Jump to content
Annons

Gentoo som musikdistro


solus

Recommended Posts

Jag har en laptop, amd turion (64 bit), 1G ram, slö hårddisk som jag har en gentoo-partition på. Nu tänkte jag fixa till den installationen för att kunna köra musikproduktion/inspelning på. Vad ljudkort beträffar så fick jag en presonus firebox i julklapp. Gentoo är ju mysigt på det viset att det finns grymt mycket dokumentation, mindre mysigt på det sätt att allting tar sjukt lång tid, eftersom man kompilerar allt själv. Detta ska enligt utsago leda till bättre prestanda. Jag tänkte föra lite dagbok här för den som är intresserad.

För att få hårdvaran i datorn att fungera följde jag denna howto: http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Acer_Aspire_5024. Allt gick förbluffande problemfritt.

Jag installerade gentoos pro audio overlay :

http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-427211-highlight-.html

och http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Installing_3rd_Party_Ebuilds

Från detta installerade jag rt-sources, som är en kärna färdigpatchad med en realtids-patch, plus lite annat. Förutom den patchen behövde jag även suspend2, för att kunna använda energisparfunktionerna (http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Software_Suspend_v2).

Jag gillar KDE, så det blev det. Installerade jack, qjackctl och libfreebob (drivrutiner till diverse firewireljudkort, har diskuterats tidigare), båda fanns som paket i overlayet.

Efter att ha ändrat i /etc/security/limits.conf fick jag tillstånd att köra jack med realtidsprio, alla portar i ljudkortet dök upp, och där är jag nu. Nu ska jag välja en bra sequencer eller multitrackrecorder, har installerat muse, men gillar den inte. Ska kolla på wired och försöka installera ardour, som strular lite än så länge.

Jag uppdaterar i takt med att det händer nåt. Kom gärna med frågor, tips och synpunkter under tiden.

Redigerat av solus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur installerar du Ardour? Kompilerar själv? Jag kanske kan hjälpa dig reda ut det så att det funkar. Jag har Ardour 2 och det är ett kanonprogram! Rosegarden är också ett av mina favoritprogram, det känns lite mer gediget än MusE fast det är ju min åsikt.

Blir lite sugen på Gentoo själv. Har Ubuntu men har haft lite bekymmer med att kompilera en realtidskärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde ebuilden i pro audio overlay. När jag gav upp den så kompilerade jag själv, så nu funkar det. Har installerat jack, qjackctl, ardour, muse, rosegarden, hydrogen, audacity, linuxsampler... the works. Jag kan gå ner på typ 2.67 ms latency utan att få xruns, men jag får fortfarande hörbara popar på allt under 21ms, vilket är störigt. Ska pula vidare en smula, jag berättar hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du lagt prioriteten på IRQerna? FireWire-IRQn bör ligga högst, följas av Jack och sen resten av IRQerna. På mitt stationära system kunde jag kompilera en kärna samtidigt som jag spelade in med 2.67ms latency. 😄 Med firewire är det säkert beroende lite på vilken laptop man kör och hur man kan distribuera enheterna över IRQerna.

Jag har inte köpt nån firebox än, så jag kan inte ge dig handfasta tips, men jag hoppas på det omvända sen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som boven i dramat var mitt trådlösa nätverk. Precis som i windows. Så går det när man kör windows-drivare, men jag har inte hittat nån annan variant som verkar funka ännu. Stänger jag av det så kan jag spela på i 2 ms. Nu efter att ha pratat med freebob-killarna verkar det inte som att det här latency-måttet är riktigt sant, det ska tydligen fixas till version 2.0 som är planerad till mars 07 (lac2007, http://www.kgw.tu-berlin.de/~lac2007/index.shtml).

Min prio-ordning är RTIRQ_NAME_LIST="rtc ohci1394 snd usb i8042"

RTIRQ_NON_THREADED="rtc snd"

Har inte hittat nån riktigt bra dokumentation på det där, så jag är tacksam för tips. Så mycket lägre än 2 ms verkar inte funka nåt vidare i alla fall, mycket xruns där. 2ms duger iofs för mig, jag tror det är vad kortet är tänkt att klara, men det låter som sagt inte som 2ms när man monitorar ljudet. Nåja, det finns nog mer tweaking att göra, men jag har en känsla av att freebob är flaskhalsen, den är ju rätt ny. Verkar vara under aktiv utveckling dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Okej, nu är jag klar med det här. Jag orkar inte göra musik på min laptop utan satsade på att installera alltihop på min stationära p4 istället. Att säga att det gick bra är att överdriva, freebob, jack och hydrogen strulade ikapp tills jag höll på att ge upp, men envis som man är så ger man sig inte. Nu, efter mycket om och men funkar det stabilt som fan, spelar i 2.67ms med tillräckligt med ladspa effekter (förstärkarsimulering och reverb) och hydrogen funkar bra.

Sen var det bara det där att själva musikskapandet är ju inte heller gjort på en kaffekvart... återkommer angående den biten.

Hittills använder jag alltså freebob, jack, hydrogen, ardour, caps (förstärkarpluggar) och tuneit (stämapparat). Ska kika på nån bra sampler senare, när jag lånat brorsans klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

solus: Kul som tusan att det funkar nu! 2.64 ms är RIKTIGT bra jobbat - det lyckas inte jag med fast jag har en sprillans ny reltidskärna och allt. Rosegarden kan jag rekommendera utöver de program du räknat upp:

http://www.rosegardenmusic.com

Inte riktigt lika bra audioredigering som i Ardour men man har i Rosegarden möjlighet att jobba med audio och MIDI i samma projekt. Ibland kör jag Ardour och Rosegarden samtidigt, synkade genom JACK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehrmm, jag kan ha varit för snabb när jag sa 2.67 ms, verkar inte som hydrogen + gitarr klarar det. Bara gitarr går dock i 2.67 och det är där det spelar roll, har inte så många ingångar på ljudkortet. Ska hydrogen vara med så hoppar gränsen upp på 5ms, som fortfarande knappt är hörbart imo.

Jag har kört rosegarden förut, då tillsammans med ardour (rosegarden för midi, pipa till sampler, vidare till ardour). Kanske skaffar det när jag börjar behöva midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Freebob-drivern hittade ett tag inte ljudkortet. Sen gjorde det de, men då hängde sig jack så fort drivaren laddades. Jag fick rådet att uppgradera till utvecklingsbranchen, så det gjorde jag, men där var inte fireboxen stödd. Enligt freebob faq la jag till fireboxens parametrar i freebobkoden, men då fick jag segmenteringsfel. Så tillbaks till corebranch, men senaste svn-varianten av den, plus uppgradera jack till senaste svn, så funkade det plötsligt.

Jag ville använda DFH-samples i hydrogen, så jag skrev ett python-script som översatte battery-kit-filerna till hydrogen-kit. Det gick lite trögt, många feltänk i översättandet yttrade sig bara som segmenteringsfel i hydrogen. Dessutom upptäckte jag efter mycket om och men att hydrogen hade en gräns på 32 instrument, om den gränsen överstegs så blev det också segmenteringsfel. Det var dock ändrat till senast svn-utvecklingsversionen, så jag bytte, sen funkade det.

Nu har jag även installerat rosegarden och linuxsampler, men jag har inte hunnit utforska dem mer än att se att de fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...