Jump to content
Annons

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag och min brorson provade brorsans ryska dragspel. Jag fick inte en ton ur det, medan brorsonen fixade det. Efter 5-10 minuter hade jag gett upp. Inte en ton.

Frågor:

Ska man trycka på knapparna när man trycker ihop dragspelet eller då man drar isär det?

Måste man trycka ihop och dra isär det med exakt rätt hastighet?

Vilken är den bästa hastigheten?

Tror jag ska hålla mig till sång, gitarr, keyboards och percussiva instrument. Blås och annat får andra ta hand om...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dragspel är ett underbart instrument så ge inte upp!

Jag har spelat i drygt 1 år och använder det redan i livesammanhang.

Jag spelar piano så teoretiskt fixar man ju melodi sidan snabbt (om det är pianodragspel), dock tar det en liten stund att lista ut basdelen, men den är uppbyggd kring en kvintcirkel med baston/moll/dur/7a i de olika leden (finns nog större dragspel en mitt som har lite mer saker att komma med här .

Precis som du tar upp är koordinationen mellan att trycka/blåsa svårt i början. Jag tyckte det kändes som att jag tog upp ett böjbart piano, med en stor luftboll i mitten först, helt sjukt roligt!

Blir lite omställning från piano iom att det inte räcker med att trycka ner tangenten utan du behöver luft också och denna ska anpassas först o främst efter takt och melodin, så hastighet, in/ut e helt upp till vad du spelar. Man kan hålla i tangenterna o spela med "luften", eller tvärtom ge luft o trycka på tangenterna - att sen kombinera detta är det snygga.

Börja med att spela enkla melodier, typ barnlåtar eller valser fungerar bra också.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det var ett litet dragspel, men nej...jag fick inte ens missljud ur det. Brorsonen och framförallt brorsan fick dock inte bara ljud ur det utan volymstarka melodier också.

Hmm.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett litet dragspel, men nej...jag fick inte ens missljud ur det. Brorsonen och framförallt brorsan fick dock inte bara ljud ur det utan volymstarka melodier också.

Hmm.

😱

hmmm... testade du att dra i bälgen samtidigt som du tryckte in knapparna??? Knallkork 😎

EDIT:

Man kan inte misslyckas med att få ljud ur ett dragspel... måste vara lika svårt som att det inte låter, när man slår an på ett piano...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...