Jump to content
Annons

Where we belong


Exil

Recommended Posts

LÅTNAMN: Where we belong

ARTIST/GRUPP: Underdog

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:25

KOMPOSITÖR: Musik - Jag, Text - Sångerskorna

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 7.9 MB

STATUS: Saknas sång från ena sångerskan, annars färdig.

LÅTLÄNK: http://www.speedyshare.com/798799652.html

Låten Freedom som jag la upp för några dagar sedan verkar inte ha gått hem hos så många så jag försöker med en låt som jag tror flera kan känna igen. Vi har nämligen spelat in denna låt tidigare och jag la även då upp den här på forumet. Då lät mixen rikitgt skit, och flera kommenterade det, men de flesta hyllade låten. Nu har jag haft ett år på mig och lära mig mera om mixning och särksilt inspelning, och hade vid denna inspelning tillgång til bättre rum och utrustning. Vi har även spelat ihop oss bättre som ett band och låten höjde sig avsevärt mycket vid denna inspelning. Problem som jag har haft är att baskaggen lät som en plastboll, och jag har triggat den med DFH, och sedan blandat med orginalet. Pukorna har också varit svåra, och ackeguran fick bli en skitgitarr som stod i kontrollrummet. Nästan hela låten och är också inspelad i kontrollrummet. (Jag går ju på ett musiker/artist-gymnasium, och det är krig om replokaler-inspelningsrum). Därför har jag fått mixa betydligt mer med denna än Freedom som jag la upp för några dagar sedan. Men jag tycker det börjar låta bra. Ena sångerskan har fått lägga all sång just nu, eftersom vår andra sångerska var dunderförkyld under även denna inspelning, så mer sång ska läggas när skolan drar igång igen.

Nog med snack, lyssna och njut, vågar man säga så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter bra, kan nog inte bli bättre sämre med 2 röster 🙂

//L

Tack =)

Jo det blir lite mer karaktär på låten med två röster. Särksilt på refrängen. Men funkar absolut helt okej med samma tjej på allting. Men det blir också ltie stressigt i vissa delar av verserna, eftersom de byter av varandra. Men mer sång ska läggas så fort skolan drar igång, och även lite mer körer ska på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på om jag förstod det var produktionen eller låten som du ville ha kommentarer om.

Jag vill bara säga att jag tycker att låtmaterialet är mycket, mycket bra. Sen har jag ett gäng med tankar om vad som jag personligen tycker att du borde tänka på men jag väntar med dem eftersom jag inte vet vad dit mål är med låten.

Musikmässigt är det proffsigt, framförandet är i mina öron katastrof. Det här är vad man i mina kretsar kalla gymnasie funk....

Jag vill inte vara en gnällspik men jag vill vara ärlig, jag har själv gått musikgymnasiet för "länge" sen. Inspelningarna som gjordes där lät nästan precis så här i framförandet. En hel bunt med individuella musiker som alla gör sitt bästa på att så kort tid så möjligt hinna med att spela så mycket som möjligt och visa hur jäkla bra just de är på sina instrument.

Det här problemet lider många band av tills den dag de inser att de alla i bandet arbetar mot samma mål, helhet.

jajja... nu, nattblajjar jag nog...

just ja, sopbra sångerska du hittat, hon kan bli något, och inte att glömma, jag tror på ditt låtskrivande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket proffsigt gjort, men det låter så slipat rent att det känns kliniskt. Jag saknar lite livekänsla. I övrigt är det så pass bra gjort så det är inte lätt att komma med konstruktiva tips. Sången (duktig sångerska) ligger aningen starkt i volym. Vad gäller kompet kanske man skulle komplettera det med elguran som kan svara sångerskan mellan versraderna med små fills?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag lyssnar och njuter. Tycker det här var skitsnyggt och uppfattar en massa känsla i detta. Blir lite nostalgisk och tänker bl a på en härlig sångerska, Helen Watson med en 80-talshit You´re not the rule, nån som minns den? Hade lite av samma stuk som denna. En sak fattar jag dock inte och jag lyssnar i billiga lurar sjunger hon duett och körar med sig själv? Det enda som inte klockrent tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter drivet och klart kompetent. Jag tänker (kan ha fel dock) amerikansk radiorock och för att vara det så låter det riktigt behagligt. Det finns luft hos er trots att det spelas mycket när väl låten kommit en bit.

Det som minst tilltalar mig är pianot. Låter det inte alltid på detta sätt i denna typ av låtar. Desto bättre är det inte igång hela tiden.

Låten i sig. Ja, det är ju fjärran från vad jag lyssnar på aktivt. Men den låter vanlig. Saker händer så som man förväntar sig. Saknar nog lite våga - inte efterlikna - både hos själva låten och i sound/utförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berggrund Okej! Jo jag börjar gilla Freedom mer och mer, förut var Where we belong min favorit. Men Freedom är på något sätt mer mogen i arrangemanget.

lonewind Intressant det du säger. Jag kan förstå ditt utryck "gymnasie funk", finns många band som man får den feelingen av. Men jag själv upplever inte det med vårt band. Vi har spelat i hop nu i 2 år och börjar verkligen hitta varandra. Så jag upplever inte att vi försöker visa hur jävla grymma vi är på våra instrument utan att vi spelar tillsammans. Men vi är ju inga proffsmusiker heller, så därför låter det väl heller inte som en proffsinspelning. Sångerskan är mycket duktig ja, du ska bara höra när den andra sångerskan är frisk och kan lägga sin del. Och mitt låtskrivande kommer jag absolut fortsätta med, tack för supporten.

chilone Okej så något känns fel, hmm okej något i kompet känns fel 😳 Ska hälsa sångerksan!

91:an Tack så mycket! Okej livekänsla, svårt att få fram så här i efterhand, men jag gillar det clean soundet på nått sätt. Har tänkt försöka utveckla produktionen mera, lägga på stråkar lite småsynthar för att feta upp den. Men inget är bestämt än. Gitarrfills på verserna kanske kan vara något.

equality Härligt att du njuter! Och upplever en massa känsla, då är du nog den första här 😉 men riktigt kul, tack! Ena sångerksan var sjuk vid inspelningen, så andra sångerskan har fått lägga allting just nu. Därför låter det lite krystat ibland. Men vänta bara tills andra sångerksan lägger sin del.

DåligtGehör Okej det är väl jag som får ta skit här då eftersom jag spelar piano haha. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förbättra det. Riffet som ligger i verserna är ju ändå det hela låten bygger på, så det skulle ju bli en helt annan låt om jag bytte figur. Något förslag? Eller ska jag sluta spela helt 🙂

Ja de flesta verkar ju ha gillat Freedom bättre, och ni har nog rätt i det. Men tack för all kritik. Fortsätt gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DåligtGehör Okej det är väl jag som får ta skit här då eftersom jag spelar piano haha. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förbättra det. Riffet som ligger i verserna är ju ändå det hela låten bygger på, så det skulle ju bli en helt annan låt om jag bytte figur. Något förslag? Eller ska jag sluta spela helt 😳

Vem har sagt att du inte spelar bra? Inte jag. Jag tyckte, och det är bara ett tyckande som lyssnare, att det är lite väl vanligt sätt att spela pianot i dessa typer av låtar (tror jag). Det här snabba porlande flinka fingrar liret. Det är nog mest att jag inte gillar det nåt vidare. För mig låter det inte "motiverat", inte organiskt (säger jag som älskar Jarretts löpningar och Coltranes 64-dels ös). Men det är ju jag och min smak. Gillar ni det så fortsätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DåligtGehör Okej det är väl jag som får ta skit här då eftersom jag spelar piano haha. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förbättra det. Riffet som ligger i verserna är ju ändå det hela låten bygger på, så det skulle ju bli en helt annan låt om jag bytte figur. Något förslag? Eller ska jag sluta spela helt 😳

Vem har sagt att du inte spelar bra? Inte jag. Jag tyckte, och det är bara ett tyckande som lyssnare, att det är lite väl vanligt sätt att spela pianot i dessa typer av låtar (tror jag). Det här snabba porlande flinka fingrar liret. Det är nog mest att jag inte gillar det nåt vidare. För mig låter det inte "motiverat", inte organiskt (säger jag som älskar Jarretts löpningar och Coltranes 64-dels ös). Men det är ju jag och min smak. Gillar ni det så fortsätt.

Nejdå jag skojjade lite bara 🙂 Men visst, det är väl inget nytänkande komp. Men det kommer nog iaf behållas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...