Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Någon som har lite koll på vilka SCSI kort som Windows stöder på systemnivå...?

Har kikat på ett beg. Asus PCI-SC200 för att kunna koppla upp min gamla samler och undrar om någon vet om denna skulle funka? Har sökt på nätet men får ingen klarhet i frågan. Någon som annars kan rekomendera ett gammalt billigt kort som fungerar bra under XP. Är inte helt haj på det här med SCSI 😳🙂

Tacksam för alla svar.

// Klas

Annons
Postat

Kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan, men jag blev lite nyfiken. Vad är det som säger att SCSI-kort inte skulle funka under XP?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har inte träffat på ett enda kort hittils som inte haft stöd i XP. Oftast behöver man dock skilda drivers för att kunna använda de sista skrikena (server-raid etc.).

För mig finns det ett likhetstecken mellan Adaptec och SCSI. Alltså rekommenderar jag Adaptec framöver Asus, vilket jag anser vara ganska noname inom SCSI. Adaptec har bästa drivers och bästa stödet. Begagnade enkanaliga UltraSCSI-kort får man i princip gratis. Räcker till de vanligaste hårdskivorna helt galant. Bygger man en filserver får man titta på batterisäkrade flerkanaliga kortena förstås. Skall man bara koppla ihop sin uråldriga skanner rekommenderar jag att titta på nånslags USB2SCSI-konverter istället, då man inte behöver nån speciellt hög hastighet för sånt.

SCSI är ganska omotiverat i dagens läga, om man inte kräver ultrastabilitet, 99.9999% uptime och behöver möjligheten att skala upp sig till terabytes med 100-tals användare. I hemmabruk vinner SATA/2/RAID över SCSI helt enkelt genom att det är praktiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.