Jump to content
Annons

Köpa gitarr


Nybbe 84

Recommended Posts

Hejsan!

De e så att jag har tänkt att skaffa mig en annan gitarr. Då menar jag en akustisk. Den jag har nu e en Bjarton (tror jag) de e va min kusin kallar den iallafall 😳 Den e rätt så gammal (syrran har haft den innan) och den har lite spricker i sig.

Så nu tänkte jag att det kanske va dags för en lite nyare, men jag vet inte riktigt vilken sorts gitarr jag ska välja. De finns ju en himmla massa olika märken och modeller därute i djungeln 😉

Så vilken typ av gitarr tycker ni passar för en nybörjare, nylon eller stålsträngad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå till affären och prova. Stål och nylon skiljer sig inte bara i spelkänsla, utan även hur det låter. Det är bara din smak som avgör.

Själv har jag alltid kört stålsträngat, gillar det lite hårdare ljudet. Funkar bra även när man är nybörjare, fast det kanske är enklare med nylon, där har jag ingen aning faktiskt.

Ta din tid och provspela dem i lugn och ro, låt ingen försäljare stå och babbla. Det är stor skillnad i klang mellan dom olika gitarrerna, ibland även om prislapp och märke är snarlika.

edit: jag menar alltså att det kan vara stor skillnad även på gitarrer med samma strängar.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Nylonsträngad är lättare att spela på grund av att det är fysiskt lättare att trycka ner strängarna när du tar ackord. Men lär du dig att spela på en nylonsträngad gitarr och sedan nån gång skall spela på en stålsträngad kommer du att ångra dig, ett fenomen som inte uppstår åt andra hållet.

Jag har alltid kört stålsträngat just för klangen och styrkan i ljudet. Men LYSSNA, det som känns bäst för dig är melodin! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stål- och nylonsträngat skiljer sig väldigt väldigt mycket i ljud. Stål är ju lite åt elgitarrshållet, speciellt i hals och spelkänsla. På nylon är det väldigt brett mellan strängarna, så det är ju lättare för en nynbörjare, men dom är också mer volymsvaga.

Men som sagt, att jämföra en nylon med en stålsträngad är ju som att jämföra en ferrari med en land rover.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att du ska välja efter vad du ska spela!!

Ska du spela spansk eller klassisk gitarr så är nog nylon rätt val.

Men om du istället ska spela rock, pop eller något liknande så kan jag bara säga att jag skulle välja den stålsträngade som har ett hårdare ljud!

Prova vad som passar dig! 🙂

Redigerat av dannesik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att du ska välja efter vad du ska spela!!

Ska du spela spansk eller klassisk gitarr så är nog nylon rätt val.

Men om du istället ska spela rock, pop eller något liknande så kan jag bara säga att jag skulle välja den stålsträngade som har ett hårdare ljud!

Prova vad som passar dig! 🙂

Kan bara hålla med och siktar du på att senare börja spela elgitarr så skulle jag lätt välja en stålsträngad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer nog spela lite blandat. Visor, pop och lite rock, så det lutar nog åt en stålsträngad. Men sen e det ju vilket märke o modell en sa välja.

Någon som har några förslag ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad har du för budget?

Inte så mycket, är student, så den enda inkomst jag har är det jag får från csn.

Men att bo hemma gör ju att en kan spara de pengar man får 🙂

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

Stalltips!

Gör inte så stor grej av din första gitarr. Betrakta första guran som ett läromedel och utnytja tiden till att kolla in gitarrerna du helst skulle villja ha och då lite dyrare exemplar.

När du lärt dig spela hyfsat och kanske fått ett arbete har du säkert råd att skaffa dig "drömgitarren".

Ni förste gitarr är en nylonsträngad. Den går knappast att stämma. Men det gick utmärkt att lära sig ackorden på den.

Sen dess har det blivit tre gitarrer till. Två á 20.000 kr, drömgitarrer.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa ukulele i stället?  😳

Nja skulle inte tro det. Visserligen e ukulele ett billigare alternativ men det e en gitarr jag e ute dfter och dessutom har min systerdotter en redan 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej nybörjare!

Köp en av varje. Men kan du "bara" välja en, så...:

Ska du välja en för ljudets skull så är ju nylonsträngad klassisk gitarr - även kallad spansk gitarr - vackrare i ljudet. Bra modeller för dig kan vara den redan föreslagna Yamaha C40. Men varför inte en Admira Malaga eller en Raimundo 104B. Väldigt mycket gitarr för pengarna.

Ska du välja en stålsträngad för att spela "kånntry&västen" så kan Yamaha åter igen vara ett bra val, nån ur 700-serien. Eventuellt en Tanglewood eller en Simon&Patrick om budgeten tillåter.

Prova dig fram och avgör själv vad du tycker låter bra.

Det spelar ingen roll vilken typ av gitarr du köper först som någon påstod. Det tycker jag låter knepigt...

😆

fläder//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

klassisk gitarr - även kallad spansk gitarr

njaa. skulle jag verkligen inte påstå.. Jag har bådeoch i samma prisklass men använde stålsträngade i 70% av fallen för att den låter bäst till det jag gör då.

Så det beror på vad du spelar! Men köp en gitarr ifall du behöver en nya gitarr. Om din gamla funkar, så lär dig först på den. Sen spara ihop några kronor till tills den dag då du kan spela bra. /adama

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
klassisk gitarr - även kallad spansk gitarr

njaa. skulle jag verkligen inte påstå..

Så säger iaf de gitarrlärare och musiker jag kommit i kontakt med, liksom säljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...