Jump to content
Annons

Latency i Cubase Studio4?


Andréas Hall

Recommended Posts

Hej och Hallå

Jag sitter med ett Line6 TonePort UX2 ljudkort och har nyligen införskaffat en licens för Cubase Studio4. När tomten kom med ett MIDI-keybord i julklappssäcken var min lycka total. Nu undrar jag om det är jag som är sjukt dålig på att träffa rätt när jag spelar bas och gitarr för jag tycker att det känns som att ljudet "släpar". Kollar under Device Setup och ser att mitt ljudkort har INPUT LATENCY: 14.830 ms och OUTPUT LATENCY: 29.683 ms. Är det mycket eller lite? Jag har TonePortens ASIO-drivis aktiverad och om jag väljer DirectX ASIOn så hamnar jag på en input på ca 325 ms och en output på 46 ms...

Måste jag träna mer på guran och basen eller???

Mvh

Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova att ställa ner latencyn. Man brukar tala om upp till 10ms är okej. Själv har jag 12 och det funkar. Uppdatera drivrutinerna om du inte gjort det. Du skall ju inte behöva ha släpljud. Ett sätt att lösa det på är att ställa ner latencyn när du spelar in och höja den sen när du mixar om datorn inte hänger med. Har du för låg latency uppstår knaster.

MVh

Lindpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det som är "okej" är väl när man själv inte kan störas av någon fördröjning.

Jag brukar tycka det är okej när man inte kan höra eller känna någon fördröjning alls.

Den buffert jag brukar köra (iaf när jag spelar in hemma och lyssnar själv) är 128 samples buffert i 44,1 kHz (sen lägger logic på ett antal samples som "gardering" tror jag), vilket blir nånstans runt 3ms. Vid 256 bufferts börjar man höra själva latencyn.

Jag vet inte hur exakt detta följs av datorn, om det verkligen blir 3 ms om man ställer in det så?

Antar att det börjar knastra om datorn inte klarar av bufferten, jag har iaf inget knaster.

Intressant det här tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...