Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja dÄ har julen varit, och lite pengar har man fÄtt, och jag ahr ocksÄ haft turen att fÄ lite extra bonus frÄn fonder som min mormor har sÄlt. DÀrför ska det nu bli lite pluggköp.

Jag börjar fĂ„ det mesta jag vill ha, har tvĂ„ UAD-kort med mina favoriter frĂ„n deras pluggar. Har ett grundpaket med waves, metric halo channel strip, plus mĂ„nga mĂ„nga virtuella instrument. Det jag dock saknar Ă€r en bra synth (pluggform) som man kan hitta schysta ljud som passar till pop/r&b/hip hop. Spelar vĂ€l inte sĂ„n stor roll vad man gör för musik, utan det Ă€r ju hur man rattar fram ljuden som avgör det hela. Jag har alltid hatat synthar och aldrig varit intresserad och dĂ€rför skriver jag just denna trĂ„d för att fĂ„ lite tips. Det finns ju en hel uppsjö av olika synthar man kan vĂ€lja mellan, och jag vet egentligen inte vad jag Ă€r ute efter 😉. Men jag vill ha en schysst synth som man kan hitta bra grundljud som man kan ratta vidare pĂ„ sjĂ€lv. Jag har tidigare anvĂ€nt FM7, Absynth3 och ultrafocus bl.a men inte riktigt gillat nĂ„gon av dem. Skulle vara kul om ni vill ge tips om synthar man kan kolla upp.

Redigerat av Exil
Annons
Postat

MĂ€rkligt att du inte gillade ljuden ur FM7(som numera Ă€r feteuppdaterad till FM8).. Den Ă€r ju enorm ju.. Fast du kanske gillar analoga flĂ€sksound bĂ€ttre.. Kolla dĂ„ in Pro-53.. Även den frĂ„n Native Isntruments... Helt ok ju.. Och att inte förglömma Korgs Legacy collection.. Fasntastiskt vĂ€lgjord ju.. 😎

Postat (redigerat)

Ja jag har faktiskt varit inne pĂ„ korg legacy collection eftersom ni bĂ„da hĂ€r har tipsat om den, och jag har Ă€ven vĂ€nner som tipsat om den. NĂ„gon som vet om det finns demoversion att ladda ned? Äsch söker vĂ€l lite pĂ„ google =)

NĂ„gon som har nĂ„gon annan att rekomendera 😛?

Edit: Korg Legacy cellection var ju inte alls speciellt dyr heller, sĂ„ jag passar nog pĂ„ och köper flera synthar 🙂

Redigerat av Exil
Postat

Kanske sitter jag i samma bÄt som du, kanske inte. AlltsÄ jag har aldrig egentligen hajjat hur man gör nÀr man rattar synthar och varför vilka Àr bra. Jag Àr fortfarande nÄnsorts synthnewbie.

Hur som helst sÄ har jag ett par, och nÄgra har jag fastnat för.

Mitt tips no. 1 Àr att du köper ett ex av Computer Music (ca 130 SEK). PÄ den fria DVDn fÄr du med en fullt fungerande version av synthen Wusikstation v.1 (www.wusik.com). Den Àr kul och bra som fan. Sen kan man förstÄs uppgradera till senaste version för ett par hundra.

Jag gillar inte Korg Legacy Collection (har testat demoversionerna).

tjing

Bengan

Postat (redigerat)

okej intressant, fÄr ta och kolla upp det! Vart har du föresten hittat demoverison av Korg Legacy Collections. Hittar bara mp3 demos pÄ deras hemsida.

Redigerat av Exil
Postat
Vart har du föresten hittat demoverison ...

Det var utan vidare ett Är sen jag laddade hem dom frÄn hemsidan, sÄ det Àr möjligt att de Àr borta. Jag tror inte jag har de kvar sjÀlv heller (annars kunde jag ju fixat över dom till dig).

Fler tips kan ju f ö vara Sonik Synth och Sample Tank, det finns gratis liteversioner att tanka hem o prova.

tjing

Postat

NÄgon som har nÄgot mer att sÀga innan jag lÀgger min bestÀllning pÄ thomann idag?

Postat

Nej jag ska lĂ€gga min bestĂ€llning idag, jag tror det blir lagacy iaf. Men jag pengarna rĂ€cker till flera sytnhar sĂ„ det Ă€r bara att tipsa mig Ă€nnu mera 🙁

Postat (redigerat)

Kolla in Native instruments Massive, den har fĂ„tt fin kritik. Dock kanske den Ă€r lite svĂ„r att hantera om man Ă€r helt grön. SjĂ€lv varmkör jag Legacy collection, men tĂ€nkte ge nĂ„got mer tips. 🙁 Kolla Ă€ven in Arturias minimoog V, enkelt och flĂ€skigt. DĂ€r har du lite bra grejjer att utgĂ„ ifrĂ„n.

Redigerat av Neko
Postat

Ja assĂ„ man har ju genom alla Ă„r alltid fĂ„tt höra bra om minomoog V. Men jag som helt okunnig har aldrig riktigt fattat vad det Ă€r sĂ„ bra med den. De flesta anvĂ€nder ju den till baskgĂ„ngar, men gĂ„r det att göra leadljud och fetta ljud med den? Alla kommer va pĂ„ mig, sĂ„klart man kan men jag Ă€r sĂ„ jĂ€kla kass pĂ„ synthar 🙁

Postat (redigerat)

Moogar Àr ju mycket kÀnda för just basar (nu ska vi inte glömma det underbara filtret), men de kan göra mycket mer. Och mjukvaran kan ju Àven köras polyfoniskt, sÄ det Àr bara att tuta och köra. Den kan göra mycket, och Àr otroligt lÀttskruvad.

Redigerat av Neko
Postat
Dimension Pro förstÄs:)

www.cakewalk.com

DirektlÀnk: http://www.cakewalk.com/Products/DimensionPro/default.asp

Eller sÄ köper du Project5 V2 (samma hemsida), dÄ fÄr du en basversion av Dimension och en hel del annat!

tjing

Lyssna pÄ nÄgra demos av den lÀt mycket bra, kan tÀnka mig att den Àr lite mer lÀttarbetat ocksÄ fast det kasnke bara Àr jag?

MenProjekt 5 som du prtade om hittade jag inte var runt och kolalde pÄ deras produktier men hitta inte.

Postat

Ifall minnet Àr korrekt har du Nexus dÄ har du alla " Trance " Liknande ljud.

SÄ jag tror att det du kommer ha mest nytta av i dina genres Àr en analogsynth emulering

typ Moog.Det du fÄr i den Àr ett bra semianalogt sound pÄ bas och leadljud.

Den Àr flitigt anvÀnd i pop , hip-hop RnB och Àven inom rock.

Det finns flera som har gjort emuleringar och vilken som Àr bÀst Àr nog en smaksak.

men kolla in

Arturia

Gmedia

Finns en gratis version oxÄ men hittade inte vad den hette , skall söka vidare.

Postat
MenProjekt 5 som du prtade om hittade jag inte var runt och kolalde pÄ deras produktier men hitta inte.

Har för mig att det Àr cakewalks version av Reason sÄ den Àr ng inte aktuell samt att det Àr PC only.

Postat
Ifall minnet Àr korrekt har du Nexus dÄ har du alla " Trance " Liknande ljud.

SÄ jag tror att det du kommer ha mest nytta av i dina genres Àr en analogsynth emulering

typ Moog.Det du fÄr i den Àr ett bra semianalogt sound pÄ bas och leadljud.

Den Àr flitigt anvÀnd i pop , hip-hop RnB och Àven inom rock.

Det finns flera som har gjort emuleringar och vilken som Àr bÀst Àr nog en smaksak.

men kolla in

Arturia

Gmedia

Finns en gratis version oxÄ men hittade inte vad den hette , skall söka vidare.

Okej, a Nexus har jag ju och jag anvĂ€nder den faktiskt vĂ€ldigt mycket, Visserligen Ă€r det en renodlad trance/dance synth, men man kan fĂ„ fram schyssta ljud genom att ta bort de flĂ€skiga reverben delayen och sedan leka sjĂ€lv med ljuden 🙁

SÄ du tipsar ocksÄ om moog. Prohet V dÄ? Eller vad finns det mer för analog vÀrme man kan hitta?

Postat

Har för mig att det Àr cakewalks version av Reason sÄ den Àr ng inte aktuell samt att det Àr PC only.

Okej, a Mac ska det va 🙁

Postat

TÀnkte bara pÄ en sak. PÄ Korgs hemsida stÄr det att Legacy Cellection Àr kompatibel med VST och AU men pÄ thomann stÄr det bara vst. Blir lite fundersam. Borde ju inte vara nÄgot problem nÀr de skriver pÄ sin hemsida att det stödjer AU. Men blev bara lite fundersam.

Postat

Okej, a Mac ska det va 😄

Ok, sorry jag hajjade inte att det var Mac som gÀllde. DÄ gÄr P5 bort.

Hursomhelst sÄ Àr lÀnken hÀr:

http://www.cakewalk.com/Products/Project5/default.asp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.