Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte slänga ihop en del frågetecken, jag vill lära mej hur folk brukar gå tillväga istället för att ratta bort mej själv, jag är helt ny på pluggar som simulerar analoga grejer, jag kör med t-racks för det mesta men är trött på att köra presets, nån som kan reda ut lite funktioner för mej, t.ex hur inputgain och ratio fungerar ihop när det inte finns tröskel, och hur man rattar limiter med overdrive, gain o.s.v för att det inte helt ska mosa signalen.

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat

Du gör rätt i att skippa hela presetskiten.

Kompressorer där man inte kan ställa in tröskelvärde har ett fast sådant, dvs om du vill att signalen ska komprimeras väldigt långt ner och den inte ska ta bara toppar, så får du gaina mer på input gainen (väldigt logiskt när man tänker hur det fungerar), det kommer också leda till att du överstyr signalen efter ett tag, så det finns ju en viss gräns på hur låg tröskeln kan bli om man inte vill ha övertyrt ljud kan man säga.

Ratio fungerar precis som vanligt, men strunta i alla värden, om du ska titta på nåt så titta på kompressionsmätaren, det är inte alltid en kompressor komprimerar 3:1 bara för den är inställd på det, särkskilt inte när den har fast tröskelvärde.

Nu var det längesen jag använde t-racks och jag kan inte komma ihåg någon overdrive på limitern så där kan jag inte hjälpa. En limiter fungerar ju på i princip samma vis, bara det att det är först när du kommer till taket (som du själv sätter hur högt/lågt det ska vara) som den börjar jobba, jag vet inte om detta är en bra förklaring, men man kan väl se taket som en kombination av både tröskelvärde och output-gain. 🙂 Ju mer du gainar in i limitern, desto mer kommer den få jobba eftersom signalen slår i taket oftare.

Postat

AHH, tack så hemskt mycket, jodå jag tror jag hänger med, på VU-mätaren sntar jag då att man avläser hur kycket kompressorn jobbar, vad är "normalvärdet" ungefär, och vad ska man tänka på om man vill köra hård poppig kompression?

Jo jag antar att det går att ställa tak på t racks limiter, fast det är uppdelat på olika frekvensband, om man då inte sätter nåt tak på t.ex bas och mid, det känns ju som att limitern jobbar ändå..?

Elof (oregistrerad)
Postat
AHH, tack så hemskt mycket, jodå jag tror jag hänger med, på VU-mätaren sntar jag då att man avläser hur kycket kompressorn jobbar, vad är "normalvärdet" ungefär, och vad ska man tänka på om man vill köra hård poppig kompression?

Jo jag antar att det går att ställa tak på t racks limiter, fast det är uppdelat på olika frekvensband, om man då inte sätter nåt tak på t.ex bas och mid, det känns ju som att limitern jobbar ändå..?

Svaret är ju tyvärr att det är helt beroende på vad du vill åt. I mina öron så låter det aldrig bra att komprimera mycket på hela mixen, om mixen ska hålla jämn volym så bör det göras på dem individuella spåren, har inte lyckats uppnå det på ett snyggt sätt med en hårt jobbande kompressor på mastern.

När jag mixar pop så brukar jag mest ha kompressorn för att ta eventuella toppar (snabba attackvärden), addera lite fläsk och någon form av karaktär om kompressorn bjuder på det. Den brukar stå rätt still för det mesta men åka ner mot 3-4 db kompression ibland, jag kollar inte så noga om jag ska vara ärlig...

Limitern jobbar säkert ändå, den har väl nån form av defaultvärde i t-racks så att om man bara slår på limitern så ska den göra nåt, det beror väl också på hur mycket makeupgain du har ut från kompressorn?

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

återupplivar den här gamla jäveln, har äntligen skaffat uad-1 , är så jävla nöjd.

svingillar la2a och 1176 ,synd bara att min a51 inte är så jävla mycket att hänga i granen, tänkte bara höra mej för eftersom alla säger olika, jag vill veta exakt hur la2an jobbar bara för att jag är kontrollfrea och måste veta hur allt funkar, peak reduction sätter tröskel, gain är make up gain så långt är jag med, med vad gör det för skillnad att ställa den som limiter? och kontrollerna för vumätaren, (vissa har nämnligen sagt dra gain ibotten och anpassa nivån efter det haha)

så när det enligt mätaren distar, så låter det ju inte distat, har för mej att jag läste att det skulle vara tjusningen med den kompressorn, är det så man ska få det extra fläskigt kanske? det är svårt att få RIKTIGT mycket utvolym ändå, är det många av er som brukar slänga på flera stycken för att få fläsk? har nämnligen hört produktioner där de bara slängt på en enda uadla2a och ändå blir man totalt knullad av alla härliga stenhårda konsonanter o.s.v . har jag missat nån hemligt recept eller vad.

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.