Jump to content
Annons

uppdaterad Reason 3.0 slutar funka med Cubase SE3


Bajenuffe1

Recommended Posts

Jädrans..

Har precis uppgraderat Reason från 2.5 till 3.0 och nu funkar inte mina Rewirade Cobase projekt tillsammans med Reason 3.0. Reason ställer om min ASIO drivrutin till ASIO Multimedia. Cubase gnäller över att konfigurationen har ändrats.

Vad är nu detta... HJÄÄÄLP!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till Reason 3.0 finns ytterligare en uppgradering till 3.0.4, vilket löste några problem för mig när det gällde rewire.

Om du går in i Edit/Preferences/Audio i Reason när du kör rewire, bör det stå "Reason is running in rewire mode, the audio settings are controlled by the rewire mixer".

Kolla då också i Cubase under Devices/Reason om kanalerna du använder är ikryssade där.

Har du också testat i Cubase under Devices/Device setup att ändra till ditt ljudkorts Asio drivrutiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar skumt!

Vet inte riktigt vad som kan vara problemet då... Jobbigt när man har uppgraderat och så händer det något.

Min lösning har vart att formatera om datorn. Men det är lite overkill.

Jag ska sitta och tänka lite, vad som kan vara fel. återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Weird.. Nu helt plötsligt så funkade det... men ljudet har blivit helt burkigt... Har tappat diskanten, Så tröstlöst. Jag lyckar aldrig få Reason spåren att vara manöverbara enskilt. Jag får ett Stereospår som verkar vara det som styr alla andra reason spår i cubase.. Vad gör jag för fel. Jag kan inte t.ex sola ett spår utan det är bara på stereokanalen som jag kan muta eller sola och då slår det på alla reason spår. Vad gör jag för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  1. Starta Cubase först. Starta sedan Reason. Annars startas inte Reason i Rewire-läget och programmen bråkar om ljudkortet.
     
  2. Ang. din stereokanal; du har väl bara dragit en stereokanal till Hardware Interface i Reason?
    Vänd på Reasonracket och koppla in det du vill ha som separata kanaler till Hardware interface. Kom ihåg att aktivera kanalerna i Cubase (Devices-menyn/Reason) så dyker de upp i mixern.
     
  3. Burkigt, hur?
    Vilken ljudkortsdrivrutin använder du i Cubase? Inte ASIO Multimedia väl?
    Förresten, har du midispår i Reasons sequencer och midispår i Cubase sequencer som leder till samma instrument? Se också till att inte Reason-spåren är markerade för då spelas bägge programmen från din klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus.. And hur man drar de olika enheterna till -Hardware interfacet... Du har inte lust att beskriva hur det skall kopplas alt. skärmdump. Jag vill bara använda cubase som sequenser, men använda reasons enheter. ! reason enhet / Cubase spår.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus.. And hur man drar de olika enheterna till -Hardware interfacet... Du har inte lust att beskriva hur det skall kopplas alt. skärmdump. Jag vill bara använda cubase som sequenser, men använda reasons enheter. ! reason enhet / Cubase spår.

/Uffe

I Reason: Tryck på <TAB> så du vänder på hela racket. Högst upp har du hardware-interfacet. Till de olika utgångarna i det kan du dra audiokablar från mixern eller annan valfri enhet.

I Cubase: Under menyvalet "Devices -> Reason" aktiverar du de Reason-utgångar du dragit kablar till i Reasons hw-interface. Då får du upp dem som reglar i Cubase.

Ungefär så ... tror jag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Assar.

Jag skulle nog ha varit lite tydligare i min fråga. Så långt som du beskriver har jag kommit innan. Det jag inte fattar, det är hur jag skall koppla kablarna om jag, t.ex vill lägga en enhet på en kanal som jag även vill ha en effekt på SEDAn till Hardware interface kanal. Jag hittar ingen "out" på mixerbordet som jag kan dra till hw interface kanalen. Nu får jag dra enheten direkt till denna och då tappar jag all förmåga att använde de reverb och delays n' stuff som Reason har. Finns det något knep?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är effekter i Reason du vill använda, mellan ljudalstrande enheten och hw-interface?

Du MÅSTE inte gå via mixerbord i Reason.

Antingen kör du insert-effekt; dra en sladd från t ex Malström till reverb och vidare till hw-interface.

Vill du absolut köra send-effekt så kan du t ex lägga lilla mixerbordet emellan.

Eller missförstår jag dig igen?

Edit: Använd Combinatorn, vetja!

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...