Jump to content
Annons

Stora akustik problem!

Recommended Posts

Guest Southbound
Posted

Hej!

Jag har precis köpt på mig grejer så att jag kan spela in hemma.

Mitt problem är att jag sitter i ett hörn med datorn och hela kittet.

Jag har ett fönster precis på min högra sida, den vänstra är ut mot rummet.

Storleken på rummet är 3.5 meter i bredd och 6 meter i längd.

Jag sitter alltså i ena hörnet på kort sidan av rummet.

Det är när spelar in sång som de sörsta problemet kommer.

Förde första, reverb utan reverb

De andra är datorn som tyvärr låter som ett tröskverk.

Datorn vet jag inte om de går göra något åt,

Har tänkt att bygga en skärm vägg att ha på min vänstra sida, vet dock ej om de hjälper mot akustiken, som sagt jag har ett fönster på min vänstra sida.

Jag är fast just i detta hörn, de är en kompromiss med sambon, bor i en liten lägenhet.

Jag har en gå in garderob som är helt packad med kläder, tänkte kanske man kan spela in sången där.

Mina grejer är:

Mikrofon ADK A51e

Högtalare Roland MA15D

Tone Port UX1

Hoppas de är någon som har ett bra tips!

MVH

Southbound

Annons
Guest tsmalmbe
Posted

Inred. Jag tippar på att du saknar tavlor, bokhylla, soffa och en tjock tjock matta. Det där normala. Då låter det genast mindre bunker.

Högar av otvättade kläder i stolar över högt och lågt fungerar också, men det kan bli krångligt med sambon förstås.

Guest Southbound
Posted (edited)

Jo möbler har jag men de räcker tydligen inte.

Om jag hade bott helt själv så hade jag gjort om mitt sov rum till ett bra inspelnings/teknikerrum.

Men man får ta de onda med de goda 😄

Jag läste den tråden, det innefattar en massa om möblering, tyvärr har jag ingen möjlighet till detta.

Men de är dom lösningarna som finns alltså?

En skärmvägg gör ingen skillnad eller?

Edited by Southbound
Posted (edited)

Om du inte ska få en väldig slagsida i ljudet, så måste du ha det någorlunda symmetriskt uppbyggt. Eftersom du sitter nära väggen på ena sidan och har långt till väggen på andra sidan, så får du en kraftig och okontrollerad basförstärkning i hörnet. Sådant hjälper inte en enkel skärmvägg mot, tyvärr...

När det sedan gäller datorn, så är det bäst att ha den i ett annat rum än det du har mikrofonen i. Om du inte kan ha det, så hjälper någon sorts skärm lite grand, men det räcker förmodligen inte - om du inte har en väldigt tyst dator förstås...

En stor garderob att placera micen i, kan vara tricket - men ofta kan det bli ett ganska konstigt ljud där, eftersom det kan bli för mycket dämpning - och det som eventuellt är odämpat, befinner sig för nära mikrofonen, så det beror på situationen hur bra/dåligt det fungerar. Du kan ju alltid testa hur det blir och se om det duger. Eventuellt kan du få det hyfsat genom att stå inne i garderoben, ha micen placerad i dörröppningen och sjunga ut mot rummet.

Edited by Claes
Guest Southbound
Posted

De får bli garderoben.

Det är två dörrar så den ena dörren är inte helt täckte, så de skulle va om den reflekterar ljud på något konstigt sätt då.

Ytan i garderoben är kanske 2 kvadrat meter, resten som sagt täck med kläder och dylikt.

Så att jag skrev fel förut.

Har tänkt att bygga en skärm vägg att ha på min vänstra sida, vet dock ej om de hjälper mot akustiken, som sagt jag har ett fönster på min HÖGRA sida.

Boxa in mig i hörnet allstå.