Jump to content
Annons

Mix nummer 2


lonewind

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Differences

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 128Kbps

* STATUS: Börjar ta form

Differences

Nu tror jag att jag börjar närma mig den färdiga mixen. Vad tycker ni?

Uppskattar ert tyckande

Mvh

Chris

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte riktigt min musikstil men produktionen är ju klar och ren, ganska minimalistisk <- kanske lite för så. Fast det är kanske så du vill ha det och då skall inte jag komma här o klaga. Kan inte uttala mig om det kommersiella värdet eftersom jag uppenbart är värdelös på sånt om man skall bedöma utifrån min egen musiksmak. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt min musikstil men produktionen är ju klar och ren, ganska minimalistisk <- kanske lite för så. Fast det är kanske så du vill ha det och då skall inte jag komma här o klaga. Kan inte uttala mig om det kommersiella värdet eftersom jag uppenbart är värdelös på sånt om man skall bedöma utifrån min egen musiksmak. 😕

Hej!

Tusen tack för dina åsikter! Det är guld värt även om det kanske inte är din favoritmusik.

Minimalistiskt vill jag nog hålla det. Däremot ska det nog på en och annan till grej. Mest sånggrejor tror.

Tack igen!

Gott nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min musik stil heller, låter bra men gillar inte att pianot ligger så pannat till vänster, antagligen är det inget eftersom jag sitter med lurar =). Bra mix & en välskriven låt tycker jag! 😆

Tusen tack för det!

Ingen som gillar sån här musik? Inte jag heller faktiskt 😕

Gott nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ensamma vinden.

Jag tycker det låter bra.Sången är lite trevande,uttalet är inte riktigt hundra..Med en liten bättre sångtagning så får du full pott av mig.Du har en bra röst,och det märks när du tar i lite.På reffarna låter det grymt! Samma teknik på de lugnare delarna - men då lite längre från micken.

Jag gillar låten..Svin bra.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, välkmonen tillbaks!

Som jag skrivit förut gillar jag din röst, men inte ditt chipmunk vibrato. Men det är så speciellt att det säkert faller många på läppen så kör på.

Angånde låten så behöver trumfillen ses över och så låter det väldigt onaturligt när kören exploderar in vad jag tror är refrängen du skulle behöva en brygga kanske.

Jag tycker inte riktigt att ljuden smälter in i varandra.

Bra låt dock, jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ensamma vinden.

Jag tycker det låter bra.Sången är lite trevande,uttalet är inte riktigt hundra..Med en liten bättre sångtagning så får du full pott av mig.Du har en bra röst,och det märks när du tar i lite.På reffarna låter det grymt! Samma teknik på de lugnare delarna - men då lite längre från micken.

Jag gillar låten..Svin bra.

Mvh

Micael

Hej Mike! Haft en bra jul?

Trevande sång med lite sjabbligt uttal är väl lite av min grej. Men jag ska ha det i åtanke och se om det går att göra bättre

Det kommer uppdateringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, välkmonen tillbaks!

Som jag skrivit förut gillar jag din röst, men inte ditt chipmunk vibrato. Men det är så speciellt att det säkert faller många på läppen så kör på.

Angånde låten så behöver trumfillen ses över och så låter det väldigt onaturligt när kören exploderar in vad jag tror är refrängen du skulle behöva en brygga kanske.

Jag tycker inte riktigt att ljuden smälter in i varandra.

Bra låt dock, jobba på.

Hallå Dr!

Kul att du nämner trumfillen, jag satt faktiskt och bättrade på dem sent igår kväll. Tror att jag överjobbade dem dock så jag måste på dem igen.

Att ljuden inte smälter in riktigt kanske är en mix fråga lite. Det är ju också ganska hård nivåskillnad mellan vers och ref och det ska rättas till?

Tack för värdefulla åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Lonewind,

Din röst låter lite som Anthony Johnson. Han brukar nöja sig med

piano och en och annan cello. Skippa trummorna i versen. Dom låter

lite för mycket komunala musikskolan. Däremot är trummorna riktigt

bra i refrängen. Refrängen är kanonbra. Gör en Anthony, skippa bas

och trummorna i versen, använd en ensam cello eller orgel eller auk-gitarr.

Bäst: refrängen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Lonewind,

Din röst låter lite som Anthony Johnson. Han brukar nöja sig med

piano och en och annan cello. Skippa trummorna i versen. Dom låter

lite för mycket komunala musikskolan. Däremot är trummorna riktigt

bra i refrängen. Refrängen är kanonbra. Gör en Anthony, skippa bas

och trummorna i versen, använd en ensam cello eller orgel eller auk-gitarr.

Bäst: refrängen!

Hej!

Inte alls tokiga idéer. Jag har faktiskt funderat på att göra en version där jag dumpar trummorna helt. Men det är något jag tar itu med först när den här versionen är klar.

Tusen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör jag en seriös lyssning i monitorerna först:

Kanske lite lågt piano under introt,eller lite lägre sång..Pianot låter lite dovt..lite mer diskant där.Kanske dubbla antalet slag på cymbalen på väl utvalda ställen får att variera liret lite.

Sången kanon nu! Trevandet är som bortblåst..Jag visste att du kunde.Fy f-n vilket läckert vibrato du har i din röst,jag är hel såld på det.Unikt,känsligt och mycket personligt på samma gång.

Nu tar jag på mig lurarna:

Bra tryck i basen,pianot lite lågt under sången i början.Kanske lägga ett lätt ta ta ta ta lir på highaten under introt och sången i början,samt växla det med cymbal liret jag föreslog tidigare..Pianot lite lågt stundtals men det åker upp i volym ibland,jämna ut lite där..Lite mer diskant på pianot,skulle göra susen..men vänta tills du dragit upp det till rätt volym nivå - det kanske kryper fram ur mörkret när du justerar nivån.

Kanske bas kaggen ligger lite för nära basen i frekvens,,lite längre ljud på virveln?

men ytterst lite då,absolut inget mer rumsljud - bara lite längre ljud,tror det skulle bli snyggt.

Ett alternativ,kan vara att lägga ett lätt reverb på hela mixen,men inte mer än 4-5

men då nästan utan rums effekt..

Jag tycker du är väldigt nära med mixen nu.Bra tryck i prodden,har du mastrat nåt?

ps.Julen har varit bra,men alldeles för lite musik.. 😆 Det blir ändring på det nu!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör jag en seriös lyssning i monitorerna först:

Kanske lite lågt piano under introt,eller lite lägre sång..Pianot låter lite dovt..lite mer diskant där.Kanske dubbla antalet slag på cymbalen på väl utvalda ställen får att variera liret lite.

Sången kanon nu! Trevandet är som bortblåst..Jag visste att du kunde.Fy f-n vilket läckert vibrato du har i din röst,jag är hel såld på det.Unikt,känsligt och mycket personligt på samma gång.

Nu tar jag på mig lurarna:

Bra tryck i basen,pianot lite lågt under sången i början.Kanske lägga ett lätt ta ta ta ta lir på highaten under introt och sången i början,samt växla det med cymbal liret jag föreslog tidigare..Pianot lite lågt stundtals men det åker upp i volym ibland,jämna ut lite där..Lite mer diskant på pianot,skulle göra susen..men vänta tills du dragit upp det till rätt volym nivå - det kanske kryper fram ur mörkret när du justerar nivån.

Kanske bas kaggen ligger lite för nära basen i frekvens,,lite längre ljud på virveln?

men ytterst lite då,absolut inget mer rumsljud - bara lite längre ljud,tror det skulle bli snyggt.

Ett alternativ,kan vara att lägga ett lätt reverb på hela mixen,men inte mer än 4-5

men då nästan utan rums effekt..

Jag tycker du är väldigt nära med mixen nu.Bra tryck i prodden,har du mastrat nåt?

ps.Julen har varit bra,men alldeles för lite musik.. 😄 Det blir ändring på det nu!

Mvh

Micael

Oj, vilken feedback!

Det var mycket att tänka på.

Ska pilla med några sånggrejer nu innan jag börjar på att rensa i eq:t.

Det ligger en maximizer på på utljudet men jag skulle väl inte vilja kalla det mastring.

Härligt att höra att du också ska komma igång med musiken nu efter jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyft fram pianot i ljudbilden,det kan räcka med det.Baskaggen lite ljusare,eller basen dovare,prova bägge alternativen.Jag tror mer på det första alternativet,men då får du dra på lite mer volym på kaggen.Men bara lite.

Ser fram emot nästa mix,för jag gillar din låt.Jag vet hur svårt det är när man mixar sina egna grejer - efter ett tag så lyssnar man på allt,man hör helt enkelt inte vad som sticker ut.Men du är väldigt nära nu,så var försiktig.

Du kan ju alltid bumpa ett par ggr.så att de andra tycker till..det är alltid bättre med ett bredare underlag.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt..Du har en känslig röst och ett fint uttryck i sången..känns lite trevande på några ställen dock ett bra register hör man..ja du klättrar upp högt i tonen och där har du även styrka..😄

En bra låt tycker jag!..Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt..Du har en känslig röst och ett fint uttryck i sången..känns lite trevande på några ställen dock ett bra register hör man..ja du klättrar upp högt i tonen och där har du även styrka..😄

En bra låt tycker jag!..Lycka till!

Hej! Vad roligt att du tycker låten är fin.

Det är nog så att jag lagt den mesta tonvikten på sången. Det blir nog lätt så när man är sångare främst. Kul att höra att det verkar gå fram.

Nu har jag postat en mer mixad version där jag skruvat lite ljud och så. Lyssna gärna på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyft fram pianot i ljudbilden,det kan räcka med det.Baskaggen lite ljusare,eller basen dovare,prova bägge alternativen.Jag tror mer på det första alternativet,men då får du dra på lite mer volym på kaggen.Men bara lite.

Ser fram emot nästa mix,för jag gillar din låt.Jag vet hur svårt det är när man mixar sina egna grejer - efter ett tag så lyssnar man på allt,man hör helt enkelt inte vad som sticker ut.Men du är väldigt nära nu,så var försiktig.

Du kan ju alltid bumpa ett par ggr.så att de andra tycker till..det är alltid bättre med ett bredare underlag.

Mvh

Micael

Hej igen.

Nu har jag skruvat lite eq framförallt. I förhoppning att separera ljuden lite bättre.

Har dock inte gjort något nämvärt med bas vs baskagge. Lyssna nu och säg om du tycker det fortfarande behövs.

Pianot tycker jag går fram tydligt nu, vad tycker du?

(jag brukar försöka undvika bumpar då det sticker i en dels ögon)

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat igen!...ja det är verkligen jättefint!..lyssnar mycket på uttryck och hur det berör...och om inte något annat sticker ut eller stör runtomkring i ljudbilden så är det bra helt enkelt..jättefint!

Härligt... det är sånt jag finner mycket viktigt!

Tack igen för att du lyssnar och kommenterar.

Nu sitter jag och försöker finna ett bra instrument att göra ett litet spel till refmellanspelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyft fram pianot i ljudbilden,det kan räcka med det.Baskaggen lite ljusare,eller basen dovare,prova bägge alternativen.Jag tror mer på det första alternativet,men då får du dra på lite mer volym på kaggen.Men bara lite.

Ser fram emot nästa mix,för jag gillar din låt.Jag vet hur svårt det är när man mixar sina egna grejer - efter ett tag så lyssnar man på allt,man hör helt enkelt inte vad som sticker ut.Men du är väldigt nära nu,så var försiktig.

Du kan ju alltid bumpa ett par ggr.så att de andra tycker till..det är alltid bättre med ett bredare underlag.

Mvh

Micael

Hej igen.

Nu har jag skruvat lite eq framförallt. I förhoppning att separera ljuden lite bättre.

Har dock inte gjort något nämvärt med bas vs baskagge. Lyssna nu och säg om du tycker det fortfarande behövs.

Pianot tycker jag går fram tydligt nu, vad tycker du?

(jag brukar försöka undvika bumpar då det sticker i en dels ögon)

Kör i lurarna.

Japp pianot bra nu.Ligger helt rätt i mixen,vid 1.03 så är det lite starkt.Om du höjt hela filen så korrigera där det sticker ut för mycket..men jag lyssnar igenom klart innan jag kommenterar vidare.

Det låter som om du panorerat pianot lite snett,typ 45-55 åt höger.Antar att det är guran som ska bära upp på andra sidan.Men på de delar där pianot är ensamt,så låter det lite skumt i lurar men inte i monitorerna.Bry dig inte om det ,det funkar.

Bra ljud på pianot,vad har du för plugg?Jag vet inte om du eq:ade nåt,nu behövs det inte - det kom fram bra.

Ser man till trummorna så funkar dom helt klart,men vill man ha lite mer variation så kanske mitt förra tips skulle funka..Lite längre ljud på virveln,samt lite variation cymbal/highat..?

Bas kaggen - contra basen stör inte lika mycket(kan bero på att pianot kom fram i mixen,det ena påverkar ju det andra)..Jag tycker du har en riktigt nice ljudbild nu.När man mixar och proddar så har man ju en tanke bakom allt,och det är inte alltid att man förstår det som utomstående,så man ska ta alla tips med en nypa salt och lyssna till sitt eget öra också.Låten är klar för mastring tycker jag.

Mastring är jag inte så duktig på,kan nog inte hjälpa dig där..Där kan man lätt förstöra låtar i ivern att försöka få allt att låta så högt som möjligt.På denna har du bra ut ljudvolym.

Var inte rädd för att bumpa låten.Skriv vad du vill ha hjälp med så köper de flesta en bump.Fråga rent ut om låten är klar för mastring.Kolla i yllets senaste tråd,hur han gjorde för att få hjälp med det.

En sak till,testa ett reverb med ett pytte litet rum,och en "svans" runt 4-5% på hela mixen,fast det kan du iofs spara till den som mastrar,ett litet trick för att lyfta hela prodden.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör i lurarna.

Japp pianot bra nu.Ligger helt rätt i mixen,vid 1.03 så är det lite starkt.Om du höjt hela filen så korrigera där det sticker ut för mycket..men jag lyssnar igenom klart innan jag kommenterar vidare.

Det låter som om du panorerat pianot lite snett,typ 45-55 åt höger.Antar att det är guran som ska bära upp på andra sidan.Men på de delar där pianot är ensamt,så låter det lite skumt i lurar men inte i monitorerna.Bry dig inte om det ,det funkar.

Bra ljud på pianot,vad har du för plugg?Jag vet inte om du eq:ade nåt,nu behövs det inte - det kom fram bra.

Ser man till trummorna så funkar dom helt klart,men vill man ha lite mer variation så kanske mitt förra tips skulle funka..Lite längre ljud på virveln,samt lite variation cymbal/highat..?

Bas kaggen - contra basen stör inte lika mycket(kan bero på att pianot kom fram i mixen,det ena påverkar ju det andra)..Jag tycker du har en riktigt nice ljudbild nu.När man mixar och proddar så har man ju en tanke bakom allt,och det är inte alltid att man förstår det som utomstående,så man ska ta alla tips med en nypa salt och lyssna till sitt eget öra också.Låten är klar för mastring tycker jag.

Mastring är jag inte så duktig på,kan nog inte hjälpa dig där..Där kan man lätt förstöra låtar i ivern att försöka få allt att låta så högt som möjligt.På denna har du bra ut ljudvolym.

Var inte rädd för att bumpa låten.Skriv vad du vill ha hjälp med så köper de flesta en bump.Fråga rent ut om låten är klar för mastring.Kolla i yllets senaste tråd,hur han gjorde för att få hjälp med det.

En sak till,testa ett reverb med ett pytte litet rum,och en "svans" runt 4-5% på hela mixen,fast det kan du iofs spara till den som mastrar,ett litet trick för att lyfta hela prodden.

Mvh

Micael

Härligt att höra att du tycker mixen verkar funka. Körde en ganska hård eq på pianot och det gjorde nog en del då det tar en stor del av ljudbilden.

Stämmer att pianot är lite, lite snett panorerat. Jag trodde att det skulle vara mer instrument än vad det blev... Men det funkar som det är nu.

Jag kör Steinbergs The Grand 2. Låter fantastiskt i mina öron.

Trummorna är förvisso lite stela men det är lite så jag vill ha det. Provade att liva upp dem lite med det lät mest gymnasiefunk :-D

Jag brukar bara mastra väldigt lite då jag jobbar på att redan i inspelningskedet få bra tryck i tagningarna. Då behöver jag inte göra så mycket i slutet och slutresultatet blir bättre.

Jag håller på att försöka få något instrument att fylla ut lite i mellanspelen nu. Får se om jag lyckas.

Sen ska jag fundera på om jag inte ska ha med någon liten till sångutsmyckning innan jag färdigställer låten.

Du är till stor hjälp Micael!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara läckert med nåt som fyller ut panoreringen på pianot..

TG2 låter mycket bra.

Helt klart har du en poäng med att få allt inspelat bra,då blir det mindre att göra sedan..jobbar under samma devis.

Lyssningen är nog det viktigaste för att få ett bra slutresultat mix mässigt.. Jag köpte ett par Phonic P8A för fyra lax..Inte det bästa valet,men när man ställt in dom och lärt sig vad som återges tillsammans med ett par slutna lurar,då klarar man sig bra.Det tog 3 månader innan jag ställt in dom mot alla olika ljudkällor som jag kollar mot i min omgivning.Jag köpte ett par Sennheiser lurar i Spanien i höstas,18-18000 hz,slutna, lite låg frekventa kanske,men jag hör allt i dom.Vad lyssnar du i?

Tack för att du uppskattar min hjälp,det värmde.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara läckert med nåt som fyller ut panoreringen på pianot..

TG2 låter mycket bra.

Helt klart har du en poäng med att få allt inspelat bra,då blir det mindre att göra sedan..jobbar under samma devis.

Lyssningen är nog det viktigaste för att få ett bra slutresultat mix mässigt.. Jag köpte ett par Phonic P8A för fyra lax..Inte det bästa valet,men när man ställt in dom och lärt sig vad som återges tillsammans med ett par slutna lurar,då klarar man sig bra.Det tog 3 månader innan jag ställt in dom mot alla olika ljudkällor som jag kollar mot i min omgivning.Jag köpte ett par Sennheiser lurar i Spanien i höstas,18-18000 hz,slutna, lite låg frekventa kanske,men jag hör allt i dom.Vad lyssnar du i?

Tack för att du uppskattar min hjälp,det värmde.

Mvh

Micael

Härligt att det låter bra!

Jag har bara lyssnat i lurar så nu återstår det för mig att lyssna i ett gäng andra ljudkällor.

Jag sitter med ett par Sennheizer HD 25 SP. Tycker de duger helt klart att mixa i!

Men det ska bli intressant att höra imorgon när jag kan kräma på i en öppen anläggning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...