Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vad heter den där plastbiten uppe på huvudet på mandolinen som strängarna löper genom? Jag såg i en katalog att man kunde köpa sådan för elgitarr, akustisk gitarr och för bas. Men det stod inget om någon mandolin. Min fattas på mandolinen. Vad kostar den - 50 spänn?

Jag har en gammal skol-Levin-modell, med en spricka i botten. Den tillverkades i plenty ex så jag tänker inte lämna in den för restaurering utan fixa det själv: reservdel/ar, putsa, lacka & nya strängar. Såna i mintskick går för 700 kr. Att lämna in den för detta skulle kosta ännu mer.

Så...vad heter plastbiten? Har glömt namnet.

:musik

Annons
  • 2 månader senare...
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jepp.

Det blir trätätningskräm till sprickorna, sandpapper runtom men främst för locket, brunbets för sarg och bakstycke, svart färg för att bättra på huvudet, silverputs för stränghållaren längst ned och lack för hela pjäsen, samt penslar i påsen. Plus den där sadeln då. Strängar har jag redan skaffat från D'Addario. Detta går på 5-6 hundra totalt. Med tanke på att man kan fynda en nästan oanvänd lika gammal Levin på Nätet av privatperson för 5 hundra ibland, så...

Nu är bara frågan vilken låt den ska vara med på...

Hur gör man för att undvika att få brunbets på den beige linjen som löper runt mandolinen, på kanten mellan lock och sarg. Tejp är väl uteslutet?

🙂

:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.