Jump to content
Annons

Ljudkortsinköp


gurka

Recommended Posts

Annons
Valet står som det ser ut mellan Tapco eller Line6:s UX1. Som ni säkert förstår är jag knappt torr bakom öronen, men undrar mest var jag får mest gröt för pengarna? Kortet skall huvudsakligen användas till gitarr och delvis sång.

Ux1:an saknar ju fantommatning så står det mellan dom två så väl tapcon.

Annars kan ju UX2:an vara ett alternativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Det lutar allt mer åt en av Line6 produkterna, med tanke på gearboxen. Nu återstår bara att fundera på om fantominmatning är värt ett 700 kr större hål i plånboken.

Det tycker jag att det är. Du får nog svårt att komma undan billigare för att få en förförstärkare. Kanske Art Tube Mp eller en billig Behringer-förförstärkare. Jag tror att du tjänar på att lägga ut dom där sjuhundra så slipper du jaga förförstärkare sen.

*edet* toalettpapper, stavning och formulering

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Det lutar allt mer åt en av Line6 produkterna, med tanke på gearboxen. Nu återstår bara att fundera på om fantominmatning är värt ett 700 kr större hål i plånboken.

Värt och värt, har du inte fantommatning kan du inte spela in med kondensatormikrofoner(med vissa undantag förmodligen).

Redigerat av Joelstromgren
Link to comment
Dela på andra sajter

köp ett EMU 0404USB! Jag startade själv nyligen en tråd som handlade om just samma sak som du nu tar upp! Båda de kort du nämner nämndes även där.

Men EMU 0404USB blev det slutgiltiga alternativet. /adama

Fast 0404:an kostar ca 700 spänn mer än Tapcon och han behöver ju inte MIDI in/ut vad jag förstår.. Då kan han ju lägga de bagarna på en preamp i kombination med UX1 t.ex.

Såg förresten den här också... Alesis IO|2 verkar lite gullig, fast jag vet inget om den.... alltså om den har fått bra kritik och så. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aptiten växer i takt med kunskapen, så skaffa ett kort med både mik- och midianslutningar för rätt var det är så sitter du i samma träsk som många andra här.  😠

Den faktorn tänkte jag inte på, sant! Ibland får man ju för tusan abstinens av att vilja ha mer grejer att pilla med, funderade nyligen på att skaffa en elfiol. 😠

Med iaf, gurka.. om MIDI känns astronomiskt avlägset för dig så kan du nog lägga de slantarna på en micpreamp istället, om du vill köra på t.ex UX1:an alltså. Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

köp ett EMU 0404USB! Jag startade själv nyligen en tråd som handlade om just samma sak som du nu tar upp! Båda de kort du nämner nämndes även där.

Men EMU 0404USB blev det slutgiltiga alternativet. /adama

Fast 0404:an kostar ca 700 spänn mer än Tapcon och han behöver ju inte MIDI in/ut vad jag förstår.. Då kan han ju lägga de bagarna på en preamp i kombination med UX1 t.ex.

Såg förresten den här också... Alesis IO|2 verkar lite gullig, fast jag vet inget om den.... alltså om den har fått bra kritik och så. 😠

asså vilka funktioner som finns på ett kort är inte det enda som styr mitt köp.

Låter inte korten olika bra? Jag köpte mitt EMU0404USB för 2000 kronor, delvis för att jag vet att det låter bra, då jag ofta använder mig av EMU ljudkort.

Preampen låter riktigt bra för priset också. /adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej midi är ingen omöjlighet, just nu förgyller jag dagarna med ett gammalt durspel. Hursomhelst så är det gitarrljudet som skall prioriteras, dock vill jag inte undergräva inspelningsmöjligheterna med mikrofon. Vinner jag i längden på UX2:an med hela paketet inuti eller bör invetstera i lillebrodern UX1 och komplettera med preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag att det är. Du får nog svårt att komma undan billigare för att få en förförstärkare. Kanske Art Tube Mp

Art tube mp är inte bara en preamp utan också en lysande linebox. Suverän på att köra en virveltrumma igenom för att få lite mosighet eller tex liva upp en lite för clean elbas. Prisvärd multigrunka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...