Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Finns det några grundregler för hur man ställer in kompressorn för olika instrument? Jag rattar och håller på men får inga bra inställningar.

Annons
Posted (edited)

Nej, det finna inga. När du lärt dig ratta kompressor så får du till ditt "eget" sound.

Utgå från en preset om du hittar någon, och ratta på den. Så gör jag, försöker lära mig.

Den som är mest "standard" är väl 2:1 på mixen när du är klar. Och sen ställa attacken så du får med punchen i trummorna precis, och sen ställa releasen så det inte pumpar.

Edited by chilone
Posted
Nej, det finna inga. När du lärt dig ratta kompressor så får du till ditt "eget" sound.

Utgå från en preset om du hittar någon, och ratta på den. Så gör jag, försöker lära mig.

Den som är mest "standard" är väl 2:1 på mixen när du är klar. Och sen ställa attacken så du får med punchen i trummorna precis, och sen ställa releasen så det inte pumpar.

2:! är väl det lättaste om det är fast ratio, men 4:1 på SSL är inte direkt ovanligt det heller. Jag gillar att slänga på busskompressorn tidigt och det brukar medföra att jag komprimerar varje enskilt spår mindre vilket jag tycker ger ett bättre resultat. Då kan man även jobba med ration högre än 2:1.

Googla på nätet så finns det hur mycket presets som helst. Men som sagt, ett preset är ingen lösning utan en utgångspunkt!