettes III Paraside Alley Hoppsan, det var mĂ„nga! Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? đ
VacUm Postat 11 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 augusti 2004 DraculaTill vĂ€rldens Ă€nde Down by Law Fisher King Cotton Club Rumble Fish Short Cuts Mystery Men The Outsiders Mystery Train The Two Jokes JĂ€rngrĂ€s Coffe and Cigarettes Coffe and Cigarettes III Paraside Alley Hoppsan, det var mĂ„nga! Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? đ ja, typ..
Stinkey (oregistrerad) Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Swordfishtrombone Ă€r ett mĂ„ste i bĂ„de skivsamlingen och en kopia i bilen. Har man inte sett jĂ€rngrĂ€s har man gott miste om nĂ„t(inte bar för TW). đ
tordA Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? đ spelar ? đ
Egghuvud Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 (redigerat) Swordfishtrombone Ă€r ett mĂ„ste i bĂ„de skivsamlingen och en kopia i bilen. Har man inte sett jĂ€rngrĂ€s har man gott miste om nĂ„t(inte bar för TW). đ HĂ„ller med oresererverat. Den Ă€r ett mĂ€sterverk. Redigerat 11 augusti 2004 av Egghuvud
Andreas L Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? đź spelar ? đ đđ
Zamn Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 (redigerat) Tom Waits Ă€r en av mina favoriter och jag vill bli lika luffig som han nĂ€r jag blir stor đ De jag tycker Ă€r top5 Ă€r iaf - Mule Variations - Bone Machine - Closing Time - Blood Money - Alice Closing time Ă€r den mjuka och Bone machine den hĂ„rda, de andra tre Ă€r vĂ€l nĂ„gonstans dĂ€r mellan. Jag har lite svĂ„rt för hans jazzigare expriment-skivor och de Ă€r kanske inget man ska börja med rent allmĂ€nt. Hans produktioner Ă€r i mina öron helt perfekta och bara det Ă€r en anledning att skaffa skivorna, sen att musiken Ă€r briljant Ă€r ju ocksĂ„ roligt đ Redigerat 17 augusti 2004 av Zamn
Sepejens Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Förutom de givna mÀsterverken rekommenderar jag Nighthawks at the diner. Killen stÀller upp en bar i studion och spelar in vad jag antar fÄr klassas som en livekonsert, men hÀr om nÄgonstans Àr hans lyrik pÄ topp. Faktum Àr att det blir inte mycket bÀttre Àn sÄhÀr. So she walks straight up to the counter and beats the shit out of my cup of coffee. I guess the coffee just wasn't strong enough to defend itself..
Sepejens Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Hans produktioner Ă€r i mina öron helt perfekta och bara det Ă€r en anledning att skaffa skivorna, sen att musiken Ă€r briljant Ă€r ju ocksĂ„ roligt đ HĂ„ller med. 100%iga och perfekta produktioner, rakt igenom.
Fredrikmo Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 TĂ€nk att Swordfishtrombones kommit i SACD. Det skulle man kanske inte ha tippat...eller?
android Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Nya CDn har fĂ„tt vĂ€ldans bra kritik av Aftonpressen och Exbladet. Btw, rollen han gjorde i Dracula var inte som full schaffis. DĂ€r spelar han en gubbe som blivit sinnessjuk efter att ha tillbringat lite för mycket tid i greve Draculas slott... đ "What's he building in there...?"
kunoapa Postat 21 oktober 2004 Postat 21 oktober 2004 Kanske inte lÀst tillrÀckligt noga men har inte Rain Dogs glömts bort? Den Àr fin den med.
Kill All Autotuner Postat 21 oktober 2004 Postat 21 oktober 2004 Jag tycker "Bone Machine " Àr den bÀsta av alla album.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.