Jump to content
Annons

Bluesbreaker eller Bassman?

Recommended Posts

pepe.. (oregistrerad)
Postat

Marshall 1962 Bluesbreaker (Vingage Reissue)

Fender Bassman 59 LTD (Vintage Reissue)

Vilken är bäst?

Är inne på att skippa det hypermoderna ultra gain Marshall monster jag har till förmån för något annat. Trots alla kanaler så föredrar jag den rena kanalen kombinerat med en Keeley komressor och blues driver, så nästa steg är kanske att satsa på en förstärkare med en riktigt bra kanal istället?

För att få upp lite behaglig distorton på en "riktig" förstärkare kan man ju alltid använda en THD hotplate och maxa lite. Och om man kräver ytterligare kraft så är det ju bara till att clean boosta och stampa in en blues driver, tube screamer, eller dylikt.

(En high gain förstärkare är ju egentligen inget mer än en sämre variant av "Vintage Reissue av något med inbyggda pedaler" som jag ser det).

Kom gärna med lite råd & tips angående dessa förstärkartyper.

Annons
Postat

En Marshall låter väl alltid som en Marshall, liksom. Jag har inte provat de två ovan nämnda förstärkarna men om du gillar klart ljud så borde väl Fender vara vägen att gå. Personligen har jag inte fått något vidare snyggt klart ljud ur en Marshall men däremot rinner det till när man hör en välrattad Fender... 😆 Testa först men jag tror nog att Fender är att rekommendera i det här fallet.

pepe.. (oregistrerad)
Postat

Tror också att Fender är förstärkaren att satsa på, kanske ännu mer om man som jag gillar att spela med fingrarna. Bluesbreakern låter säker också suveränt men jag kan inte heller låta bli att tänka "Marshall låter Marshall". Många som kör bluesbreakern kanske är ute efter Clapton ljudet, vilket inte är fy skam, men även han kör ju numera fender liksom. Vad jag är ute efter är ett bra rent grundljud med en jävla dynamik som man kan bygga vidare på. Gitarrernas grundljud ska stå i fokus (spelar både Stratocaster och Les Paul). Ser däremot gärna att förstärkaren börjar spricka upp när man ökar volymen, sedan kan man ju alltid spä på med pedaler om så krävs.

pepe.. (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmmm.

Redigerat av pepe..
Postat (redigerat)

Orange AD30TC?

Förvisso en tvåkanalare men med en fruktansvärt bra ton i kanal 1.

2a kanalen är vassare, låter som en topboostad version av kanal 1 typ.

Rekommenderas varmt.

Jag kör också med en (Keeleymoddad) BD2, samt en analogman comprossor, och de låter väldigt bra ihop med min Fender deluxe reverb reissue.

Kan ju också vara ett alternativ. Dock behövs A/B box för att komma åt båda kanalerna. (normal och tremolo).

Redigerat av basshole
Postat

Jag kör en gammal svartnylle Fender Super Reverb och förvånas fortfarande över hur många olika bra ljud man kan få till med rätt pedaler framför, så jag håller nog med dig om att du ska satsa på en bra kanal om du inte håller på och byter ljud en massa..

Postat

Fenders Tweed-stärkare är sanslöst bra och framförallt så får man ett riktigt bra grundljud som är läskigt tacksamt för i stort sett alla pedaler. Tillsammans med exempelvis en Tubescreamer så låter det sjukt bra.

• 2 veckor senare...
Postat

Pepe.. blev det någon stärkare? Har du provspelat bägge?

Är nyfiken på dessa båda också.

Håller inte riktigt med tidigare talare

i och med att bluesbreakern är mer

konstruerad som en fender än

andra (nya) marshall stärkare, och antagligen inte låter

speciellt mycket "JCM 800 ".

Därmed inte sagt att inte en fender är bra, tvärtom,

bluesbreakern är väl nästan identisk med en gammal bassman

om jag förstått det hela rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.